I og med at du sitert meg så kan man kanskje få et inntrykk av at det er meg du snakker om. Er det så at du mener at jeg er inhabil på noe vis? Det vil jeg ha et svar på selv om det er OT.
Nei, jeg mener ikke du er inhabil
I og med at du sitert meg så kan man kanskje få et inntrykk av at det er meg du snakker om. Er det så at du mener at jeg er inhabil på noe vis? Det vil jeg ha et svar på selv om det er OT.
Mange selskaper i Europa lønner også block-off til block-on, så ikke veldig unormalt. Kontraktene hos DY (Finnland) både i cockpit og kabin kjører noe av det samme opplegg sies det. Man skal passe seg for å skrike om sosial dumping så fort det er snakk om midlertidig ansatte og vikarer, selv om det mest ideelle selvsagt vil være fast ansattelse.
Og det er vel noe som bør få alarmklokkene å ringe hos de som forsvarer de ansattes rettigheter også for de fast ansatte. Når man ansatte vikarer på disse vilkår, så viser jo det litt at også de faste ansattes vilkår vil være under press.
Jeg ville i alle fall ikke følt meg spesielt bekvem med at en eventuell sommervikar for meg skulle ha helt andre lønns- og arbeidsforhold enn jeg selv har, så fremt at man gjør samme jobben.
Synes man dette er greit så kunne man jo erstatte en enda større del av de faste ansatte med vikarer. Dette kunne da være studenter som jobber på timebasis. Kanskje flyvertinner i større grad kan blir rekruttert blant studenter?
Når man først godtar prinsippet så vil jo det være lett for SAS å innføre også dette på andre tider enn om sommeren. Dagens studenter jobber jo hele året.
...Jrf aml § 10.9 første ledd
http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-010.html
Blokktid lønna tror jeg neppe ville vært lovlig i Norge.
(...) Det er vel ikke et eneste selskap som har noen tilsvarende ordning som denne blokktid ordningen? Briefing før avgang, klargjøring av fly osv. skal man gjøre det gratis?
Her var det mye synsing, jeeezez.
Det som er fakta i saken er at et byrå skal stå for ansettelsene, men de blir ansatt i SAS, med base Stockholm. De blir fast ansatte som vikarer på samme måte som resurspoolen i Norge. De er med andre ord fast ansatte, og lønnet av SAS. Proffice står KUN for rekruteringen, årsaken til dette er at SAS selv i Sverige ikke har resurser som kan avses til rekruteringsbiten.