737-300/400/500 fikk ett så stort slag for baugen av A320 seriens inntreden på markedet at NG serien ble lansert for å kunne konkurrere effektivt. Det samme vil man nok snart se med Airbus A320 NEO inntroduksjon. I og med at det enda er en del år før de første NEO flyene er i drift, er det ikke sannsynlig at det vil påvirke Boeing helt med en gang. Det vil derimot ikke ta så alt for lang tid.
Delta har ute en RFP (Request For Proposal) og har offentlig uttalt at de er meget imponert over det Airbus og Bombardier har å tilby med sine A320 NEO og C-series produkter. Boeing har man derimot oppfordret til å utvikle noe som kan konkurrere.
737 har utspilt sin rolle, og vil være vanskeligere å oppdatere igjen, med nye motorer. Dette pga lavere bakkeklaring til motorene. NG serien fikk f.eks. høyere understell for å kunne bruke CFM 56-7 serien, mens Airbus A320 har høyere understell og vil kunne klare å bruke de nye high-bypass motorene fra hhv. Pratt & Whitney og CFM som har større diameter og tar mer plass. Bilder av modeller av 737 med en bulb under cockpit for å kunne holde lengre nesehjulsunderstell har versert på Flightglobal (jeg er for trøtt og det er for seint på natten til at jeg søker det opp nå), men mitt poeng med alt dette er at NG serien alt er kompromiss nok som den er på en allerede 50+ år gammel design. Boeing må komme opp med ett nytt fly for å kunne konkurrere.
Jeg tror de vil komme med det i løpet av dette eller neste år. De må det for å kunne konkurrere.
Ett siste poeng før jeg setter nesen mot loppekassa. Jeg har ikke tro på at SAS velger 787-8. Flyet er for lite. SAS har en forholdsvis stor andel bizniss seter på sine langdistansefly. Antallet seter gikk ned ved introduksjon av nye bizniss seter for noen år siden, og hvis man igjen går for helt full flat seter (som de absolutt bør for å holde følge med konkurrentene) så vil disse trenge mer plass. Alternativet da er 787-9, som Boeing har gått veldig stille i dørene med. Det sannsynlige er at dette flyet ikke vil komme til markedet på en 2-3 år til. Kanskje enda senere.
Ifølge denne artikkelen fra februar 2010 forventes levering til Air New Zealand i slutten av 2013. http://www.flightglobal.com/article...-to-finalise-787-9-configuration-in-june.html Det var før 787-8 ble satt på bakken pga. brann ombord. I tillegg la Seattle P-I ut en artikkel om ett enormt etterslep av problemer på 787 flyene som måtte fikses innen sertifisering/leveranse. Jeg tror absolutt 787-9 er alternativet SAS ser på. Er de smart velger de A350 etter min mening.
Med de annonserte problemene for A350 programmet, er jeg neimen ikke sikker selv hva de vil velge, jeg ville derimot selv holdt en knapp på Airbus.
Delta har ute en RFP (Request For Proposal) og har offentlig uttalt at de er meget imponert over det Airbus og Bombardier har å tilby med sine A320 NEO og C-series produkter. Boeing har man derimot oppfordret til å utvikle noe som kan konkurrere.
737 har utspilt sin rolle, og vil være vanskeligere å oppdatere igjen, med nye motorer. Dette pga lavere bakkeklaring til motorene. NG serien fikk f.eks. høyere understell for å kunne bruke CFM 56-7 serien, mens Airbus A320 har høyere understell og vil kunne klare å bruke de nye high-bypass motorene fra hhv. Pratt & Whitney og CFM som har større diameter og tar mer plass. Bilder av modeller av 737 med en bulb under cockpit for å kunne holde lengre nesehjulsunderstell har versert på Flightglobal (jeg er for trøtt og det er for seint på natten til at jeg søker det opp nå), men mitt poeng med alt dette er at NG serien alt er kompromiss nok som den er på en allerede 50+ år gammel design. Boeing må komme opp med ett nytt fly for å kunne konkurrere.
Jeg tror de vil komme med det i løpet av dette eller neste år. De må det for å kunne konkurrere.
Ett siste poeng før jeg setter nesen mot loppekassa. Jeg har ikke tro på at SAS velger 787-8. Flyet er for lite. SAS har en forholdsvis stor andel bizniss seter på sine langdistansefly. Antallet seter gikk ned ved introduksjon av nye bizniss seter for noen år siden, og hvis man igjen går for helt full flat seter (som de absolutt bør for å holde følge med konkurrentene) så vil disse trenge mer plass. Alternativet da er 787-9, som Boeing har gått veldig stille i dørene med. Det sannsynlige er at dette flyet ikke vil komme til markedet på en 2-3 år til. Kanskje enda senere.
Ifølge denne artikkelen fra februar 2010 forventes levering til Air New Zealand i slutten av 2013. http://www.flightglobal.com/article...-to-finalise-787-9-configuration-in-june.html Det var før 787-8 ble satt på bakken pga. brann ombord. I tillegg la Seattle P-I ut en artikkel om ett enormt etterslep av problemer på 787 flyene som måtte fikses innen sertifisering/leveranse. Jeg tror absolutt 787-9 er alternativet SAS ser på. Er de smart velger de A350 etter min mening.
Med de annonserte problemene for A350 programmet, er jeg neimen ikke sikker selv hva de vil velge, jeg ville derimot selv holdt en knapp på Airbus.