• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS tenker langt

Replying to Topic 'SAS tenker langt'

Da SAS gjenåpnet New York ruten fløy de daglig med A330 med 261 seter
hvis jeg ikke husker feil.

Da Continental kom på banen, var det tre avganger i uken med 757 med 172 seter (?) . Litt lettere å fylle opp flyene da vil jeg tro.

Kanskje det hadde vært lurt av SAS å la en maskin gå vekselvis til BKK og EWR annenhver dag fra OSL? Bare en tanke......

Så lenge pilot og CA fagforeninger er steil i sine krav kan man glemme ekspansjon på intercont. Det bedrer heller ikke konkurranseevnen at SAS betaler 20-40 % overpris på kjøp av tjenester fra monopol leverandører som SGS og STS.

Originally posted by Flaps40

Så lenge pilot og CA fagforeninger er steil i sine krav kan man glemme ekspansjon på intercont. Det bedrer heller ikke konkurranseevnen at SAS betaler 20-40 % overpris på kjøp av tjenester fra monopol leverandører som SGS og STS.
Når det gjelder handling så tror jeg at egenhandling på destinasjoner med kun 1 flight om dagen er råflott. For eksempel Washington, Seattle, Peking, Singapore og Tokyo.

Å skylle på pilot og CA fagforeningene har vel gått litt ut på dato, når butter man vel mot myndighets begrensninger på flere områder.

Originally posted by Redcap

Når det gjelder handling så tror jeg at egenhandling på destinasjoner med kun 1 flight om dagen er råflott. For eksempel Washington, Seattle, Peking, Singapore og Tokyo.

Ja, men med visse forbehold ... Ikke glem at alt 'under vingen' er outsourcet. Og de over er alle timeansatte, iallefall i USA. Asia kjenner jeg ikke.

Originally posted by P.A. VIKING

Å skylle på pilot og CA fagforeningene har vel gått litt ut på dato, når butter man vel mot myndighets begrensninger på flere områder.

Jeg var ikke klar over at pilot og CA gruppene ikke hadde lov å akseptere lavere lønn og goder pga myndighets begrensninger. Man lærer stadig noe nytt.

Originally posted by P.A. VIKING

Jeg var ikke klar over at pilot og CA gruppene ikke hadde lov å akseptere lavere lønn og goder pga myndighets begrensninger. Man lærer stadig noe nytt.

Hvor mange % av utgiftene tror du er lønninger til CA/Piloter på IC ?
Hvor mye rimeligere blir bilettene ved en 15% lønnsnedgang ?

Tror heller ikke at flight- og cabincrew er rette knagg å henge kritikken på. Men, man kan iallefall IKKE skylde på kundene sine. Det er ikke det norske markedet sin skyld at noen klarer å fylle opp et fly mens andre ikke klarer det. Produktet bør tilpasse seg markedet, ikke omvendt.

SGS er jo i markedet for andre flyselskaper også, ikke bare SAS. I Washington handler SGS South African.
Blir forhåpentlig mer fremmedhandling for SGS i Asia og USA i fremtiden

På tide at det satses skikkelig på Asia. Her er SAS egne tall:
Market share from Scandinavia to the U.S. 35-40%
Market share from Scandinavia to Asia 15-20%

Asia-avganger fra ARN vil (forhåpentligvis) trekke en del flere kunder fra Norge og Sverige. 30-40% markedsandel burde være et realistisk mål!

Originally posted by LN-RKF

Da Continental kom på banen, var det tre avganger i uken med 757 med 172 seter (?) . Litt lettere å fylle opp flyene da vil jeg tro.

CO har ytterligere en fordel SAS ikke har, nemlig et stort rutenett fra EWR for videre connections.
A333 ble for stor, hadde SAS hatt A332 hadde det muligens gått bedre. Den er vel omtrent like stor som 767-300 - og med den maskinen gikk ruten i pluss.

Originally posted by SK1399

SGS er jo i markedet for andre flyselskaper også, ikke bare SAS. I Washington handler SGS South African.
Og i Manchester har de en kjempekontrakt på PIA, samt nettopp fått KLM:cheers:

Originally posted by SK1399

Austrian er kunde både i PEK og IAD

Originally posted by MartinL

redusere kostnader med 20%

Oi Oi Oi, det har jeg jo forståelse for, men det tror jeg aldri de klarer å få til.

Men jeg må si meg litt lei av å høre REDUSERE kostnader som det eneste argumentet for SAS og deres langrute satsning. Hva med EN STØRRE INNTEKTSPLATTFORM å spre kostnadene på!!!!!!!!!

Jeg tror de ville lettere tjent penger med daglige avganger til destinasjonene med tanke på crew utnyttelse.

Det rette begrepet er vel at man skal redusere ENHETS kostnadene med 20%. Da vil det rime godt med hva vår venn FBU4Ever også til stadighet sier at man må opp på minst 15-16 langdistansefly for at man skal få en stor nok plattform å drifte langrutene på.
Lindegaard har jo også et poeng når han sier at SAS ikke kan leve videre med langruter på et nivå som er mindre enn 10% av hva LH og BA har på sine langruter.
Det er mange måter å regne på, men man skal ikke se bort fra at ved å øke flåten, få bedre utnyttelse av fly og crew, få de beste mulige handlingavtaler på plass, samr fortsetter å fylle flyene som i dag ( over 85% ) så er det liv laga for en utvidelse fra både CPH, ARN og OSL på de lange turene.
OG, her MÅ alle parter som er involvert bidra på beste mulige måte.

Originally posted by Trety

CO har ytterligere en fordel SAS ikke har, nemlig et stort rutenett fra EWR for videre connections.
A333 ble for stor, hadde SAS hatt A332 hadde det muligens gått bedre. Den er vel omtrent like stor som 767-300 - og med den maskinen gikk ruten i pluss.

Ruten ble jo lagt ned i tiden da B767 trafikkerte den. Derfor har jeg ingen tro på at den var lønnsom da heller.:wow:

OSL delade en A330 med ARN under en period har jag för mig. 3 ggr/veckan OSL-EWR och 4 ggr/veckan ARN-EWR.

På slutten var det vel A330 som fløy OSL-EWR for SAS?

Ruten ble lagt ned to ganger. En gang med B767 og siste gang med A330:up:

Originally posted by MD11

På slutten var det vel A330 som fløy OSL-EWR for SAS?

Ruten ble lagt ned to ganger. En gang med B767 og siste gang med A330:up:

Den ble vel lagt ned Oktober 2001 første gang , så ble den vel reåpnet våren 2003 og ble vel da initielt fløyet med de siste 767'erne , og så til slutt med a330 i delt løsning med ARN frem til våren 2004.

Ville ikke SAS kunne fått en bedre flåte utnyttelse ved å basere alle East destinasjoner på ARN, da kunne man vel klare t/r på 24H på alle destinasjoner om man kutter -SIN sløyfa ?
Så kunne USA destinasjonene ha blitt fløyet fra både CPH og ARN (og jadda OSL om man fyller flyene, eller finner mindre busser). Da kunne man ekspandert på både Kina og USA SFO/LAX.

Back