SAS Sverige + Proffice = Sant

... og jeg som trodde at våre danske venner var særdeles solidariske i lønns- og arbeidsforhold. Hva ville fagforeningene si til dette? ;)
Det skal vel ikke være prinsipielle forskjeller i avlønningen mellom faste og vikarer!?

Det er ikke en ny ordning. Den er forøvrigt godkendt af fagforeningerne - netop fordi der er forskel på at være vikar og fastansat. Akkurat som i mange andre brancher.

Desuden er der ingen der får løn for alle timer de står til rådighed for arbejdsgiver i dette fag. Der afregnes f.eks. ikke for alle de mange timer, hvor man er "tvunget" til at være på hotel langt væk hjemmefra.

En vikaransættelse i SK er mest af alt at sammenligne med et studiejob og de aflønnes normalt ikke på samme måde som fastansatte.

Desuden bruges vikarer primært i spidsbelastninger, hvor der ikke er basis for at fuldtidsansætte hele året.

Last edited:
Desuden er der ingen der får løn for alle timer de står til rådighed for arbejdsgiver i dette fag. Der afregnes f.eks. ikke for alle de mange timer, hvor man er "tvunget" til at være på hotel langt væk hjemmefra.

De flyansatte er vel heller ikke til arbeidsgivers disposisjon selv om de er på hotell langt hjemmefra. Dessuten er det nok heller ikke unikt for flybransjen at man overnatter på hotell ila. en arbeidsuke uten å få timebetalt for det. Jeg får hvertfall ikke betalt 24t/døgn når jeg er på reise.

Last edited:
Det er ikke en ny ordning. Den er forøvrigt godkendt af fagforeningerne - netop fordi der er forskel på at være vikar og fastansat. Akkurat som i mange andre brancher.

En vikaransættelse i SK er mest af alt at sammenligne med et studiejob og de aflønnes normalt ikke på samme måde som fastansatte.

Desuden bruges vikarer primært i spidsbelastninger, hvor der ikke er basis for at fuldtidsansætte hele året.
Det er da ingen yrker som innebærer reising, som for betalt for timene en tilbringer på hotell?

Jeg har vanskelig for å se de prinsipielle forskjellene mellom et vikariat og en fast ansettelse, som skulle gjøre en avlønningsmetode akseptabel for vikarer, men uakseptabel for fast ansatte.

Nå er vikarene antagelig ikke fagorganisert, så det er kanskje en prinsipiell forskjell for fagforeningene...

Så du mener det er helt uproblematisk at vikarene kun får betalt for block hours, mens de fast ansatte får timer i tillegg for alt som skjer før og etter block off/on (eller hva man nå sier...)? Det forbauser meg.

Er ikke dette noe av det samme som folk her var sterkt i mot når det var Norwegian som gjorde det?

Det stemmer ganske så bra det da :) Men noen LCC har gått i bresjen med nytenkning for å senke kostnader, og nå ser man flere andre, også nå i dette tilfelle, store nettverksselskaper begynne å bruke samme metoder for å senke kostnadene sine :)

En utvikling jeg ikke liker, uten tvil, enten man har rød nese eller blå hale, men litt morsomt at det enda iallefall - har vekket den helt store debatten her inne slik det ble med DY og samme sak for en del år tilbake

Dette var en mildt sagt overraskende vending fra SAS. Så vidt jeg vet er dette første gangen at de leier kabinsansatte fra bemaningsbyrå.

De ansetter jo også til vikarpoolen på basene i Norge. Hvorfor ikke bemanningsbyrå her?

Uansett, ny vinkling fra SK som tydeligvis tenker nytt...

En utvikling jeg ikke liker, uten tvil, enten man har rød nese eller blå hale, men litt morsomt at det enda iallefall - har vekket den helt store debatten her inne slik det ble med DY og samme sak for en del år tilbake

La oss si det slik: Enkelte her, hvor noen av disse bor i et land sør for Norge, opererer med filosofien at "det er forskjell på Jørgen Hattemaker og Kong Salomo". Ergo er dette uproblematisk i dette tilfellet. Det er jo til og med godkjent av fagforeningene, så da så...;)

Intet nytt under solen, med andre ord...:rolleyes:

Det er da helt naturlig at man ikke har samme lønn og rettigheter som fast ansatte når man er innleid som sommervikar. Det gjelder da i alle bedrifter jeg har jobbet i (både som sommervikar og fast) og er da helt fair. Men det er jo selvsagt enkelte her som setter seg på sin høye moralske hest og påstår noe annet

La oss si det slik: Enkelte her, hvor noen av disse bor i et land sør for Norge, ....

Må du gjøre dette til en landskamp?

Last edited:
Det er da helt naturlig at man ikke har samme lønn og rettigheter som fast ansatte når man er innleid som sommervikar. Det gjelder da i alle bedrifter jeg har jobbet i (både som sommervikar og fast) og er da helt fair. Men det er jo selvsagt enkelte her som setter seg på sin høye moralske hest og påstår noe annet

Må du gjøre dette til en landskamp?

Nei, jeg må ikke det, og det er vel egentlig du som forsøker å gjøre det til en landskamp (referansen til land kunne like gjerne vært til region i Norge), samt å ta vekk fokus på hva som er essensen.

Poenget er at det er så innlysende at enkeltes argumenter er så til de grader basert på vikarierende motiver. At en av disse er bosatt i et land sør for oss er forsåvidt irrelevant, og sannsynligvis nokså innlysende for de fleste av oss så jeg burde kanskje holdt meg for god til å kommentere det, men får man en slik pasning så lar man den ikke gå....

