SAS sommerprogram 2024

Tenkte mer på at spennet er 7 timer mellom første og andre avgang fra CPH. Dersom man skal lykkes i forretningsmarkedet er vel frekvens en forutsetning for å gjøre seg selv attraktiv?
 
Tenkte mer på at spennet er 7 timer mellom første og andre avgang fra CPH. Dersom man skal lykkes i forretningsmarkedet er vel frekvens en forutsetning for å gjøre seg selv attraktiv?

I og for seg ja, men det handler vel så mye om "nok" fly på riktige tidspunkt. Og det er jo også andre parameter som transfer trafikk etc som spiller inn. For å ikke snakke om når man faktisk har slots.
 
Definitivt, men med tanke på at CPH jo er SK sin hovedhub så er jo dette likevel et litt merkelig "hull" i rutenettet? Transfermessig også.
 
I og for seg ja, men det handler vel så mye om "nok" fly på riktige tidspunkt. Og det er jo også andre parameter som transfer trafikk etc som spiller inn. For å ikke snakke om når man faktisk har slots.
Förmiddagsavgången CPH-LHR (ca kl. 11:00) flyttades först till Stansted och lades sedan ner som resultat av att 2 slotpar såldes 2017. Samma sak skedde med GOT-LHR några år tidigare...

https://www.sasgroup.net/newsroom/p...erates-a-positive-earnings-impact-of-musd-75/

https://www.sasgroup.net/newsroom/p...erates-a-positive-earnings-impact-of-musd-22/
 
Hvor mange slots var det man solgte?

Det forsvant jo en avgang fra både SVG og GOT i tillegg til Blue1 fra HEL som vel var 2 eller 3 avganger? Men det var vel enda flere totalt?
 
Förmiddagsavgången CPH-LHR (ca kl. 11:00) flyttades först till Stansted och lades sedan ner som resultat av att 2 slotpar såldes 2017. Samma sak skedde med GOT-LHR några år tidigare...

https://www.sasgroup.net/newsroom/p...erates-a-positive-earnings-impact-of-musd-75/

https://www.sasgroup.net/newsroom/p...erates-a-positive-earnings-impact-of-musd-22/

Hva er det me Stansted og SAS -- som prøver seg der gang på gang. Det er vel hevet over enhver tvil nå at folk ikke vil til STN -- det er prisen man betaler for å dra med FR.

De mente med avgangen GOT-STN at man skulle fange opp trafikken til Cambridge (farma) og ikke en gang det fungerte. Sykdommen spredte seg også til WF som fortsatt flyr der fra BGO (flydd en gang, aldri igjen!)

Tingen med LON som mål/avreisested er at det tar lang tid å dra fra/til London, og det er begrenset med avganger til de fleste steder. Skal man dra med en flyvning 7 fra LHR må man hjemmefra 3 eller 4 fra London. Lander man på Heathrow 8 er man i byen 10. Og det er 9 norsk tid -- altså avgang rundt 7. Det går ikke opp.

Eneste flyplassen som fungerer på tidlige flyvninger til/fra (og inkludert tid i terminal) er LCY, men SAS har ikke fly som kan nå dit. (Det skal ellers si at mange andre har en god del flyvninger til/fra om morgenen for å fange opp trafikken -- spesielt SAS' nye partner KLM)
 
Samarbeidet mellom SAS og reiseselskapet Apollo fortsetter i 2024!


Apollo nok en gang valgt å forlenge avtalen med SAS som hovedpartner for sine charterflyvninger fra Skandinavia. SAS skal fly Apollo-kunder fra rundt 15 steder i Sverige, Norge og Danmark til rundt 20 middelhavsdestinasjoner i Hellas, Kroatia, Kypros, Bulgaria, Spania og Tyrkia.

Apollo sitt eget flyselskap,Novair, som lenge var selskapets flyoperatør, er lagt ned.

https://flysmart24.no/2023/11/08/sas-skal-fly-apollos-solturister-for-neste-sesong/
 
Hva er det me Stansted og SAS -- som prøver seg der gang på gang. Det er vel hevet over enhver tvil nå at folk ikke vil til STN -- det er prisen man betaler for å dra med FR.

De mente med avgangen GOT-STN at man skulle fange opp trafikken til Cambridge (farma) og ikke en gang det fungerte. Sykdommen spredte seg også til WF som fortsatt flyr der fra BGO (flydd en gang, aldri igjen!)

Tingen med LON som mål/avreisested er at det tar lang tid å dra fra/til London, og det er begrenset med avganger til de fleste steder. Skal man dra med en flyvning 7 fra LHR må man hjemmefra 3 eller 4 fra London. Lander man på Heathrow 8 er man i byen 10. Og det er 9 norsk tid -- altså avgang rundt 7. Det går ikke opp.

Eneste flyplassen som fungerer på tidlige flyvninger til/fra (og inkludert tid i terminal) er LCY, men SAS har ikke fly som kan nå dit. (Det skal ellers si at mange andre har en god del flyvninger til/fra om morgenen for å fange opp trafikken -- spesielt SAS' nye partner KLM)

2 timer fra LHR inn til sentrale London? Heathrow express bruker vel ikke mer enn 15 min inn til Paddington? LCY er jo praktisk for reisende som skal til the City men skal man lenger inn så er vel LHR vel så praktisk?

