• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS starter Oslo-Moskva fra 27. mars

MD90

ScanFlyer Blue
SAS starter OSL-SVO D1357 fra 27. mars. Dep fra OSL kl 10:00, retur kl 15:15. Billetter ligger ute for salg nå.

Jøss, det var overraskende! Så ikke den komme. Det blir vel med en smågris det da.
Har ikke Aeroflott en daglig avgang på denne ruten allerede?

BF:cool2

Veldig bra!
Litt overrasket over at de skal fly til SVO og ikke til DME. Virker som det er dit de fleste Europeiske selskaper flyr.

Jøss, det var overraskende! Så ikke den komme. Det blir vel med en smågris det da.
Har ikke Aeroflott en daglig avgang på denne ruten allerede?

BF:cool2

Yes, SK2730/31 ligger med 736.

SU skal fly daglig med A320 fra neste sommerprogram.

Veldig bra dette! Det hadde jeg faktisk ikke trodd. Saerlig ikke etter hva som skjedde med Norwegian. Skal bli spennende aa se hvordan denne ruten gaar.

SU skal fly daglig med A320 fra neste sommerprogram.

Floy ikke SU to dagelige foer da? Har de redusert avgangene?

Där kom den! Fin satsning av "bolaget"!
Codeshare med SU blir det helt säkert då Ryssland kräver detta.

Da blir det for SAS og Aeroflot å dele på ca 50-60 pax daglig. En behagelig rute for kabinpersonalet ihvertfall ;)

Nei, de har gradvis økt frekvensene.

De har jo avgang fra OSL 1455 naa, mener bestemt de hadde nattstopp foer, men kanskje de bare byttet avgangstider, og det aldri var to dagelige?

Da blir det for SAS og Aeroflot å dele på ca 50-60 pax daglig. En behagelig rute for kabinpersonalet ihvertfall ;)

Jeg haaper virkelig SAS vet hva de gjoer. Kanskje Moskva naa blir et mer populaert reisemaal, naa naar SAS flyr og ikke bare Aeroflot. Jeg vet at mange har fordommer mot Aeroflot. Ikke saa mange her inne, men utenfor forumet.

Där kom den! Fin satsning av "bolaget"!
Codeshare med SU blir det helt säkert då Ryssland kräver detta.

Aeroflot og SAS er i to forskjellige allianser, saa egentlig er de konkurrenter. At det virkelig er saa ille at Russland kan tvinge SAS til aa inngaa codeshare viste jeg ikke, men det er egentlig ganske utrolig.

De har jo avgang fra OSL 1455 naa, mener bestemt de hadde nattstopp foer, men kanskje de bare byttet avgangstider, og det aldri var to dagelige?
De har byttet avgangstider for å få bedre forbindelser videre. Det er en del passasjerer som bruker SU til India og Bangkok.

Denne nye ruten ser meget lovende ut sett her fra Bergen. Reisetiden til og fra Moskva blir nå faktisk ned mot fire timer via Oslo, og ved et par prøvesøk på wideroe.no er det heller ingenting å si på prisene.

Ellers så tror jeg nok at SAS med den nye ruten tenker vel så mye på det russiske markedet. Russere er vel den turistgruppen til Norge som er i sterkest vekst, og mange av dem vil nok sette stor pris på SAS' videre forbindelser fra Oslo til steder rundt om i Norge.

Aeroflot og SAS er i to forskjellige allianser, saa egentlig er de konkurrenter. At det virkelig er saa ille at Russland kan tvinge SAS til aa inngaa codeshare viste jeg ikke, men det er egentlig ganske utrolig.

Jag är mycket väl medveten att SK och SU är i två olika allianser (har trots allt arbetat som handlig agent för bägge) men allianserna har ingenting med sammarbete och/eller myndighetskrav att göra. Ryssland har precis som Kina och Indien krav på codeshare med en lokal operatör för att ge trafikrättigheter. De två senare hade öven krav på sk "block-space" dvs att t.ex. Air China eller Air India hade krav på x antal platser på varje avgång istället som vid en vanlig code-share.

Spennende satsning av SAS dette ja! Med tanke på at det finnes et meget stort antall godt bemidlede russere, som har stor lyst til å reise til Norge på ferie , så skal vi ikke se bort fra at dette kan bli en helt OK rute.

Jeg haaper virkelig SAS vet hva de gjoer.

Nei, de starter kun opp ruten for show :rolleyes:

Aeroflot og SAS er i to forskjellige allianser, saa egentlig er de konkurrenter.

Hva er poenget ditt? Selv om f.eks. Lufthansa og SAS er i samme allianse, er de også konkurrenter. Alle flyselskaper er konkurrenter, akkurat som at flere blomsterforretninger i samme by kan være medlem av Teleflora, et markedssamarbeide, er de selvsagt fortsatt konkurrenter. Lufthansa presset f.eks. ut SAS fra Seattle.

Med delelinjeavtale og Statoil tungt inne i Shtokmanutbyggingen, vil nok businessandelen mellom Norge og Russland gå en del opp de nærmeste årene.

Nei, de starter kun opp ruten for show :rolleyes:

Hva er poenget ditt? Selv om f.eks. Lufthansa og SAS er i samme allianse, er de også konkurrenter. Alle flyselskaper er konkurrenter, akkurat som at flere blomsterforretninger i samme by kan være medlem av Teleflora, et markedssamarbeide, er de selvsagt fortsatt konkurrenter. Lufthansa presset f.eks. ut SAS fra Seattle.

For SAS har jo aldri aapnet en rute for saa aa legge den ned igjen...

Og har jeg sagt at SAS ikke er konkurrerer noe med sine Star-partnere? Det jeg sa var at Aeroflot og SAS tross alt er i to forskjellige allianser, og det betyr at de paa en slik rute hvor de begge flyr dagelige avgangr, er klare konkurrenter, og hadde det ikke vaert for russiske myndigheters hensynsloese konkurransehemming saa hadde nok ikke SAS inngaat codeshare med de.

Regner med at du er enig med meg i at Skyteam selskaper som Aeroflot og KLM i mye stoerre grad er konkurranter enn f.eks Lufthansa, selvom LH og SAS ogsaa konkurrerer?

Last edited:
Back