SAS vinterprogram 15/16

Re: SAS vinterprogram 2015/16

SAS har i mine øyne gitt bort denne ruta til konkurrentene.


Gitt bort og gitt bort. Det de solgte LHR slotene for er trolig veldig mye mer enn de noen gang kommer til og tjene på en rute mellom London og Gøteborg. Siden de valgte dette tyder det også på det ikke var noen gullgruve heller.
 
Re: SAS vinterprogram 2015/16

Gitt bort og gitt bort. Det de solgte LHR slotene for er trolig veldig mye mer enn de noen gang kommer til og tjene på en rute mellom London og Gøteborg. Siden de valgte dette tyder det også på det ikke var noen gullgruve heller.

Det henger selvsagt sammen. Salget av LHR slots har medført at SAS ikke lenger er konkurransedyktig på GOT-LON.

Daglig frekvens ryker forresten også her, fra slutten av november er det kun 5 ukentlig og med forskjellige tider nesten hver dag. Ingen morgenavgang noen av dagene. Dette løpet er tydeligvis kjørt.
 
Re: SAS vinterprogram 2015/16

Noen som vet når siste flyvning går CPH-BUD?? Må ta denne før den legges ned
 
Re: SAS vinterprogram 2015/16

SAS reduserer CPH-EDI fra planlagte 3x ukentlig til 2x ukentlig i vinterprogrammet når FR også begynner fly her i november.
 
Re: SAS vinterprogram 2015/16

Nye interkontinentale avganger. I vinterprogrammet blir det daglige avganger på Stockholm-Chicago og København-Shanghai - økning fra fem til Shanghai og seks til Chicago.

Da har trafikkstyrelsen sluppet tallene for SAS sine Kina og Japan ruter samt til Singapore gjennom SQ.

Beijing og Shanghai
19.725 pax 64% belegg
58%Transfer
32% lokal

Tokyo
8.994 pax 67% belegg
71% transfer
29% lokal

Kan aldri huskse å ha sett så lavt belegg og høy transfer andel tidligere på Japan og Kina, ei heller i Januar. Det er jo mange selskap som sliter på Japan og har korrigert sin betjening der etter. Ser desverre heller ikke ut til at SAS har klart å fylle de to ekstra ukentlige avgangene til PVG i særlig grad.

Samtidig ser det ut til at SAS sitt ekteskap med Singapore Airlines fungerer meget godt.
Med 11.813 pax er det så godt som smekk fulle fly i hele Januar, noe som nok gir validitet til ryktene om økning til daglige eller større maskin på CPH.
 
Last edited:
Re: SAS vinterprogram 2015/16

Da har trafikkstyrelsen sluppet tallene for SAS sine Kina og Japan ruter samt til Singapore gjennom SQ.

Beijing og Shanghai
19.725 pax 64% belegg
58%Transfer
32% lokal

Tokyo
13.289 pax 67% belegg
71% transfer
29% lokal

Kan aldri huskse å ha sett så lavt belegg og høy transfer andel tidligere på Japan og Kina, ei heller i Januar. Det er jo mange selskap som sliter på Japan og har korrigert sin betjening der etter. Ser desverre heller ikke ut til at SAS har klart å fylle de to ekstra ukentlige avgangene til PVG i særlig grad.

Samtidig ser det ut til at SAS sitt ekteskap med Singapore Airlines fungerer meget godt.
Med 11.813 pax er det så godt som smekk fulle fly i hele Januar, noe som nok gir validitet til ryktene om økning til daglige eller større maskin på CPH.

Positiv med Singapore. Mon ikke det taler for daglig afgang eller en 777-300ER.

Nu er det vintersæson og lavsæson, men det undskylder ikke et belæg på hhv. 64 og 67 procenter. Måske var det lidt optimistisk at have daglig på PVG? Tror 5x ugentlig ville være bedre.
 
Re: SAS vinterprogram 2015/16

Beijing og Shanghai
19.725 pax 64% belegg
58%Transfer
32% lokal

Tokyo
13.289 pax 67% belegg
71% transfer
29% lokal

Hva var det i fjor?

Positiv med Singapore. Mon ikke det taler for daglig afgang eller en 777-300ER.

Nå har vel SQ selv sagt at CPH i første omgang er en A350 kandidat? Og øker man til daglige så blir det jo en økning i antall seter selv om det er noen færre der enn deres A350. Derimot er det flere business seter, og også deres "nye" premium economy, slik at det er mulig de kan klare øke yielden.
 
Re: SAS vinterprogram 2015/16

SQ i Norge sier de har hatt sterk økning og gjør det veldig bra så det kan forklare noe:

Singapore Airlines melder om sterk vekst i antall bestillinger, og en økning på hele 31 prosent sammenlignet med samme tid i fjor. Selskapet har størst passasjervekst fra Trondheim, Oslo og Kristiansand, og det er destinasjonene Bali, Australia og New Zealand som øker mest.

https://insideflyer.no/sterk-passasjervekst-for-singapore-airlines-i-norge/
 
Re: SAS vinterprogram 2015/16

Hva var det i fjor?
.

