SAS taper 100 mill på CPH-BKK

Hurum

ScanFlyer Gold
SAS taper 100 mill på CPH-BKK

Fulle fly, men:
SAS taper rundt 100 millioner på Bangkok-rute
Flere langruter hos SAS henger i en tyn tråd, deriblant ruter til Seattle, Singapore og Bangkok. Sist nevnte rute vil trolig gi flyselskapet et tap på nærmere 100 millioner kroner.

Etter at SAS solgte SAS Components steg aksjeverdien og tillitten hos flyselskapet. Salget fører til at selskapet holder tritt med forventningene og legger dermed opp til det første overskuddet for Jørgen Lindegaard i sin femårsperiode som toppsjef, skriver Takeoff.nu

Til tross for de positive signalene lurer problemene under overflaten. Ifølge nettstedet har man valgt å la julefreden senke seg, slik at man får bedre tid til å ta nødvendige oppgjør med piloter, kabinpersonale, teknikere og bagasjehandlere.

Jørgen Lindegaard sier også til den danske avisen Børsen at det nå snart er siste opprop for enkelte langruter, og han antyder ett tettere samarbeid med Thai International på rutene til Bangkok og Singapore.


Et nytt samarbeid med
Thai International kan
være på trappene?
Også tidligere skal det ha vært diskusjoner om et slikt samarbeid, og det kan bli snakk om at SAS helt vil droppe Singapore. Uansett vil noe trolig skje i løpet av kort tid, da flyselskapet skal ha et tap på rundt 100 millioner kroner, ifølge børsen.

- Paradoksalt, evner vi ikke å fly med et positivt resultat, til tross for fulle fly, sier han til avisen.

Ruten til Seattle henger også i en tynn tråd, da det i lang tid har vært et lavere belegg en forventet.

Hva ledelsen og Lindegaard bestemmer seg for er for tidlig å si, men skal man se på historien tapte også SAS rundt 100 millioner på ruten mellom Oslo og New York, og til tross for at man prøvde å starte opp ruten igjen, ble den lagt ned, og samme skjebne lurer nå rundt hjørnet for andre langruter…


Hentet fra Boarding


Er beløpet 100 millioner for ett år?
 
Replying to Topic 'SAS taper 100 mill på CPH-BKK'

Da er det vel bare å legge ned? Man kan vel ikke opprettholde en flyrute bare pga. nasjonal stolthet? (Noen som har hørt det argumentet før? Beklager, men kunne ikke dy meg .. :cool2 ;) )
 
Replying to Topic 'SAS taper 100 mill på CPH-BKK'

Det er jo krise hvis de taper penger på en full flight, da er det noe galt både med kostnader og inntekter. Legg ned fort som f....
 
Replying to Topic 'SAS taper 100 mill på CPH-BKK'

Det er noe som skurrer for meg her, noe av SAS' intercont. sitt problem er at de er for små, og at enhetskostnadene derigjennom blir for høye. Og så skal man legge ned f.eks. Seattle?

BKK gir nok strengt tatt ikke nok yield i dagens situasjon, men hva vil situasjonen være den dagen intercontinental blir store nok?
 
Replying to Topic 'SAS taper 100 mill på CPH-BKK'

Synd for SAS at de ikke tjener penger med fulle fly. Uansett, om det er tilfelle at de taper så mye penger på en rute så bør den legges ned før eller siden. Spørsmålet man da kan stille seg er om SAS i det hele tatt kan eksistere som interkontinentalt selskap.

Et samarbeide med Thai ev Singapore Airlines vil jo være et naturlig steg om rutene må legges helt ned.
 
Replying to Topic 'SAS taper 100 mill på CPH-BKK'

Originally posted by BU662
Det er rett og slett dårlig management, fordi dette viser at SAS har rett og slett for store fly for sine langruter.

Eller feil flytype. I følge SAS sine sider bruker 343 like mye drifstoff pr setekm som 321, et fly som har nesten 100 færre seter.

343 og 333 var vel ekspansjonsplanen som slo feil, men da den ble fattet virket den sikkert som det beste alternativet.
 
Replying to Topic 'SAS taper 100 mill på CPH-BKK'

Originally posted by BU662
Det er rett og slett dårlig management, fordi dette viser at SAS har rett og slett for store fly for sine langruter.

Det er vel ikke helt riktig, slik jeg forstod artikkelen var det SEA som gikk med for lavt belegg (mente det var stikk motsatt?), de andre rutene går rimelig fulle - men de tjener ikke penger for det. Å skylde på at 767 forsvant ut for å bli erstattet med A330/A340 blir litt søkt basert på 1 rute.

