SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Oppdatert lease rejection:
https://cases.ra.kroll.com/SAS/ExternalCall-DownloadPDF?id1=MjI3OTI0OQ==&id2=0&cid=0

Hvis jeg forstår "Exhibit C" så kjører man ikke lease rejection nå på en av A350 og de tre A320neoen. Betyr det at man kanskje har blitt enig om bedre vilkår? At SAS vil beholde A320neo og at vilkårene sannsynligvis ikke trengte mye justeringer virker rimelig.

A330 står forsatt på listen, og det gjøre også en A350...

A330 maskinene virker nå være "tilbake" igjen, inntil videre. Derimot har SAS fått godkjent lease rejection av 1 A350-900 (SE-RSC), 1 737-700 (SE-RET) og de 4 CFM motorene til A340-300

https://cases.ra.kroll.com/SAS/Home-DownloadPDF?id1=MjI4MDE5OA==&id2=-1


Samtidig har de fått go til en sale-leaseback finansiering av 6 A320neo

https://cases.ra.kroll.com/SAS/Home-DownloadPDF?id1=MjI4MDIwMA==&id2=-1
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Sitter på en smekk full 350 fra SFO til CPH nå. Er ikke ett ledig sete. Reiste her med en 330 for 6 mnd siden. Den var like full. Pax er en stor del US pax. Så det er tydelig at SAS klarer å fylle en 350
fra SFO. Har familie som reiser i midt oktober på samme rute. 350 da også. Lite ledige seter ved forsøk på setereservasjon. Så denne ruten er klart en 350 rute.

Reiste med 330 til ORD for 14 dager siden. Lørdagsavgang fra ARN. Smekk full den også. Så
det virker som det er sving på Long Haul i disse dager i hvertfall. Bør generere cash i kassa.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Det stemmer og med mine erfaringer på SFO-ruta. Har også en bekjent som bor i LA som fløy over til Europa i forrige uke. han kunne også melde om en A350 som var helt full.

Ser også at flere som har bookinger til Japan i våren har begynt å få ruteendringer med +2 timer i reisetid. Der kan det kanskje se ut som SAS har planer om å begynne å fly til Japan til våren selv om korridoren over Russland er stengt. Med 13 timers flytid begynner en A350 å komme til sin rett.
 
Last edited:
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

I deres plan, regner de med å tape 8 mrd i år, og rundt 4-5 mrd neste regnskapsår. Og først gå i pluss fra 2024

https://www.sasgroup.net/newsroom/p...s-forward-plan-including-a-financial-outlook/

Furthermore, SAS expects to reach an adjusted EBT[1] of approximately SEK 8 billion loss in fiscal year 2022 and approximately SEK 4-5 billion loss in fiscal year 2023. The Company expects to reach positive EBT in fiscal year 2024
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

DN hadde en tolkning om at de enten skulle kvitte seg med A330 eller A350, jeg oppfattet ikke at det kom frem men i så fall henger vel A350 i en tynn tråd. Slanking er uansett på agendaen.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

SAS har kommet til eneighet om endrede leasingavtaler på 36 fly hittil. Skal være snakk om 33 narrowbody og 3 widebody, uten at det spesifiseres nærmere. Dog må vel neste mange av de 33 narrowbody være A320neo

https://www.sasgroup.net/newsroom/p...ting-aircraft-and-equipment-lease-agreements/

SAS AB (“SAS” or the “Company”) announces that it has reached agreements with 10 lessors, representing in aggregate 36 aircraft,
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

SAS har kommet til eneighet om endrede leasingavtaler på 36 fly hittil. Skal være snakk om 33 narrowbody og 3 widebody, uten at det spesifiseres nærmere. Dog må vel neste mange av de 33 narrowbody være A320neo

https://www.sasgroup.net/newsroom/p...ting-aircraft-and-equipment-lease-agreements/
I følge DN er alle 3 widebody-flyene A350 maskiner fra 2 forskjellige leasingselskaper.
Narrowbody-maskinene er en miks av A320 (9 stk.) og A320neo (24 stk.)

https://www.dn.no/luftfart/sas/luft...r-analytiker-er-forsiktig-positiv/2-1-1327114
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Siden de er i ch.11, så dropper SAS å betale to rentebetalinger hybridibligasjonene deres, på tilsammen ca 193 MSEK nå i oktober

Skjuter upp = utsetter. Ikke dropper.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Checkin.dk melder at SAS har reforhandlet leasingavtaler på 85% av de leasede flyene, uten at jeg har sett detaljene eller en liste over hvilke
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Checkin.dk melder at SAS har reforhandlet leasingavtaler på 85% av de leasede flyene, uten at jeg har sett detaljene eller en liste over hvilke

Det er noen A350 som gjenstår.....
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Det er noen A350 som gjenstår.....

Det passer så meget dårligt med artiklen fra checkin.dk - her står der:

"Samtlige leasede langdistancefly er nu på plads, fremgår det af den samlede oversigt"
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

I følge denne så leaser SAS 6 langdistansefly:
https://www.sasgroup.net/files/Main/290/3620863/report-q3-2022-english.pdf

En A350-900 reforhandlet (520):
https://cases.ra.kroll.com/SAS/Home-DownloadPDF?id1=MjI5ODA4Ng==&id2=-1

En A350-900 reforhandlet (515):
https://cases.ra.kroll.com/SAS/Home-DownloadPDF?id1=MjI5NzE5MQ==&id2=-1

To A350-900 reforhandlet (512):
https://cases.ra.kroll.com/SAS/Home-DownloadPDF?id1=MjI5NzE4OA==&id2=-1

En A330e reforhandlet (502):
https://cases.ra.kroll.com/SAS/Home-DownloadPDF?id1=MjI5NzEyOA==&id2=-1

En A350-900 sendt tilbake (372)
https://cases.ra.kroll.com/SAS/Home-DownloadPDF?id1=MjI4MDE5OA==&id2=-1

Mulig jeg misforstått noe, men ser ut som SAS så langt står igjen med 5 A350 og 8 A330? Kanskje planen er å fase ut A330 ganske raskt, eventuelt så var avtalene veldig gode, eller at Anko bløffet om en flytype? Eventuelt all of the above.
 
Back
Top