SAS Sverige + Proffice = Sant

Fly Hi:

Det diskuteres da også andre selskapers arbeidsvilkår, uten at man har inngående kjennskap til alle detaljer i deres avtaler og vilkår.
Du er selv en frontfigur på det området, og da må du også at folk diskuterer (og kanskje også missliker) arbeidsvilkårene i et selskap som du liker.

Dette har ingen ting med landskap å gjøre.
Du har selv vært MEGET kritisk til andre selskaps arbeidsforhold, uten å kunne alle detaljer dette.

Det er synd at mange av våre diskusjoner ender opp i slike "landskamper", selv om det kan være både artig og interessant også. Litt mindre tunnelsyn fra flere leire hadde sikkert vært greit. Siden de fleste av disse kranglene innbefatter SK og DY, må jeg for egen del si at jeg med glede flyr begge og at det kun er pris og evt. praktiske årsaker som avgjør om jeg velger det ene eller det andre. Med bosted i TRD vil dette som regel bety at det blir DY innenriks og SK dersom jeg skal ut av landet. Få opp øynene og oppdag at "det ukjente" kanskje ikke er så skummelt!!!
Ha en fortsatt god dag :old

Jeg skal ikke lage noen landskap ut av dette, vær det sagt.
Men det er påfallende hvodan noen står på barrikadene og roper om sosial dumping og annet, dersom det er selskap A eller selskap B det er snakk om.
Men når det er selskap C, som driver med akkurat samme sak som A og B, ja da er det plutselig greit.

Det virker noen ganger som det er to måter å være konsekvent på.

1. Man kan mene noe om en sak, og det gjelder uansett hvilket selskap det dreier seg om. Positiv eller negativ - uansett hvem som gjør det.

2. Man kan mene noe om et flyselskap, og ens mening er den samme uansett hva saken gjelder. Positiv eller negativ - uansett hva som gjøres.

Dagens og trådens helt klart beste innlegg! :up:

Fly Hi:

Det diskuteres da også andre selskapers arbeidsvilkår, uten at man har inngående kjennskap til alle detaljer i deres avtaler og vilkår.
Du er selv en frontfigur på det området, og da må du også at folk diskuterer (og kanskje også missliker) arbeidsvilkårene i et selskap som du liker.

Dette har ingen ting med landskap å gjøre.
Du har selv vært MEGET kritisk til andre selskaps arbeidsforhold, uten å kunne alle detaljer dette.

Netop - og der er intet galt med arbejdesvilkårene her. En del her forsøger dog at konkludere noget om vilkårene uden at kende til dem og uden at forholde sig til facts. Og jeg kan jo så konkludere at jeg også bliver ignoreret når jeg siger at vilkårene er helt ok for dette job. Alle involverede (også dem der burde føle sig truet hvis der blev ansat billig arbejdskraft) er glade for ordningen og lønnen - men naturligvis er det forkasteligt og naturligvis skal den ordning da laves om fordi nogle her på forum ikke forholder sig til hele historien.

Jeg diskuterer gerne arbejdsvilkår, som jeg synes er vigtigt. Jeg synes det er væsentligt at vi ikke underminerer det skandinaviske arbejdsmarked ved at ansætte billig udenlandsk arbejdskraft, undlade at betale skat i Skandinavien, presse løn til et minimum osv osv. Men der ER stor forskel på at have denne model for ansættelse som standard eller erstatning for fuldtidsansatte og så at ansætte nogle få sommerfugle på timeløn + tillæg (tillæg som ingen her har forholdt sig til) til at dække huller så de fastansatte kan holde ferie. Der er intet nyt i denne sag. Sommerfugle har eksisteret i årevis og har vel også altid fået afregning på timebasis.

Last edited:
Hvorfor kan ikke SAS bare begynne og annsett alle via bemanningsbyråer når alle andre gjør det? Så blir det billigere for alle parter..