Jeg holder fremdeles en knapp på at flyparken må bli større, men er samtidig helt enig i at et noe mindre fly som f.eks. A330-200 ville være ideelt. I tillegg til den våte drømmen om en eller to A340-600 som stadig lever. :spin:
 
Replying to Topic 'SAS taper 100 mill på CPH-BKK'

Så er boarding på banen igen.

I den artikel fra Takeoff.nu som referere fra Børsen står der intet om at SEA ruten har lav belægning. Der står blot at ruten ikke har det for godt og her formoder jeg at man mener den giver underskud som BKK/SIN ruten.

Så jeg mener ikke det er korrekt når BU662 skriver at SAS ikke kan fylde A330/340erne og at det derfor er paradoksalt at man har udskiftet 767erne.

Belægningen er ikke problemet og da andre selskaber kan sælger produktet til samme pris som SAS og stadig tjene penge, må det være omkostningsniveauet der er for højt.
 
Replying to Topic 'SAS taper 100 mill på CPH-BKK'

Originally posted by tripple-seven


(Mulig jeg burde holdt munn siden dette kommer fra en jeg kjenner i konsern-styret, men.. På den andre siden, hadde vel ikke jeg heller visst det hvis det var såå secret.)
Men jeg er redd det store-Jørgen mener med samarbeid med Thai er på teknisk side. Beregninger viser at ruten kan klare seg dersom man benytter Thai's maintenance selskap i BKK til A-check på Airbusene.. STS i Danmark har jo tapt Airbus-arbeid tidligere i år, så de er tydeligvis ikke vernet. Som med alt annet, maintenance går også på anbud..

Og så kan spekulasjonene begynne..

Hänger kanske ihop med vad Niclas Härenstam (på LFV) skrev på G-kraft.com för några veckor sedan:

"Har för övrigt hört från en mycket säker källa att SAS kommer att lägga ner delsträckan Bangkok-Singapore redan till sommartidtabellen. Oavsett hur det går i förhandlingarna med facket. Tiden som A340 då får i Bangkok ska användas för underhållsarbete på flygplanen som är billigare i Thailand än i Sverige och Norge där det sker idag."
 
Replying to Topic 'SAS taper 100 mill på CPH-BKK'

Det er jo helt riktig slik det blir hevdet her at Sas har for store kostnader til å kunne drive langruter lønnsomt. BKK ruten går nesten alltid mer eller mindre full, for ikke å snakke om returen. Yield,en er desverre for dårlig dvs at inntektene fra alle billettene ikke dekker de faktiske kostandene. Det samme forholdet var det med OSL-EWR ruten som hadde et godt belegg og som alltid hadde mye frakt. Sas bør snarest bestemme seg om hav de er. Et godt skandinavisk flyselskap som har som formål å frakte passasjererne inn/ut fra skandinavia og rendyrke det, og så heller la en av de andre i StarAllince ( les Lufthansa) ta seg av intercont.
 
Replying to Topic 'SAS taper 100 mill på CPH-BKK'

Det å fly fulle fly ned f. eks bkk og ikke tjene penger på det er utrolig. Hvorfor har de ikke gjort noe med problemet før. De må ha sett signalene allerede for flere år siden. Jeg tror ikke det å legge ned rutene er nødvendigvis den beste løsningen her. Hva med å satse på noen flere langruter og flere fly. Det finnes spennende reisemål som SAS ikke flyr til som kan være lønnsomme. Nå nærmer SAS konsernet overskudd også og kanskje på tide å se seg om etter flere nye destinasjoner.
 
Replying to Topic 'SAS taper 100 mill på CPH-BKK'

Hva med å la samarbeidspartnere ta seg av innsjekk etc. på longhaul destinasjoner i utlandet?

Da kan den staben som SAS benytter på utestasjonene skjæres kraftig ned. Tror heller ikke det er så voldsomt nødvendig med billettkontorer i utlandet som det var tidligere, mye av salget er flyttet til internett.

Har jo vært noen merkelige historier fra dc-8-63 og LN-MOW om hvordan SAS betaler lønn til stasjonsjefen i SEA, men også til kona som ikke har arbeidstillatelse :baeh

Hva mer er det de gjør galt i SEA og andre steder?
 
Replying to Topic 'SAS taper 100 mill på CPH-BKK'

Hvis alt det som står her stemmer, så er det vel ikke noe vits å fortsette med langrutene. Tror SAS har for store fly. Hvorfor valgte egentlig SAS en flytype som er så dårlig tilpasset markedet?
Tror at den interkontinentale delen av SAS er for liten til å gå med overskudd. Flere mindre fly med flere ruter hadde kanskej vært bedre. Er jo et lite paradoks at SAS ikke har en flytype som gjør at dem ser seg tjent med å ha en eneste langrute fra Oslo.

