• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SK SAS snart med inflight internet (status-tråden)

SAS fly som har fått Starlink installert, og har blitt testet.

#01 - SE-ROM A320neo (7 år)
#02 - LN-RGN A320neo (9 år)
#03 - SE-ROP A320neo (7 år) - Testet og virker veldig bra
#04 - SE-ROX A320neo (6 år)
#05 - SE-RZY A320neo (2 år)
#06 - SE-ROT A320neo (6 år)
#07 - SE-DOX A320neo (9 år)
#08 - SE-ROK A320neo (6 år)
#09 - SE-ROE A320neo (8 år) - Testet og virker veldig bra
#10 - SE-ROC A320neo (8 år) - Testet og det virker
#11 - SE-RON A320neo (7 år)
#12 - SE-ROA A320neo (8 år)
#13 - SE-ROZ A320neo (6 år) - Testet og virker veldig bra

Ikke mulig å legge til info i tidligere post, så derfor lager jeg ny.

Jeg tror at de har startet opp igjen denne uken. Og så er målet å få tatt 3 fly pr. uke (og kanskje økt til 4 fly i uken en gang i fremtiden).

Så spørsmålet er:
Hvordan klarer vi å skille på de flyene som får Starlink i Stavanger (SVG) og de som bare er der over natt eller gjør noe annet i SVG ?

Jeg tror at de har startet opp igjen denne uken. Og så er målet å få tatt 3 fly pr. uke (og kanskje økt til 4 fly i uken en gang i fremtiden).

Så spørsmålet er:
Hvordan klarer vi å skille på de flyene som får Starlink i Stavanger (SVG) og de som bare er der over natt eller gjør noe annet i SVG ?
Så lenge SAS ikke sier noe, er vel bare den beste strategien å skrive opp alle maskinene som har hatt et lenger stopp i SVG og få folk til fortløpende å rapportere om det er Starlink, gammel løsning eller intet nett når vi flyr med maskinene.

Så spørsmålet er:

Det finns ett mönster i det (på maskiner som byter utrustning från gamla till nya). Maskinen landar sent i stavanger runt 23.00. Sedan står maskinen hela nästkommande dag. Morgonen efter går maskinen åter i trafik.

Det finns ett mönster i det (på maskiner som byter utrustning från gamla till nya). Maskinen landar sent i stavanger runt 23.00. Sedan står maskinen hela nästkommande dag. Morgonen efter går maskinen åter i trafik.

Jeg tror det du sier stemmer nok. Men det er vel bare ca. 10 stk. A320 maskiner som har gammelt internett.

Då är EI-SIC i Stavanger :)

Ok, da begynner vi å lage liste fra 8 april (eventuelt 7 april).
Jeg har noenlunde kontroll på de som har fått Starlink før påske.

Mandag var en rød dag i Norge så jeg tror ikke EI-SIC har fått det.

Jeg tror det du sier stemmer nok. Men det er vel bare ca. 10 stk. A320 maskiner som har gammelt internett.

Det är över 40 stycken A320Neo som har/hade gamla wifi utrustningen :)

Ok, da begynner vi å lage liste fra 8 april (eventuelt 7 april).
Jeg har noenlunde kontroll på de som har fått Starlink før påske.

Mandag var en rød dag i Norge så jeg tror ikke EI-SIC har fått det.

Man kan jobba röda dagar med ;)

Selvfølgelig er det lov å jobbe i Norge på "røde dager" for flyteknikkere. De får 100% tillegg i lønn på helligdager.

Jeg tror flyteknikkere ønsker de ferie dagene som de har, og så tror jeg SAS ikke er villig å betale 100% tillegg i lønn.

Men det jeg mente mellom Norge og Sverige er at i Norge er det ikke lov å ha matvarebutikker åpne på røde dager, mens i Sverige er alle matvarebutikker åpne på røde dager.

Jeg tror flyteknikkere ønsker de ferie dagene som de har, og så tror jeg SAS ikke er villig å betale 100% tillegg i lønn.

Det kalles 'skiftarbeid' - og uten skiftarbeidere stopper alt opp. Fly, sykehus, alle typer transport osv osv osv .... Samfunnet stopper ikke opp mellom 17 og 9. Selv ikke på helligdager.

#07 - SE-DOX A320neo (9 år)
#13 - SE-ROZ A320neo (6 år) - Testet og virker veldig bra

Ikke mulig å legge til info i tidligere post, så derfor lager jeg ny.
SE-DOX testet idag, fungerte ikke.

Det kalles 'skiftarbeid' - og uten skiftarbeidere stopper alt opp. Fly, sykehus, alle typer transport osv osv osv .... Samfunnet stopper ikke opp mellom 17 og 9. Selv ikke på helligdager.

Vi snakker om Starlink installasjonen og de jobber ikke på røde dager.

Vi snakker om Starlink installasjonen og de jobber ikke på røde dager.
Har du snakket med dem om det?
Ville vært overasket hvis det er dedikerte folk i Stavanger som kun jobber med Starlink. Tipper det er vanlige teknikkere som også har vanlig line maintenance og vanlige sjekker der nede.

#07 - SE-DOX A320neo (9 år) - -Virket ikke (men det er installert)-