SAS snart klar med ny flystrategi

Airbus A350 konkurrerar inte direkt mot Boeing 787...då den är mycket större.

A350-800 kommer til å bli ca like stor som 787-9, og begge kommer til blant annet til å bli brukt som erstattning for 777-200 og 330-300

Min innspill kommer fra en kaptein med 20 års erfaring som har vært bort i bl.a. 32X og nå flyr 777. Det er godt nok for meg. Jeg har stor respekt for han, og har tro på det han sier.

Jeg tror nok dere snakker litt forbi hverandre i denne diskusjonen, og at informasjon fra ditt pilotbekjentskap kanskje ikke er helt forstått, selv om informasjonen nødvendigvis ikke er veldig feil :)

Når du har blitt fortalt at det kan ta 6 mndr å utdanne en kaptein/styrmann på ny flytype, så høres det veldig lenge ut, men det trenger ikke være veldig langt fra sannheten da det vil varierer fra flyselskap til flyselskap, og være avhengig av type operasjon de flyr og hvilke arbeidstidssystemer de har. Derfor vil informasjon fra Boeing aldri stemme overens med faktisk tid det vil ta i det enkelte flyselskap.

Boeing sier de har som et MÅL (det er tydeligvis ikke helt fastslått ennå) at det skal ta 11 dager fra 737 til 787. Nå er det ingen lovlige arbeidstidssystemer som vil tillate en pilot å jobbe i 11 sammenhengende dager. Og avhengig av hva kollektivavtalene i det enkelte flyselskap sier om arbeidstid under kursing, vil det helt optimalt sett ta minimum 3 arbeidsuker å gjennomføre disse 11 dagene. Antakeligvis er 4-5 uker mer realistisk med tanke på friperioder, og kanskje må pilotene sendes til andre baser/andre deler av verden for å gå på kurs (ikke unormalt) og da må man også regne inn reisetid som en del av arbeidstiden som igjen spiser av tilgjengelig kurstid osv osv. Det er altså ikke så enkelt at man tas ut av produksjon en dag, man er på kurs dagen etter, og vips så er man ferdig etter 11 dager :)

De 11 dagene som Boeing oppgir består mest sannsynlig av teknisk kurs og et minimum antall simulatorpass som er godkjent av luftfartsmyndighetene. Kan hende legger selskapene også på egne kurs/dager i tillegg slik at det blir mer tilpasset selskapets egne operasjoner.

Det de 11 dagene ikke tar med, er treningen som foregår ute på "line" med pax ombord. Normalt sett er det påkrevd at man flyr et visst antall timer og/eller antall sektorer (1 leg = 1 sektor) før man er ferdig kurset på den nye flytypen (har ikke sett hva Boeing krever for 787). Hvor lang tid dette tar kommer helt an på hvor lange flighter selskapet flyr, hvilket arbeidstidssystemer man flyr etter osv osv. I et selskap hvor man bare har arbeidstid nok til å fly 3-4 lange flighter pr. arbeidsperiode, vil man kanskje måtte bruke opptil 2-3 måneder før man er ferdig skolert på flytypen.

Så ja, at det KAN ta flere måneder å skoles ferdig på ny flytype (selv om en del av tiden gjøres på line med pax ombord som sagt) er realistisk og det stemmer sjelden overens med de X antall dagene som flyprodusentene oppgir. Dette er selvfølgelig på generell basis, og jeg kjenner ikke til detaljer fra hverken Boeing eller Airbus.

Last edited:
Når du har blitt fortalt at det kan ta 6 mndr å utdanne en kaptein/styrmann på ny flytype, så høres det veldig lenge ut, men det trenger ikke være veldig langt fra sannheten da det vil varierer fra flyselskap til flyselskap, og være avhengig av type operasjon de flyr og hvilke arbeidstidssystemer de har. Derfor vil informasjon fra Boeing aldri stemme overens med faktisk tid det vil ta i det enkelte flyselskap.

Eksempelvis opererer noen japanske selskap med 6 måneders opplæring før man får fly sin første tur, dette på 737ng. Om man har typerettighetene på 737ng fra før, og massivt med timer på type, har det ingen ting å si. 6 måneder med omskoling/reskoling på alle alltid...

Hur lång tid tar omskolningen från 737-200/300/400/500 till 787?
2-3 månader låter fullt rimligt tycker jag..

Hur lång tid tar omskolningen från 737-200/300/400/500 till 787?
2-3 månader låter fullt rimligt tycker jag..

Stemmer meget dårlig med det Boeing opererer med som er 11 dager fra 737..

Dvs. Boeing har et mål om at man skal kunne gjøre det på 11 dager, og da tolker jeg det til arbeidsdager. (Man må skille på dagsverk og kalenderdager). Om et selskap velger å gjøre det over lenger tid av praktiske årsaker er en annen sak.

Hvis dere søker litt vil dere se at det finnes drøssevis av steder som
tilbyr diverse Boeing typerating på alt fra 10 - 30 dager. Det kreves bare at
man har de nødvendige sertifikater i bunn. Ny-utdannede piloter kreves selvsagt
mange hundre timer før de slipper til i selskapene.

At en erfaren 777 pilot som tar 787 rating på 5 dager skal måtte vente månedsvis
for å få fly er selvsagt bare tøv.

B777 vs 787:

Normale checklister er 100% like
Unormale checklister er 73% like
Prosedyrer er 90% like

Training Technology

Tidene forrandrer seg, det gjør også treningsprogrammene som blir
mer og mer effektive og web-baserte for å spare tid. Man er også
på vei bort fra "full motion" simulatorer og bruker enklere typer.
Eller E-CAB's som de kalles

Hvis dere søker litt vil dere se at det finnes drøssevis av steder som
tilbyr diverse Boeing typerating på alt fra 10 - 30 dager.

Ja, det å kjøpe seg en typerating trenger ikke ta så lang tid. Det kan hvem som helst gjøre som har grunnsertifikatene. Men det kommer en del ting i tillegg som jeg forsøkte å beskrive i min forrige post, og det er også en del av treningen og derfor kan ting ta tid, og mer enn bare de dagene det tar å ta en typerating.

Hva er de siste signalene på hvordan flåten til SAS vil være sammensatt fremover ?

Hva er de siste signalene på hvordan flåten til SAS vil være sammensatt fremover ?

Står mye i denne tråden:

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=83027

Men kort sagt:

OSL og ARN skal bli en ren 737NG base fra 2013. CPH skal fra slutten av 2014 være en A32x/CR9 base, og fra 2016 en A320neo-base

A333/A343 skal være i flåten ihvertfall frem til 2016/2017, og SAS sin flåtesjef sa senest sist uke at 787-8 er for liten for behovet

Back