SAS Til Nyc og Bkk ??

sas-kr

Newcomer
Oslo – New York neste?


[11. januar 2008 kl. 10:00]

Visekonsernsjef John Dueholm mer enn bare antydet at 2008 er året da SAS igjen vil kunne forsøke seg på interkontinentale flyginger fra Oslo under en presentasjon han holdt på SAS Norges temadag for reisebyråagenter i Oslo onsdag.


Aktuelle destinasjoner er New York og Bangkok, i følge Dueholm.

På spørsmål fra salen om når SAS kan tenkes å ville gjøre et slikt fremstøt, svarte Dueholm at det vil skje "før 2009" hvis alle brikker faller på plass.

- Vi regner og beregner. Men SAS' interkontinentale strategi vil være mislykket hvis det ikke lar seg gjøre å drive en oversjøisk rute fra Oslo, sa han.

Det var ca. 350 reisebyrårepresentanter tilstede på temadagen. Dueholm var invitert til å orientere om hva SAS skal tilby i årene fremover med utgangspunkt i konsernets vedtatte 2011-strategi. Det blir flere ruter og frekvenser til både forretnings- og feriedestinasjoner, og en særskilt satsing på privatreisende, sa Dueholm.
 
Han sa også at NYC er den ENESTE byen i USA hvor det er aktuelt for SAS å fly fra Norge... Videre sa han også at SAS har feilet hvis man ikke løpet av 2009-2010 er i gang med nettopp NYC og BKK fra OSL.

Satt rett bak mannen før han entret scenen - han imponerte selv med influensa...
 
En rute fra OSL til BKK hadde vært en suksess ! Om den ikke hadde gått 7 dager i uka, men 2-3 ganger eller no...
 
En rute fra OSL til BKK hadde vært en suksess ! Om den ikke hadde gått 7 dager i uka, men 2-3 ganger eller no...

Ja, jeg har jo sagt at OSL-ORD-BKK-OSL osv. er en utmerket bruk av et stk langdistansefly!
 
Ville ikke f.eks. ORD vært mer logisk? Sånn med tanke på hvor UA er størst, mener jeg, og connections videre..

Samtidig kunne da SAS og CO flydd hver sin rute, og nordmenn hadde fått dobbelt så mange direkteruter til USA..

På den annen side: Vil konkurranse på OSL-NYC føre til at det evt. blir lavere priser?
 
De vil vel ikke gå inn for å anskaffe andre flytyper for langdistanse enn A330/340?

BF:cool2
 
Tror en SAS flyvning fra OSL-ORD hadde hatt godt belegg. Både SAS og Continental til EWR, trengs vel ikke, eller?
 
Det har jo allerede vært snakk om både 757 og 767...

Lasse sa at det ikke er aktuelt, kun A330/340. Men saa er jo ikke han sjef lengre..

757 blir det ikke. Flere seniorer i SAS har sagt at det ikke er forenlig med det produktet SAS oensker aa tilby paa langdistanse
 
Tror en SAS flyvning fra OSL-ORD hadde hatt godt belegg. Både SAS og Continental til EWR, trengs vel ikke, eller?

Det er behov for ca. 25 flere business seter mellom OSL og EWR. Dog er cargo etterspoerselen mellom OSL-EWR mye stoerre enn OSL-ORD
 
Passasjergrunnlaget til NYC er visstnok mange ganger større enn til noen annen amerikansk by...og visstnok burde det være plass til både CO og SAS. Er vel bedre at SAS kommer med en rute og gir CO konkurranse enn at CO kommer med avgang nummer 2.
 
OSL-EWR er vel størst på cargo og O/D, mens OSL-ORD har et større potensiale når det kommer til transfer pax.

ARN-EWR klarer 3 selskaper så da bør OSL klare 2.

Men skal de begynne fra OSL så må det flere fly inn i flåten. Å bare flytte kapasitet fra ARN/CPH er bare tull
 
Det er behov for ca. 25 flere business seter mellom OSL og EWR. Dog er cargo etterspoerselen mellom OSL-EWR mye stoerre enn OSL-ORD

Hvis det er behov for 25 C-klasse seter til på OSL-EWR lurer jeg jaggu på hvor mange ekstra det er behov for tilbake, Business First på EWR-OSL er så og si full hver bidige dag!
 
Gad vide hvad SAS så siger når der er dansk rejsemesse inden for kort tid....
Nye ruter til Sydamerika eller Sydafrika...
---
Det er prisværdigt hvis der kommer en ny rute fra OSL til NYC.....men hvis SAS har svært ved at skaffe fly . så er det jo ikke i 2007 eller 2008, men snarere i 2009, og det er jo nok nødvendigt med en W rute for ikke at sætte tomflyvningsben på...
Så vi mnå nok vente og se, men det er en interessant diskussion
hilsen
Ole
 
Back
Top