Kan endnu engang konkludere at alt skal fordrejes for at lave landskamp, SK vs DY osv osv osv. Konflikt for konfliktens skyld. Og ikke mindst så er det åbenbart ikke engang nødvendigt at forholde sig til alle facts (som tydeligvis ikke er fremme på dette forum i denne sag) for at være fordømmende og træffe sin beslutninger om hvordan verden skal se ud.

1. Dette er ingen landskamp. At din nasjonale tilhørighet ble nevnt var nok en tabbe (og egentlig bare et forsøk på dårlig skjult anonymisering...), for da synes alle å skjule seg bak denne unnskyldningen for å ikke diskutere sak.

2. Det er en avsporing å komme trekkende med at alt blir en kamp mellom SK og DY. Kommentarene fra meg og en del andre synes å adressere en åpenbar asymmetri i måten enkelte debattanter ser på saker som har visse likhetstrekk. Se forøvrig imms utmerkede innlegg i sakens anledning.

3. Vi kan vel ikke diskutere annet enn de forhold som kommer frem i media og her på forumet. At du sitter på informasjon som vi ikke har er jo fint for deg, men jeg kan ikke legge det til grunn for mine innlegg. At du ikke kan fortelle oss det du vet er helt OK, men ikke forvent at man skal ta ditt ord for den objektive sannheten, for til det er historikken her slik at den taler til din disfavør.

Netop - og der er intet galt med arbejdesvilkårene her. En del her forsøger dog at konkludere noget om vilkårene uden at kende til dem og uden at forholde sig til facts. Og jeg kan jo så konkludere at jeg også bliver ignoreret når jeg siger at vilkårene er helt ok for dette job.

Men der ER stor forskel på at have denne model for ansættelse som standard eller erstatning for fuldtidsansatte og så at ansætte nogle få sommerfugle på timeløn + tillæg (tillæg som ingen her har forholdt sig til) til at dække huller så de fastansatte kan holde ferie. Der er intet nyt i denne sag. Sommerfugle har eksisteret i årevis og har vel også altid fået afregning på timebasis.

Til de første avsnittet:
Du hevder at dette er helt OK, men som du sikkert har skjønt så er det ikke alle som nødvendigvis stoler på at dine vureringer er 100% nøytrale. Derav diskusjonen rundt dette.

Til andre avsnitt:
I denne tråden så er det kommet frem at det er betaling for block hours. Mange synes dette virker underlig, når de fast ansatte ikke regner sin arbeidstid på samme vis. Hvorvidt dette stemmer vet ikke jeg. At man får timebetaling tror jeg ikke noen reagerer på.

Hvorfor kan ikke SAS bare begynne og annsett alle via bemanningsbyråer når alle andre gjør det? Så blir det billigere for alle parter..

Det kan de helt klart. Debatten her går ikke på det, men går på at det ofte oppfattes som et problem når noen selskaper gjør dette, men at det ikke oppfattes som et problem når andre selskaper gjør det.

Til de første avsnittet:
Du hevder at dette er helt OK, men som du sikkert har skjønt så er det ikke alle som nødvendigvis stoler på at dine vureringer er 100% nøytrale. Derav diskusjonen rundt dette.

Til andre avsnitt:
I denne tråden så er det kommet frem at det er betaling for block hours. Mange synes dette virker underlig, når de fast ansatte ikke regner sin arbeidstid på samme vis. Hvorvidt dette stemmer vet ikke jeg. At man får timebetaling tror jeg ikke noen reagerer på.

Det er jo dit valg om du vil stole på de facts jeg har kendskab til, men vi kan ikke debattere en sag, hvis du ikke vil forholde dig til hele sandheden - og når du ligefrem selv skriver at du ikke har kendskab til vilkårene forstår jeg ikke at du overhovedet gør det til en sag - og ikke mindst nægter at forholde dig til andre som har kendskab.

Det er jo dit valg om du vil stole på de facts jeg har kendskab til, men vi kan ikke debattere en sag, hvis du ikke vil forholde dig til hele sandheden - og når du ligefrem selv skriver at du ikke har kendskab til vilkårene forstår jeg ikke at du overhovedet gør det til en sag - og ikke mindst nægter at forholde dig til andre som har kendskab.

