• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS tidiga 747

RolfL

ScanFlyer Gold
Någon som vet om SAS första 747s fick motorerna modifierade ? Har fått en fråga: "delivered with 4 x PW JT9D-7 engines but possibly modified to 4 x PW JT9D-70A engines".
 
Typisk forskningsprosjekt for noen :)

Men JT9D-7 og JT9D-70A har noen visuelle forskjeller. Viftediameter og lengde. 70A er har større diameter og er litt lengere.

Så da tenker jeg noen må finne ett bilde fra tidlig i karrieren og ett fra sent

EDIT:
KI/AI: Sier dog nei. De benyttet ikke 70A. (meeen, den har jo tatt feil før, kanskje? ;) )
 
Last edited:
Hans Jakobssons 747-bok har kanskje svaret ... ? (Har ikke tid til å lete nå..)
 
Ohhhhh, dette er lenge siden. Noen av de bokstavene bakerst i rekka sto for "water injection" mens andre var "dry". Kan det ha noe med det å gjøre?
 
313c4eaaf5c2e3048347f660a4c0b911.jpg
 
Hans Jakobssons 747 bok har en bild på "Aircraft receipt SE-DDL" som visar att maskinen levererades från Boeing med JT9D-3W motorer i alla fyra positionerna. Dess modifierades till JT9D-3AW, senare till JT9D-7AW, allt från Hans fina 747 bok.
 
Hej Rolf och ni andra!
Det var aldrig aktuellt att byta motorerna på DDL och KHA till JT9D-70A. Däremot pratades det om det motsatta för de två Combi-maskinerna som levererades 1977 och 1979 med -70A (RNA och DFZ).

RNA och DFZ skulle enligt denna planering genomgå motorbyte till JT9D-7Q som blivit tillgänglig i slutet av 70-talet, och de åtta -70A-motorerna skulle genomgå en enkel modifiering till JT9D-59A-standard för att användas på A300. Det var ju ursprungligen tänkt att SAS skulle ha tolv A300, så motorbehovet var stort...
 
Ifølge Hans Jakobssons 747-bok ble SAS sine tidlige 747-er opprinnelig levert med JT9D-3W-motorer på alle fire posisjoner. Disse motorene ble modifisert til JT9D-3AW og senere til JT9D-7AW, men en oppgradering til JT9D-70A-motorer var aldri planen for disse spesifikke flyene.
 
Back
Top