SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Enighet med ytterligere et leasingselskap, for tre fly. Bocomm, og skal være snakk om widebodies, så det er vel 3 av de 4 2015-2016 årgang A330-300 maskinene

https://www.sasgroup.net/newsroom/p...ting-aircraft-and-equipment-lease-agreements/

Today, SAS announces that an agreement has been reached with one additional lessor – Bocomm – representing three wide body aircraft as well as certain equipment related thereto.
 
Last edited:
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Ellers kom Q4 tallene vel inn som forventet:

Revenue: MSEK 10,651
Income before tax (EBT): MSEK -1,701

Rapporten:
https://www.sasgroup.net/files/Main/290/3675175/eng_final-q42022.pdf

Tapet for året under et ble ca 7 mrd SEK, litt avhengig av hva man ser på, og de regner med å tape 4 mrd i 2023

Ellers er de litt mer vage på tidlinjen på ch.11 prosessen, og sier nå 2. halvår 2023
 
Last edited:
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Blant de verste i bransjen.

Jaja, blir vel mye kanselleringer og tull med disse ut fra BGO fremmover når de ikke får tak i folk. Blir EU kompensasjoner av det, spare seg til fant
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Jaja, blir vel mye kanselleringer og tull med disse ut fra BGO fremmover når de ikke får tak i folk. Blir EU kompensasjoner av det, spare seg til fant


Tror ikke det er så mye som er satt opp ennå.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Et nytt problem for SAS, et punkt i avtalen med pilotene godtas ikke av domstolen. Hele avtalen er derfor sendt i retur.

https://www.dn.no/luftfart/sas/sas-...ns-losning-mellom-sas-og-pilotene/2-1-1333298

Nå er den blitt godkjent

https://newsweb.oslobors.no/message/577760

SAS AB ("SAS" or the "Company") announces that the U.S. Bankruptcy Court for the Southern District of New York (the "Court") has approved SAS' previously announced new collective bargaining agreements as well as a settlement agreement with SAS Scandinavia pilots' unions*.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Deler av SAS-flåten går over til «power by the hour”-avtale med leasingselskap. Dette innebærer at SAS kun betaler leie når flyet er operativ i luften. Målet er at selskapet skal spare utgifter og avtalen er første i sitt slag for SAS.

Det er det japanske leasingselskapet Jackson Square som SAS nå inngår en slik avtale med og gjelder for 7 A320neo og en A330E. Avtalen trår i kraft i vintersesongene som for flyindustrien er en lav-sesong.

https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=15112
 
Last edited:
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Jaja, blir vel mye kanselleringer og tull med disse ut fra BGO fremmover når de ikke får tak i folk. Blir EU kompensasjoner av det, spare seg til fant
ifølge email fra flyhjelp vil de ikke sende inn flere saker for sas. bare til info.


kan fortsatt sende til ving da pakkereiser har disse reglene.


§ 2.Unntak fra lovens virkeområde

Loven gjelder ikke pakkereiser og sammensatte reisearrangementer som
a.varer kortere enn 24 timer og ikke omfatter innkvartering over nattenb.tilbys eller formidles leilighetsvis på et ideelt grunnlag og kun til en begrenset gruppe reisende, ellerc.kjøpes på grunnlag av en generell avtale mellom næringsdrivende om kjøp av forretningsreiser.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Flightglobal melder om 2 nye lease rejects, hvor SAS foreløpig ikke har klart å få forhandlet frem nye hvilkår

A330-300 LN-RKR MSN1660 - eiet av AVIC Leasing
A320neo SE-ROH MSN9173 - eiet av AVIV Leasing
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Er de siste to a350 som enda ikke er levert en del av prosessen her? Og kan det hende at de ikke blir levert?
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Er de siste to a350 som enda ikke er levert en del av prosessen her? Og kan det hende at de ikke blir levert?

Ja , dog vil nok det skje at bestillingen selges videre med en oppside. Les fortjeneste.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

SAS court filings reveal A320neo sale-and-leasebackBy David Kaminski-Morrow11 January 2023SAS Airbus-c-SAS
Source: SAS

Court papers from SAS’s restructuring process show that the carrier is intending to enter a sale-and-leaseback covering 10 Airbus A320neo twinjets.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Nye leasingavtaler på ytterligere 13 fly, fordelt på to leasingselskaper.

I følge SAS har de nå akkumulert oppnådd besparelser på 1 mrd SEK på nye leasingavtaler på totalt 59 fly, hvilket jo tyder på det var mye å hente her

https://www.sasgroup.net/newsroom/p...gotiations-as-part-of-its-chapter-11-process/

SAS AB (“SAS” or the “Company”) announces that it has reached agreements with two additional lessors, representing 13 aircraft in the aggregate, to amend the terms of existing aircraft and equipment lease agreements.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Flightglobal melder om 2 nye lease rejects, hvor SAS foreløpig ikke har klart å få forhandlet frem nye hvilkår

A320neo SE-ROH MSN9173 - eiet av AVIV Leasing

Jeg er på tur ut med -ROH i formiddag til Alta. Håper de venter litt til med å returnere dette flyet;)

Espen
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Den er bekreftet ‘ut’.

Hva håper man å sitte tilbake med av widebodies når (hvis?) man kommer seg gjennom forhandlingene med et noenlunde OK utfall? Blir det bare A321LR framover hvis man skal reise langt med SK framover?
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Hva håper man å sitte tilbake med av widebodies når (hvis?) man kommer seg gjennom forhandlingene med et noenlunde OK utfall? Blir det bare A321LR framover hvis man skal reise langt med SK framover?


Såvidt jeg klarer se og telle meg frem til så forsvant eller forsvinner 2 A330-300 og 2 A350-900, hvor vel alle unntatt 1 A330-300 er ute å flåten

Så da ender man opp sånn omtrent med dagens flåte med 4 A350 og 7 A330, men er vel ennå litt «subject to change»
 
Back
Top