Hva som er OK vilkår, hva som er gode vilkår og hva som er dårlige vilkår er ikke objektive størrelser. Ergo må det foreligge en vurdering. Det er din vurderingsevne jeg ikke setter min lit til. Ikke det faktum at du sitter på informasjon. Du skygger jo også elegant unna det faktum som imm har påpekt: betingelsene for andre selskaps ansettelser debatterer du & andre flittig uten inngående kunnskap. Det er saken som skaper debatt.

Betales det for block hours for vikarene?
Regnes vanlig arbeidstid for CC i fast ansettelse etter block hours?
Hvilken annen kompensasjon får vikarene (utover diett som alle får)?

Dette kan vel umulig være hemmelig informasjon.

Hva som er OK vilkår, hva som er gode vilkår og hva som er dårlige vilkår er ikke objektive størrelser. Ergo må det foreligge en vurdering. Det er din vurderingsevne jeg ikke setter min lit til. Ikke det faktum at du sitter på informasjon. Du skygger jo også elegant unna det faktum som imm har påpekt: betingelsene for andre selskaps ansettelser debatterer du & andre flittig uten inngående kunnskap. Det er saken som skaper debatt.

Betales det for block hours for vikarene?
Regnes vanlig arbeidstid for CC i fast ansettelse etter block hours?
Hvilken annen kompensasjon får vikarene (utover diett som alle får)?

Dette kan vel umulig være hemmelig informasjon.

Information om aftalerne mellem SK og deres ansatte må du få andetsteds - det kommer jeg ikke til at udtale mig om. Om det er hemmeligt eller ej ved jeg ikke, men hvis det skal offentliggøres må det ske fra en af aftaleparterne.

Og ja jeg diskuterer gerne vilkår for alle selskaber, da det er vigtigt - nogle gange med mere kendskab til detaljer end andre, men jeg forholder mig gerne til facts eller inside-viden, hvis nogle kommer med det.

Beklager, men gider simpelthen ikke bruge mere tid på det her. Hvis min viden om emnet ikke er brugbar, så må andre komme med de facts der skal til og hvis ingen gider at gå ind i det (hvilket jeg så sandeligt forstår efter posterne i denne tråd), så må I jo som hidtil nøjes med at konkludere ud fra rygter og halve sandheder. For mig er det nok at vide hvordan de faktiske vilkår er - og som du selv skriver, så er jeg forkæmper for gode arbejdsvilkår for alle i branchen.

Last edited:
Hvis min viden om emnet ikke er brugbar, så må andre komme med de facts der skal til ...

For å hamre inn et enkelt poeng nok en gang: Det er ikke din viten som ikke er brukbar - det er vurderingsevnen & habiliteten jeg stiller meg litt tvilende til. Derav min noe lunkne holdning til dine vurderinger.

For å hamre inn et enkelt poeng nok en gang: Det er ikke din viten som ikke er brukbar - det er vurderingsevnen & habiliteten jeg stiller meg litt tvilende til. Derav min noe lunkne holdning til dine vurderinger.

Kan vel ikke se alle andre her nødvendigvis er noe mer habile.....:rolleyes:

Snakker du om meg?:8: Hvis du ikke snakker om meg så kan jeg orientere deg om at jeg også har andre jeg vurderer som inhabile, men det er ikke det dette dreier seg om nå.

Poenget er at når enkelte går hardt ut mot vilkårene i noen selskaper, men freder andre så synes jeg at det er på sin plass å påpeke visse brister i logikken.

For ordens skyld: Hverken jeg, min familie, mine nærmeste venner eller nærmeste kollegaer har noen som helst kobling til luftfartsbransjen annet enn som kunder, eller har hatt det så lenge jeg har oversikt over dem. I tillegg så er det slik at selv om SAS er mitt foretrukne flyselskap der det er aktuelt å fly med dem, så har jeg ikke det som basis for mine argumenter.

Last edited:

....hmmmm dette er vel ikke helt nødvendig....nå føler jeg at vi sterkt beveger oss mot at SAS skal bli en hellig ku her på forumet.....meg liker ikke:angry:

Nå nevnte jeg ingen navn.....

