SAS tidiga 747

RolfL

ScanFlyer Gold
Någon som vet om SAS första 747s fick motorerna modifierade ? Har fått en fråga: "delivered with 4 x PW JT9D-7 engines but possibly modified to 4 x PW JT9D-70A engines".
 
Typisk forskningsprosjekt for noen :)

Men JT9D-7 og JT9D-70A har noen visuelle forskjeller. Viftediameter og lengde. 70A er har større diameter og er litt lengere.

Så da tenker jeg noen må finne ett bilde fra tidlig i karrieren og ett fra sent

EDIT:
KI/AI: Sier dog nei. De benyttet ikke 70A. (meeen, den har jo tatt feil før, kanskje? ;) )
 
Last edited:
Hans Jakobssons 747-bok har kanskje svaret ... ? (Har ikke tid til å lete nå..)
 
Ohhhhh, dette er lenge siden. Noen av de bokstavene bakerst i rekka sto for "water injection" mens andre var "dry". Kan det ha noe med det å gjøre?
 
313c4eaaf5c2e3048347f660a4c0b911.jpg
 
Hans Jakobssons 747 bok har en bild på "Aircraft receipt SE-DDL" som visar att maskinen levererades från Boeing med JT9D-3W motorer i alla fyra positionerna. Dess modifierades till JT9D-3AW, senare till JT9D-7AW, allt från Hans fina 747 bok.
 
Hej Rolf och ni andra!
Det var aldrig aktuellt att byta motorerna på DDL och KHA till JT9D-70A. Däremot pratades det om det motsatta för de två Combi-maskinerna som levererades 1977 och 1979 med -70A (RNA och DFZ).

RNA och DFZ skulle enligt denna planering genomgå motorbyte till JT9D-7Q som blivit tillgänglig i slutet av 70-talet, och de åtta -70A-motorerna skulle genomgå en enkel modifiering till JT9D-59A-standard för att användas på A300. Det var ju ursprungligen tänkt att SAS skulle ha tolv A300, så motorbehovet var stort...
 
Ifølge Hans Jakobssons 747-bok ble SAS sine tidlige 747-er opprinnelig levert med JT9D-3W-motorer på alle fire posisjoner. Disse motorene ble modifisert til JT9D-3AW og senere til JT9D-7AW, men en oppgradering til JT9D-70A-motorer var aldri planen for disse spesifikke flyene.
 
Back
Top