SAS starter København - Torp

Re: SAS starter København - Torp

Spennende. Torp har jo et stort nedslagsfelt/potensiale, særlig dersom tog utbyggingen mot formodning skulle skyte fart.

Er det utelukkende med SAS-fly over natten på TRF for sommeren 2025, hvis alle de 4 ATR-flyene skal stå over natten andre steder?

Er det utelukkende med SAS-fly over natten på TRF for sommeren 2025, hvis alle de 4 ATR-flyene skal stå over natten andre steder?

Neppe med dagens åpningstider

Tenker du på Xfly sine ATR72 (som var igjen)?
Disse har nå avsluttet operasjoner med SAS, fra januar skal Braathens Regional Airways (kjent som BRA) overta og fly ATR72 for SAS, inkludert fra Torp.

EDIT: Du tenker på at det er 4 maskiner med CPH-base ja…

Last edited:

Tenker du på Xfly sine ATR72 (som var igjen)?
Disse har nå avsluttet operasjoner med SAS, fra januar skal Braathens Regional Airways (kjent som BRA) overta og fly ATR72 for SAS, inkludert fra Torp.

EDIT: Du tenker på at det er 4 maskiner med CPH-base ja…

Ja, jeg tenkte på de fire maskinene med base i København. Jeg så i en annen tråd at disse fire maskinene skulle ha nattstopp på andre flyplasser. Jeg stilte spørsmålet fordi Torp Sandefjord søker om å forlenge åpningstidene. Men da ser det vel ut som om Torp ikke får en maskin over nattet sommeren 2025, med mindre noen av de større maskinene skal benyttes.

Ja, jeg tenkte på de fire maskinene med base i København. Jeg så i en annen tråd at disse fire maskinene skulle ha nattstopp på andre flyplasser. Jeg stilte spørsmålet fordi Torp Sandefjord søker om å forlenge åpningstidene. Men da ser det vel ut som om Torp ikke får en maskin over nattet sommeren 2025, med mindre noen av de større maskinene skal benyttes.

Selv med større fly vil det være urealistisk, som det ser ud lige nu. Der er allerede en stigning på 3 fly i forhold til i år, som skal have natstop væk fra CPH-basen, så listen kommer til at se sådan her ud: ATR: 1x HAM, 1x AAR, 1x BLL (Ny) 1x KRS (Ny). E195: 1x VNO, 1x SVG. A320: 1x GDN, 2x AAL, 1x HEL, 1x GOT, 1x AMS. CRJ: 1x TLL (Ny), 1x PLQ, 1x DUS, 1x TRD. Dertil kommer der en E195 fra BGO-basen, samt 1x A320 fra LHR og 2x A320 fra både OSL og ARN basen til CPH om morgenen som på forskellig vis skal bidrage med trafikken til/fra CPH i løbet af dagen inden de skal hjem.
Dertil kommer den øgede frekvens og opgraderet flytype på en lang række ruter

Det ser ut til at Widerøe kutter ruten TRF-CPH helt, noe som gjør SAS til den eneste aktøren på denne strekningen. Ikke lenge siden det var tre aktører på samme rute.

Last edited:

Vet ikke hvor liv laga det er for en rute til et sted der 1 DKK koster 1 million NOK.

Ser jeg får ATR når jeg skal fly TRF-CPH i slutten av mars. sSjekket flightradar og det viser seg at BRA tok over ruten fra og med i dag. Frem til i dag har Cityjet hatt ruten etter at xfly gikk konk.

Det ser ut til at Widerøe kutter ruten TRF-CPH helt, noe som gjør SAS til den eneste aktøren på denne strekningen. Ikke lenge siden det var tre aktører på samme rute.

En rute som vel Widerøe arvet gjennom oppkjøpet av NorskAir…ble vel startet på 80-tallet.

Vet ikke hvor liv laga det er for en rute til et sted der 1 DKK koster 1 million NOK.
Står vel ikke så mye bedre til for oss norske om valutaen heter GBP eller EUR heller...
Håper SAS ikke også legger inn årene på ruten, da verden fra TRF har blitt en del mindre etter at KLM la ned, selv om det vel er begrenset hva slags connections man kan rekke i CPH med dagens rutetider

En rute som vel Widerøe arvet gjennom oppkjøpet av NorskAir…ble vel startet på 80-tallet.
Post #22 litt lengre opp:
I Sandefjords Blad, lørdag 27. juli 1985, kan man lese at Norsk Flytjeneste (->Norsk Air -> Widerøe) åpner rute til København "tirsdag neste uke". Som da burde være 30. juli.

ø
Håper SAS ikke også legger inn årene på ruten, da verden fra TRF har blitt en del mindre etter at KLM la ned, selv om det vel er begrenset hva slags connections man kan rekke i CPH med dagens rutetider

Det har vel snarere vært signaler på at man ønsker seg nattstopp?

Stort fly i dag, men uvisst om det skyldes mangler hos BRA eller ikke?

addb4d41f8078044d5c7d4370e729428.jpg

Hvis ikke jeg husker feil, hadde Widerøe 5 avganger pr dag til København for endel år siden. SAS hadde også en tidlig morgenavgang med en 737.
Men den gang var Widerøe eid av SAS, og det er naturlig da å feede SAS i København.

Folks reisevaner er endret siden den gang, spesielt etter covid perioden.
Og det betyr også endel at en dansk hundrelapp koster nær 160 norske.

Folks reisevaner er endret siden den gang, spesielt etter covid perioden.
Og det betyr også endel at en dansk hundrelapp koster nær 160 norske.

Selv om det er rett, så er det i andre flyplasser som har hatt tilsvarende nedgang til CPH

Back