SAS Sverige + Proffice = Sant

I og med at du sitert meg så kan man kanskje få et inntrykk av at det er meg du snakker om. Er det så at du mener at jeg er inhabil på noe vis? Det vil jeg ha et svar på selv om det er OT.

Nei, jeg mener ikke du er inhabil

Mange selskaper i Europa lønner også block-off til block-on, så ikke veldig unormalt. Kontraktene hos DY (Finnland) både i cockpit og kabin kjører noe av det samme opplegg sies det. Man skal passe seg for å skrike om sosial dumping så fort det er snakk om midlertidig ansatte og vikarer, selv om det mest ideelle selvsagt vil være fast ansattelse.

Og det er vel noe som bør få alarmklokkene å ringe hos de som forsvarer de ansattes rettigheter også for de fast ansatte. Når man ansatte vikarer på disse vilkår, så viser jo det litt at også de faste ansattes vilkår vil være under press.

Jeg ville i alle fall ikke følt meg spesielt bekvem med at en eventuell sommervikar for meg skulle ha helt andre lønns- og arbeidsforhold enn jeg selv har, så fremt at man gjør samme jobben.

Synes man dette er greit så kunne man jo erstatte en enda større del av de faste ansatte med vikarer. Dette kunne da være studenter som jobber på timebasis. Kanskje flyvertinner i større grad kan blir rekruttert blant studenter?

Når man først godtar prinsippet så vil jo det være lett for SAS å innføre også dette på andre tider enn om sommeren. Dagens studenter jobber jo hele året.

Absolutt så vil lønningene være under press, dersom man kan ansette arbeidsvillige folk til luselønn. Og er det vilkåret om block spesifisert tydelig nok i avtalen? Eller er det noe som de nyansatte plutselig oppdager når lønnsutbetalingen kommer?
Dersom jeg hadde først ved/etter utbetaling, fått greie på at jeg kun fikk betalt for den tiden flyet var i bevegelse, så tror jeg det ville blitt advokatmat rimelig kjapt. Man må som arbeidstaker, kunne regne med, at man faktisk får betalt for den tiden man er på jobb og står tilgjengelig.

Da regner jeg selvfølgelig med at man også har fri på utestasjon etc. Og at man like selvfølgelig ikke får betalt i denne fritiden. Selvfølgelig skal ikke pr time man sover på hotell mellom vakter, heller ikke betales for.

Men, for å ta sammenligning med tidligere bransjer jeg jobbet i. I det øyeblikket det skjer endringer, og jeg blir opringt på min fritid og må komme på jobb! Da går timestaksameteret med en eneste gang etter at jeg har lagt på og drar mot jobb igjen! Fritid er fritid, og beslaglegger arbeidsgiver arbedstakerens fritid, så skal han selvfølgelig betale for det!

Det overrasker meg stort dersom flyselskapenes vanligvis så sterke fagforeninger ikke har klart å få til dette, og/eller håndhever det strengt. Det er jo vanlig i mange andre bransjer.

Noe står i arbeidsmiljøloven. Andre ting går vel mer på praksis og avtaler. Men, ihvertfall, så skal man ha betalt som arbeidstid, dersom man ikke fritt kan disponere tiden og forlate arbeidsplassen!
Jrf aml § 10.9 første ledd
http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-010.html

Blokktid lønna tror jeg neppe ville vært lovlig i Norge.
Mener å huske en sak hvor arbeidere vant i retten. Saken var noe sånn som at de hadde lang vei å gå fra inngangen til arbeidsplassen til det stedet de faktisk jobbet. Striden var da: når skal man få betalt fra? Når man går inn porten (på raffinert - eller hva det var), eller når man var på den plassen man fysisk arbeidet.

Det er vel ikke et eneste selskap som har noen tilsvarende ordning som denne blokktid ordningen? Briefing før avgang, klargjøring av fly osv. skal man gjøre det gratis?

Er klar over at det er norsk aml jeg viser til.
Men, om det er å stor forskjell på norks og svensk aml her? Samtidig så åpner jo også norsk aml for forhandlinger om mange betingelser.
Og, dersom disse skulle fly på ruter innom Norge, så ville jo norsk aml gjelde likevel? Jobber man i norsk (luft)område, så gjelder jo norsk aml...?

Jeg formoder at flybransjen er en internasjonal bransje, med konkurranse. Ettersom vi er i EØS, så risikerer vi jo konkurranse med firmaer fra andre europeiske land der aml muligens ikke er like bra?

Men, skal vi ta etter denne dårlige standarden, eller skal vi henge ut dem som utsetter sine ansatte for urimelige krav og regler i lave prisers navn? Jobber man, så skal man ha betalt. Det burde vel være en selvfølge?

Om det er lovbrudd i Sverige, vet jeg ikke. Men, det er vel uansett en ukultur, dersom man ikke får betalt når man jobber?

Det er interessant å følge debatten i kjølvannet av ADECCO-skandalen her i Norge etter debatten her på forumet. Norske fagforeninger gjør det klart at vikarer skal ha samme lønns- og arbeidsforhold som fast ansatte. Skulle tro at sommervikarer faller inn under samme kategori!?

Blokktid lønna tror jeg neppe ville vært lovlig i Norge.
(...) Det er vel ikke et eneste selskap som har noen tilsvarende ordning som denne blokktid ordningen? Briefing før avgang, klargjøring av fly osv. skal man gjøre det gratis?

Ryanair har dette? Både foran og bak.

Vikarbyråer har drevet med en ganske tvilsom praksis lenge, der de unnlater å informere om vesentlige ting for arbeidstakeren når det gjelder lønn og godtgjørelser (selvopplevd, Manpower) - men jeg skulle veldig gjerne like å vite hva faktisk betingelsene er her. Etter hvordan Addecco og Manpower har vist seg å opptre (selvopplevd og opplevd at familie etc) så må jeg innrømme at jeg har vondt for å la tvilen gå Proffice til gode.

Her var det mye synsing, jeeezez.
Det som er fakta i saken er at et byrå skal stå for ansettelsene, men de blir ansatt i SAS, med base Stockholm. De blir fast ansatte som vikarer på samme måte som resurspoolen i Norge. De er med andre ord fast ansatte, og lønnet av SAS. Proffice står KUN for rekruteringen, årsaken til dette er at SAS selv i Sverige ikke har resurser som kan avses til rekruteringsbiten.

Her var det mye synsing, jeeezez.
Det som er fakta i saken er at et byrå skal stå for ansettelsene, men de blir ansatt i SAS, med base Stockholm. De blir fast ansatte som vikarer på samme måte som resurspoolen i Norge. De er med andre ord fast ansatte, og lønnet av SAS. Proffice står KUN for rekruteringen, årsaken til dette er at SAS selv i Sverige ikke har resurser som kan avses til rekruteringsbiten.

Da har det vært mye variabel informasjon i denne tråden, i post #2 stilte jeg spørsmålet om det var rekruttering eller om det var å leie inn fra Proffice, men da stiller saken seg anderledes - rekruttering for fast eller midlertidig ansettelse i en bedrift er normal praksis.

Jeg skal ikke kaste meg inn i debatten om timebetaling etc
Men, jeg vil bare presisere at Proffice kun er med her ettersom de er hyret inn til å gjøre rekrutteringen. De som blir ansatt blir ansatt i SAS og ikke i Proffice. SAS tror fremdeles på å forholde seg til egne ansatte og ikke til vikarbyråer i kabin

Back