Legg ned tapsrutene, eller bytt ut flyene og sats på flere destinasjoner. Er vel ganske smart det Continental har gjort med nonstopruter med middels stor flytype. Dem ekspanderer og gjør det visstnok bra og er på offensiven.
 
Replying to Topic 'SAS taper 100 mill på CPH-BKK'

Er veldig merkelig dette SAS konsernet "våres",de klarer virkelig ikke å få det til intercontinentalt med så og si fulle fly hver gang??Hørte jo fra folk som jobber i konsernet at OSL-EWR sjelden hadde under 220 pax+masse frakt ombord.:men nå kommer det jo fram at de ikke tjener penger intercontinentalt i det hele tatt,så det at OSL-EWR ble ofret først,viser jo at Norge er det minst viktige markedet for SAS...
 
Replying to Topic 'SAS taper 100 mill på CPH-BKK'

Man skal vel ikke se bort fra at dette nok en gang er snakk om "forhandlingsmessige tilpasninger" av resultatet. SAS er jo fortsatt et nettverksselskap, noe som bl.a. betyr at lønnsomhetsvurderinger av en enkelt rute ikke er så rett frem som man kanskje skulle tro. SAS tjener penger på passasjerene på flere ulike legs i en reise (om de da ikke reiser direkte fra ARN el CPH). Resultatet i IC kan være en konsekvens av internprisingen av tjenestene i konsernet. Hvor stor andel av billettinntektene på en reise TOS-BKK skal f.eks. gå til SAS Braathens, SAS DK og SAS IC...? Hvordan fordeles de driftsuavhengige kostnadene i konsernet på de ulike resultatenhetene osv....? Hva vil eventuelt skje dersom man legger ned hele IC-delen av SAS? Det er ikke gitt at man kan beholde like store andeler av inntektene på en reise TOS-BKK internt i SAS når de blir avhengige av å feede passasjerene gjennom f.eks. enten TG eller LH (forhandlingsstyrken til SAS vil ikke akkurat styrkes ved å legge ned IC-delen).

Det er jo sikkert kjekt for konsernledelsen å ha et ris bak speilet når de diskuterer lønn og andre vilkår....
 
Replying to Topic 'SAS taper 100 mill på CPH-BKK'

Hvordan kan Continental overta SAS' rute OSL- NY og si at de har suksess , når denne ruten ikke var suksess for SAS ? Tjener Continental penger ?
:alien:
 
Replying to Topic 'SAS taper 100 mill på CPH-BKK'

Originally posted by ENTO


Hvordan kan Continental overta SAS' rute OSL- NY og si at de har suksess , når denne ruten ikke var suksess for SAS ? Tjener Continental penger ?
:alien:

Å fylle 180 stoler er vel enklere enn 260 stoler ?
 
Replying to Topic 'SAS taper 100 mill på CPH-BKK'

Originally posted by Hurum
Hvis alt det som står her stemmer, så er det vel ikke noe vits å fortsette med langrutene. Tror SAS har for store fly. Hvorfor valgte egentlig SAS en flytype som er så dårlig tilpasset markedet?

Med "markedet", mener du da OSL? Å påstå at SAS har for store fly fra CPH og ARN blir veldig enkelt og mer eller mindre feil å si. De fleste IC-rutene går med rimelig høyt belegg - hva ville SAS oppnådd med å anskaffe mindre fly på disse rutene...? Gullruta er jo NRT (Tokyo) og den går etter sigende så bra at SAS faktisk har behov for større maskiner.

På OSL-EWR ble A330-300 for stor, og CO har suksess med 757'n. Men at SAS dermed skal kjøpe inn 1-2 757 som langdistansemaskiner blir litt for dumt - man kan ikke dra inn en helt ny flytype for OSL-EWR alene.
 
Replying to Topic 'SAS taper 100 mill på CPH-BKK'

Ja det må være lov å være uenig. Jeg synes SAS ikke har en god nok flyflåte til langrutene. Jeg mener det er ikke snakk om å ha en egen flytype bare for Oslo-ruter, men jeg tror SAS ville ha tjent på å ha en annen flyflåte for langruter enn hva de har i dag.
Kanskje ved også å ha mindre fly lettere kunne starte nye ruter, ha flere frekvenser på eksisterende ruter etc.

Men som sagt, kun min mening og skal ikke plage deg mer med den.
 
Back
Top