Om du vil så må du gjerne editere mitt innlegg for å fjerne landsreferansen om det er bedre.

Edit: Hva angår vilkår så er det jo snodig, dersom det stemmer, å skulle avlønne fast ansatte for en hel arbeidsdag, mens vikarene får betalt for noe av samme arbeidsdagen. At man har forskjellige vilkår går som oftest på lønn - ikke hvilke oppgaver man får betalt for. Jeg har også jobbet som både vikar & som fast ansatt, og min erfaring er ikke at de vi ansatter som vikarer får betalt for en del av arbeidsdagen. Men når det er sagt så kjenner ikke jeg denne saken fra annet enn media & dette forum.

Last edited:
Så du mener det er helt uproblematisk at vikarene kun får betalt for block hours, mens de fast ansatte får timer i tillegg for alt som skjer før og etter block off/on (eller hva man nå sier...)? Det forbauser meg.

Ansættelsesvilkårene er nok lidt mere detaljerede end beskrevet ovenfor skal du se - og de vilkår jeg kender fra DK er helt okay for vikarerne - så det ser jeg intet problem i - og det gør hverken vikarer eller de fastansatte heller ikke.

At gøre dette til en "sag" bygget på halve sandheder ser jeg ingen grund til. Og nej jeg kommer heller ikke til at fortælle flere detaljer om ansættelsesvilkår, da det er en aftale mellem den ansatte og SAS - og ikke en aftale mellem Flyprat og SAS.

Som Someone skriver, så er det helt vanligt i alle brancher at der er forskel på vilkårene for sommervikarer og fastansatte. Det job SAS tilbyder sommerfugle er ganske godt - selvom visse her forsøger at få det til at se anderledes ud, men igen - det er jo ikke overraskende nu hvor det er SAS der diskuteres.

Jeg skal ikke lage noen landskap ut av dette, vær det sagt.
Men det er påfallende hvodan noen står på barrikadene og roper om sosial dumping og annet, dersom det er selskap A eller selskap B det er snakk om.
Men når det er selskap C, som driver med akkurat samme sak som A og B, ja da er det plutselig greit.

Det virker noen ganger som det er to måter å være konsekvent på.

1. Man kan mene noe om en sak, og det gjelder uansett hvilket selskap det dreier seg om. Positiv eller negativ - uansett hvem som gjør det.

2. Man kan mene noe om et flyselskap, og ens mening er den samme uansett hva saken gjelder. Positiv eller negativ - uansett hva som gjøres.

Men det er påfallende hvodan noen står på barrikadene og roper om sosial dumping og annet, dersom det er selskap A eller selskap B det er snakk om.
Men når det er selskap C, som driver med akkurat samme sak som A og B, ja da er det plutselig greit.

1. Man kan mene noe om en sak, og det gjelder uansett hvilket selskap det dreier seg om. Positiv eller negativ - uansett hvem som gjør det.

2. Man kan mene noe om et flyselskap, og ens mening er den samme uansett hva saken gjelder. Positiv eller negativ - uansett hva som gjøres.

#liker

Tenkte nøyaktig det samme imm da jeg leste igjennom tråden. Det er noen her inne som er "hjemmedommere" til de grader at de ikke klarer å se ting med et objektivt øye.

Her får du virkelig fram essensen i hva som her diskuteres. Det er påfallende hvordan enkelte, som du sier hyler opp om sosial dumping o.l. med en gang arbeidsforhold og lønn hos andre enn SK diskuteres. Men, når det kommer en sak der det kanskje kan diskuteres ansettelsesforhold hos SK - se da er alle rosenrødt :drunk:

Her får du virkelig fram essensen i hva som her diskuteres. Det er påfallende hvordan enkelte, som du sier hyler opp om sosial dumping o.l. med en gang arbeidsforhold og lønn hos andre enn SK diskuteres. Men, når det kommer en sak der det kanskje kan diskuteres ansettelsesforhold hos SK - se da er alle rosenrødt :drunk:

Kan ikke si meg annet enn enig. Det neste som nå sannsynligvis kommer er en kommentar om at folk som er positive til SAS rakkes ned på av alle....:drunk:

Et meget godt innspill !!

Kan endnu engang konkludere at alt skal fordrejes for at lave landskamp, SK vs DY osv osv osv. Konflikt for konfliktens skyld. Og ikke mindst så er det åbenbart ikke engang nødvendigt at forholde sig til alle facts (som tydeligvis ikke er fremme på dette forum i denne sag) for at være fordømmende og træffe sin beslutninger om hvordan verden skal se ud.

Det orker jeg ganske enkelt ikke at være med til. Heldigvis har jeg bedre og vigtigere ting at få tiden til at gå med.

Jeg synes dog det er ærgerligt at niveauet er blevet så lavt her.

Jeg kan bedre og bedre forstå hvorfor kapaciteter med stor branche erfaring er forsvundet her fra.

Kan noen linke til tråd med diskusjon om DY og lønn for bare block hours, eller er det lærlinge-ordningen til DY dere henviser til?

Ellers er jeg enig at om det bare betales for block hours er det forkastelig, man skal ha betalt for den tiden man faktisk er på jobb - sommervikar eller ei. Med referanse til "bananskreller"-dokumentaren fra SVT som ble vist på NRK sist uke virker det dog som om svensker kanskje er lettere å få med på noe sånt?

Back