SAS starter Oslo-Praha

Re: SAS starter Oslo-Praha?

SAS åpner Oslo-Praha 30. august og vil fly ruten to ganger ukentlig. SAS øker også frekvensen på Stockholm-Praha fra to til fem ukentlige.
 
Re: SAS starter Oslo-Praha?

Denne ruten har jeg ikke noe som helst tro på. Norwegian øker også sin rute OSL-PRG fra 4. april med 3 ekstra ukentlige avganger, så dette markedet er rett og slett spist opp!

Jeg har jo flydd en god del med CSA fra OSL, og da har nesten alle ombord vært transferpax som skulle videre til et annet sted.
 
Re: SAS starter Oslo-Praha?

Noen rutetider klare, FlightDeck?
Blir det avgang torsdager og søndager?
 
Re: SAS starter Oslo-Praha?

Det som er litt synd med sånne ruter er at de pga få avganger pr uke får litt DY/LCC stil over seg. Blir tungvint å benytte seg av dem. Mer enn en gang at jeg har lagt inn et stopp i FRA eller MUC med LH pga på min vei til litt mindre populære byer i europa fordi det ikke passer med ukedager og avganger fra OSL.
 
Re: SAS starter Oslo-Praha?

SAS lanserer en rute mellom Oslo og Praha, den starter den 30. august.

Inn i kampen
- Ruten skal flys to ganger i uken, opplyser informasjonssjef Knut Morten Johansen.

Praha er et meget populært storbymål, men har mistet viktige frekvenser etter at det økonomisk hardt rammede, nasjonale flyselskapet Czech Airlines har besluttet å legge ned ruten til og fra Oslo.

Når SAS nå kaster seg inn i kampen om passasjerene på denne strekningen, åpner selskapety også for å forlenge ruten inn i vintersesongen.
http://www.aftenposten.no/reise/article4279193.ece
 
Re: SAS starter Oslo-Praha?

Denne ruten har jeg ikke noe som helst tro på. Norwegian øker også sin rute OSL-PRG fra 4. april med 3 ekstra ukentlige avganger, så dette markedet er rett og slett spist opp!

Jeg har jo flydd en god del med CSA fra OSL, og da har nesten alle ombord vært transferpax som skulle videre til et annet sted.


Så selv om DY flyr denne, er det dermed sagt at ingen vil fly den med SAS?

For å si deg litt imot, kanskje flere velger SAS på denne rute, siden du selv skriver at flesteparten av dine reiser med denne hadde transferpassasjerer ombord, og da er det vel
like lett/lettere med transfer hos SAS enn hos DY?
 
Dersom man hadde fått opp en codeshare med CSA burde jo denne ruten ha gode muligheter for å overleve kanskje også på daglig basis?
 
Så selv om DY flyr denne, er det dermed sagt at ingen vil fly den med SAS?

For å si deg litt imot, kanskje flere velger SAS på denne rute, siden du selv skriver at flesteparten av dine reiser med denne hadde transferpassasjerer ombord, og da er det vel
like lett/lettere med transfer hos SAS enn hos DY?

CSA har matet sitt eget nettverk til Øst-Europa og Midtøsten med pax fra Oslo.

Dersom man hadde fått opp en codeshare med CSA burde jo denne ruten ha gode muligheter for å overleve kanskje også på daglig basis?

Når ikke CSA selv klarer det, hvordan skal da SAS greie det? Men jeg vil ikke helt utelukke codeshare mellom CSA/SAS på ruten. Finnair og CSA samarbeider jo på HEL-PRG, selv om de er i ulike allianser.
 
Last edited:
Når ikke CSA selv klarer det, hvordan skal da SAS greie det? Men jeg vil ikke helt utelukke codeshare mellom CSA/SAS på ruten. Finnair og CSA samarbeider jo på HEL-PRG, selv om de er i ulike allianser.

Hvorfor skulle SK dog indgå codeshare med OK? SK har ingen codeshares med Skyteam eller Oneworld, undtagen med SU, hvor det vel nærmest er dikteret fra statslig side.

Når det kommer til feed, så er OK's netværk vel efterhånden så tyndt, at det er stærkt begrænset hvad CSA kan feede ind til en sådan rute - også fordi ruten kun flyves to gange om ugen.

Udover det så kan pax fra OSL til Østeuropa jo sagtens flyve one-stop til de fleste destinationer via FRA eller MUC, subsidiært CPH, VIE eller ZRH.

Men ruten kan måske feede pax ind fra norske provinslufthavne via OSL til PRG.
 
Nei her var det jeg som rotet, fikk det av en eller annen grunn det for meg at CSA var med i SA men det er jo selvfølgelig feil.

Dersom CSA var en allianse partner hadde jo det hele vært helt annerledes men en skulle jo i grunn tro at det var grunnlag for daglige flighter fra OSL til PRG.
 
Da er rutetidene klare og billettene lagt ut.
Blir avgang på torsdag og søndag:

SK4769 OSL-PRG 10:55-12:45 736 4
SK4768 PRG-OSL 13:25-15:15 736 4

SK4769 OSL-PRG 09:40-11:25 735 7
SK4768 PRG-OSL 12:05-14:00 735 7
 
Det blir en miks mellom 737-500 og 737-600 ser det ut til.
Nærmest vinge mot vinge med DY på torsdager ..
 
Re: SAS starter Oslo-Praha?

Denne ruten har jeg ikke noe som helst tro på. Norwegian øker også sin rute OSL-PRG fra 4. april med 3 ekstra ukentlige avganger, så dette markedet er rett og slett spist opp!

Jeg har jo flydd en god del med CSA fra OSL, og da har nesten alle ombord vært transferpax som skulle videre til et annet sted.

Motivasjonen til denne ruten er kanskje ikke først og fremst å tjene penger, men å hindre at erkekonkurrenten tjener for lette penger. Dette er klassisk når det er 2 sterke konkurrenter. Sålenge Nas har konkurranse fra en annen aktør trenger de ikke blande seg... men blir de alene må sas på banen.
 
Og så billig for en langweekendtur med SAS til Praha - løp og kjøp!

PS! 737-600 ut torsdagen og 737-700 hjem. (ingen 500)
 
Ja, mye billigere på economy med SAS i forhold til Norwegian på de datoene jeg sjekket. Nå har vel DY oppdaget oppstarten til SAS - så kanskje prisnivået går nedover på denne ruten. Konkurranse er sunt. :-)
 
Re: SAS starter Oslo-Praha?

Høstrute ala SVG-CDG eller en helårs?

SAS øker til tre ukentlige avganger når vinterprogrammet går i gang 28. oktober. Den nye avgangen blir på mandager. Ruten blir dermed en helårsrute.
 
Last edited:
Re: SAS starter Oslo-Praha?

SAS øker til tre ukentlige avganger når vinterprogrammet går i gang 28. oktober. Den nye avgangen blir på mandager. Ruten blir dermed en helårsrute.
Sikker på det?
Finner ingen direkterute etter 28. oktober når jeg søker på Widerøe.no.
 
Back
Top