SAS sommerprogram 2024

København-Vagar får en 7. ukentlig i sommerferien, opp fra 6 i fjor. Lørdagsavgangen er ny

https://www.aeroroutes.com/eng/231116-skns24fae

SAS during Northern summer 2024 season plans to expand service to Faroe Islands, with the addition of 7th weekly Copenhagen – Vágar/Faroe Islands flight. The Star Alliance carrier will offer Saturdays service from 29JUN24 to 10AUG24 with afternoon/evening service, on board Airbus A320neo aircraft.

Forresten codeshare med LO, SQ og TK på ruten

Ingen grunn til å blåse 36 pund på Expressen -EL bruker omtrent like lang tid til Paddington, og koster 12 pund. Kan også bruke Oystercard på den.
Hvorfor bruke Oyster? I London er bare å bruke kontaktløs AmEx, Mastercard eller Visa til samme pris.

Tilbake til topic .. Det skal foreligge en søknad fra SAS om slots på SEA fra 1. april '24.. Høyst uoffisielt og uten annen kredibilitet enn et lokalt rykte, men hvem vet ...

Spennende rykte.

DL flyr daglig til AMS, CDG og LHR, AF med 4 ukentlige til CDG og VS daglig til LHR.

Det skal foreligge en søknad fra SAS om slots på SEA fra 1. april '24.. Høyst uoffisielt og uten annen kredibilitet enn et lokalt rykte, men hvem vet ...

Hvis SEA har mottatt den søknaden ganske nylig.
Hvor lang behandlingstid er det for store flyplasser før flyselskapet får et svar?

Hvis man ser på 1. april 2024 så er det under et halvt år, og et flyselskap bør annonsere en stor rute til USA minst 6 måneder før oppstart.

Det vet jeg veldig godt.
Men uansett kan ikke et flyselskap gjøre noen ting før de har fått svar fra flyplassen på søknaden.

Last edited:
Hvordan vil SAS eventuelt løse dette rent driftsmessig? Er dette en rute som kan flyes av A330 uten problemer eller må A350 settes inn?

Hvordan vil SAS eventuelt løse dette rent driftsmessig? Er dette en rute som kan flyes av A330 uten problemer eller må A350 settes inn?

A330 flyr den fint. Men de har uansett neppe kapasitet med mindre noe som alt ligger ute skal kuttes. Så jeg mener hele diskusjonen er høyst hypotetisk.

Ja det kan jo bli interessant å se hvilke valg man vil ta med kapasitet til de ulike destinasjonene nå som man bytter allianse.

BOS er jo en Delta HUB som kanskje vil trenge en større maskin mens Star HUBer som YYZ, ORD og IAD kanskje ikke vil være like viktige lengre.

Ja det kan jo bli interessant å se hvilke valg man vil ta med kapasitet til de ulike destinasjonene nå som man bytter allianse.

BOS er jo en Delta HUB som kanskje vil trenge en større maskin mens Star HUBer som YYZ, ORD og IAD kanskje ikke vil være like viktige lengre.

Sommeren 2024 er nok for tidlig for alliansebytte

MIA ruta ser ut til å stoppe 31. mars 2024.
Og sommeren 2023 da flyttet de det A330 flyet til BOS.

Men hvis de da beholder A321LR på BOS sommeren 2024 da er et A330 fly ledig.
Har jeg riktig der?

En slot søknad betyr jo ikke veldig mye….

Mhhhh. Kunne det tænkes at Seattle kunne blive åbnet og fløjet hvis eksempelvis de ledige A321LR fra GOT/AAL - EWR f.eks bliver indsat fast på IAD for sommeren også vil eksempelvis en anden amerikansk destination også blive betjent af A321LR(BOS helårs) også kunne det frigive langdistance materiale til SEA ruten?

SEA gir jo nesten mer mening som Star selskap enn den vil gjøre som Skyteam selskap. Særlig når man tar med i betraktningen at SAS sitt samarbeid med allianse partnerne ikke akkurat er det beste, det er vel å forvente at det blir bedre i Skyteam.

I dag flyr LH til FRA og TK til IST fra SEA, så starter LH også opp til MUC neste sommer.

Delta flyr allerede daglig til LHR, AMS og CDG, VS til LHR og AF 4 ganger i uken til CDG.

Men hvis de da beholder A321LR på BOS sommeren 2024 da er et A330 fly ledig.
Har jeg riktig der?

Hadde de ikke ett A330 fly i manko S23, ref HiFly innleie? Så kan de slippe det S24.

Men noen slags omrokkering kan fort ligge i kortene uansett. F.eks. om exit fra Star så kan vel en A330 være overkapasitet på Washington.

Tror aldri jeg har opplevd å bruke 2 timer fra jeg lander på LHR til jeg er inne i sentrale London men da har jeg kanskje hatt flaks?

Brukte 45 min fra gate til Elizabeth Line plattformen sist (inkl. 20 min passkø), så to timer er ikke langt fra sannheten dør til dør

Back