Så er jo det ingen tvil om at LHR byr på utallige muligheter for transfer men der har vel verken SK eller Star generelt noensinne virket så giret på å gjøre noe særlig ut av det.
 
Hva er det me Stansted og SAS -- som prøver seg der gang på gang. Det er vel hevet over enhver tvil nå at folk ikke vil til STN -- det er prisen man betaler for å dra med FR.


Har de ikke gitt opp STN for godt nå?

Så er jo det ingen tvil om at LHR byr på utallige muligheter for transfer men der har vel verken SK eller Star generelt noensinne virket så giret på å gjøre noe særlig ut av det.


Nå virker det som på meg de gangene jeg har fløyet med SAS til LHR at det er ganske mange som har fortsatt videre til transfer «filen» ved ankomst LHR

Og hvem vet, et godt samarbeid med Virgin og Delta kan gi med trafikk enn et dårlig samarbeid med United?
 
Og hvem vet, et godt samarbeid med Virgin og Delta kan gi med trafikk enn et dårlig samarbeid med United?

SAS og Virgin har vel alltid vært gode venner, og å formalisere samarbeidet kan ikke være annet enn positivt.
 
Nå virker det som på meg de gangene jeg har fløyet med SAS til LHR at det er ganske mange som har fortsatt videre til transfer «filen» ved ankomst LHR

Og hvem vet, et godt samarbeid med Virgin og Delta kan gi med trafikk enn et dårlig samarbeid med United?

Vi får definitivt velge å tro at samarbeidet blir bedre enn det tilfellet er med dagens alliansepartnere.

Selv om ingen Star selskaper har LHR som sin hjemmebase så er det vel den flyplassen som har ruter til så og si alle Star HUBer rundt om så man kan jo tenke seg at det er et større potensiale her, selv om det som du nevner nok helt klart er en god del transfervirksomhet i utgangspunktet.
 
2 timer fra LHR inn til sentrale London? Heathrow express bruker vel ikke mer enn 15 min inn til Paddington? LCY er jo praktisk for reisende som skal til the City men skal man lenger inn så er vel LHR vel så praktisk?

Nei, to timer fra landing til Central London. LCY er bedre fordi den har null-kø-garanti (om de overholder den kan diskuteres men det er betydelig mindre venting enn på LHR)

Det skal også sies at man skal bo langt vest i London før LHR blir mer optimalt. Med mindre man bor rett ved Elizabeth Line.
 
Det blir kanskje mer sving på transfer i London ettersom Skyteam, i motsetning til Star Alliance, har et selskap med hub på Heathrow.

SAS flytter vel da tilbake til Terminal 3.

Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Last edited:
Nei, to timer fra landing til Central London. LCY er bedre fordi den har null-kø-garanti (om de overholder den kan diskuteres men det er betydelig mindre venting enn på LHR)

Det skal også sies at man skal bo langt vest i London før LHR blir mer optimalt. Med mindre man bor rett ved Elizabeth Line.

Tror aldri jeg har opplevd å bruke 2 timer fra jeg lander på LHR til jeg er inne i sentrale London men da har jeg kanskje hatt flaks?

Noen år siden jeg sist var på LCY men det er vel fortsatt denne trikk/overground hybrid saken som er det opplagte transport middelet? Det blir jo litt som Bybanen til BGO. Det funker men det er jo litt mer slitsomt enn å sette seg inn på et "flytog".
 
Tror aldri jeg har opplevd å bruke 2 timer fra jeg lander på LHR til jeg er inne i sentrale London men da har jeg kanskje hatt flaks?

Noen år siden jeg sist var på LCY men det er vel fortsatt denne trikk/overground hybrid saken som er det opplagte transport middelet? Det blir jo litt som Bybanen til BGO. Det funker men det er jo litt mer slitsomt enn å sette seg inn på et "flytog".

Ihhh nej. nu der er også busforbindelser i LCY. Hvis jeg husker rigtigt kørte der ikke bus til terminalen der før i tiden.
 
Ser Elizabeth Line bruker 28 min fra T2&3 til Bond Street. Har ikke reist med den selv enda, det har blitt expressen av gammel vane men 28 min er vel meget levelig for "turister" iallefall? Men som med "trikken" til LCY så er det vel gjerne litt slitomt å reise med lokaltransport med mye folk inn og ut. Evigheter siden jeg var på STN men dit kommer man vel med et regionaltog fra Liverpool Street? LGW funker jo greit, men det er vel noen av avgangene med Gatwick express som fortsetter som rutetog til Brighton?
 
Last edited:
Ser Elizabeth Line bruker 28 min fra T2&3 til Bond Street. Har ikke reist med den selv enda, det har blitt expressen av gammel vane men 28 min er vel meget levelig for "turister" iallefall? Men som med "trikken" til LCY så er det vel gjerne litt slitomt å reise med lokaltransport med mye folk inn og ut. Evigheter siden jeg var på STD men dit kommer man vel med et regionaltog fra Liverpool Street? LGW funker jo greit, men det er vel noen av avgangene med Gatwick express som fortsetter som rutetog til Brighton?

Ingen grunn til å blåse 36 pund på Expressen -EL bruker omtrent like lang tid til Paddington, og koster 12 pund. Kan også bruke Oystercard på den.
 
Back
Top