Trafikstyrelsen begynte med ny type publisering fra i høst. Således ligger ikke JAN 2015 ute med sammenlignbare tall for transfer og lokal trafikk. Jeg synes trafikk utvikling er interessant, så jeg bruker å gjøre disse øvelsene pr måned. Jeg vet med sikkerhet at det ikke var så lave tall lokale tall tidligere. Både ORD og IAD bruker å ligge på dette nivået i vinter månedene, men ikke Kina.

Dessuten er jo Tokyo tallene nå så lave at de nå lokalt for Januar, kun fyller en Fokker 50 pr avgang (med fortsatt et par seter ledig), noe jeg ikke kan huske å ha sett tidligere. Det sier jo selvfølgelig ingen ting om yield og inntekter, men det er jo tydelig at SAS i større grad enn tidligere nå fyller disse rutene med pax som må flys videre inn eller ut.
 
Last edited:
Re: SAS vinterprogram 2015/16

Beijing og Shanghai
19.725 pax 64% belegg
58%Transfer
32% lokal

Tokyo
13.289 pax 67% belegg
71% transfer
29% lokal

Vil tro at dette kan være noe av forklaringen på at HKG ruta endte opp på ARN da en CPH rute ville kanibalisert allerede lave lokalt reisende pax på overnevnte ruter. I tillegg er konkurransesituasjonen østover (direkte og one-stop) vesentlig mindre på ARN enn på CPH.
 
Re: SAS vinterprogram 2015/16

Positiv med Singapore. Mon ikke det taler for daglig afgang eller en 777-300ER.

Det blir først når A350 kommer på CPH, 77W/77WN/77WR er uaktuell for CPH med sine premium konfigurasjoner inkl First class.
 
Re: SAS vinterprogram 2015/16

Da har trafikkstyrelsen sluppet tallene for SAS sine Kina og Japan ruter samt til Singapore gjennom SQ.

Beijing og Shanghai
19.725 pax 64% belegg
58%Transfer
32% lokal

Tokyo
8.994 pax 67% belegg
71% transfer
29% lokal

När vi ändå inne på ämnet: Swedavia har publicerat destinationsstatistiken för 2015 och mellan Stockholm och Hongkong flög det 30 115 passagerare (sep+Q4 2015). Då SAS är ensam på rutten blir det grovt räknat en beläggning på ca 72%. Nu är ingen hänsyn tagen till ev. inställda flighter så kabinfaktorn kan vara något högre, om jag räknat rätt vill säga.

http://www.swedavia.se/om-swedavia/press-och-nyheter/statistik/destinationsstatistik/
 
Last edited:
Re: SAS vinterprogram 2015/16

När vi ändå inne på ämnet: Swedavia har publicerat destinationsstatistiken för 2015 och mellan Stockholm och Hongkong flög det 30 115 passagerare (sep+Q4 2015). Då SAS är ensam på rutten blir det grovt räknat en beläggning på ca 72%. Nu är ingen hänsyn tagen till ev. inställda flighter så kabinfaktorn kan vara något högre, om jag räknat rätt vill säga.

http://www.swedavia.se/om-swedavia/press-och-nyheter/statistik/destinationsstatistik/

Det må jo sies å være meget bra!
Tatt i betraktning at Sverige har handelsinteresser i Kina som langt overgår Danmark og Norge, er jeg sikker på at PVG også ville gjort det bra fra Stockholm. At Air China fyller maskinene til PEK fra ARN uten hjelp fra SAS og nevneverdig transfer, sier jo egentlig alt om at Stockholm er den soleklare selvfølge for videre SAS ekspansjon inn i Kina.
 
Re: SAS vinterprogram 2015/16

Det må jo sies å være meget bra!
Tatt i betraktning at Sverige har handelsinteresser i Kina som langt overgår Danmark og Norge, er jeg sikker på at PVG også ville gjort det bra fra Stockholm. At Air China fyller maskinene til PEK fra ARN uten hjelp fra SAS og nevneverdig transfer, sier jo egentlig alt om at Stockholm er den soleklare selvfølge for videre SAS ekspansjon inn i Kina.

Jeg vil sige det er problematisk at generalisere ud fra kun én destination. At Hong Kong ruten har et belæg på 72 % er jo blot positivt og godt for SAS, men at sige, at fremtidige Asien ruter skal gå fra ARN er en meget subjektiv mening. For hvad med CPH-Singapore? Du fremhævede selv den gik rigtig godt? Her vil det samme argument gøre sig gældende, bare ud fra CPH, hvis man følger din logik.

Årsagen til Hong Kong ruten går godt sammenlignet med PEK og PVG, må nødvendigvis hænge sammen med at den kinesiske økonomi pt er i krisen. Her har Hong Kong mere at slå igen med, da Hong Kong som by er markant anderledes økonomiske og handelsmæssige i forhold til andre kinesiske byer.
 
Back
Top