Denne diskusjonen leder uansett ingen vei. Så jeg gir opp denne tråden

Last edited:
150 kroner timen er jo heller ikke noen spesielt bra lønn.
Hva blir da den reelle lønnen, dersom man ikke får lønn før flyet går fra gate? 100 kroner timen? :-o Da er det jo nesten bedre å sitte i kassa på Rimi. De er ihvertfall redelige nok til å betale for den tiden man faktisk er i arbeid!

Og det er vel noe som bør få alarmklokkene å ringe hos de som forsvarer de ansattes rettigheter også for de fast ansatte. Når man ansatte vikarer på disse vilkår, så viser jo det litt at også de faste ansattes vilkår vil være under press.

Jeg ville i alle fall ikke følt meg spesielt bekvem med at en eventuell sommervikar for meg skulle ha helt andre lønns- og arbeidsforhold enn jeg selv har, så fremt at man gjør samme jobben.

Synes man dette er greit så kunne man jo erstatte en enda større del av de faste ansatte med vikarer. Dette kunne da være studenter som jobber på timebasis. Kanskje flyvertinner i større grad kan blir rekruttert blant studenter?

Når man først godtar prinsippet så vil jo det være lett for SAS å innføre også dette på andre tider enn om sommeren. Dagens studenter jobber jo hele året.

Hvis min viden om emnet ikke er brugbar, så må andre komme med de facts der skal til og hvis ingen gider at gå ind i det (hvilket jeg så sandeligt forstår efter posterne i denne tråd), så må I jo som hidtil nøjes med at konkludere ud fra rygter og halve sandheder. For mig er det nok at vide hvordan de faktiske vilkår er - og som du selv skriver, så er jeg forkæmper for gode arbejdsvilkår for alle i branchen.
Det jeg ikke skjønner, er at du sier at du vet, men ikke kan gå nærmere inn på fakta. Hvordan skal andre i diskusjonen kunne vite at dette er facts og ikke rygter og halve sandheder
Hadde du vært litt mer ydmyk og ikke så bastant og hårsår i hver eneste diskusjon ang. SAS, tror jeg mange av disse diskusjonene hadde vært unngått. Med et glimt i øyet, så får jeg innimellom tanken på Komiske Ali når jeg ser hvordan du alltid med nebb og klør kjemper SAS sin sak og aldri kan se noe negativt.
Ikke dermed sagt at jeg betviler dine kunnskaper om bransjen, for de har jeg skjønt er tilstede. Skulle bare ønske at du hadde vært litt rundere i kantene, noe jeg tror hadde medført at mange av disse uendelige diskusjonene hadde dødd hen i et tidligere stadium :spin

Nå nevnte jeg ingen navn.....

Denne diskusjonen leder uansett ingen vei. Så jeg gir opp denne tråden

I og med at du sitert meg så kan man kanskje få et inntrykk av at det er meg du snakker om. Er det så at du mener at jeg er inhabil på noe vis? Det vil jeg ha et svar på selv om det er OT.

... på tide å stenge denne pølsesjappedebatten snart kanskje? ... Alternativt, fjern alle postene minus #1 og la debatten starte på nytt, med et faglig nivå istedenfor hit og dit og opp og ned. Hva i h... har personangrep i denne debatten å gjøre? Jeg nevner navn: TOS, VC-10, FlyHi, Someone osv... Hva har persondebatten egentlig med SAS og Proffice å gjøre?

Ingen kan med hånda på hjertet si at "off-block til on-block" avregning er en bemerkelsesverdig god måte å lønne sine ansatte på! I mine øyne vitner det om økonomer og blåruss som ikke kjenner prosessen i en flight, og alt det arbeidet som gjøres i forkant og etterkant.

Jeg kjenner ikke detaljene i Sverige, og derfor blir det feil å kommentere dette på annet enn et generelt plan (SK, DY, FR, WF +++ etc. - alle under èn kam)

Brief given - any questions?

Last edited:
Back