SAS snart klar med ny flystrategi

max. 4 flytyper,

Han sier fire forskjellige størrelser av fly:

Der er brug for én flystørrelse til de interkontinentale flyvninger og to andre størrelser til de forskellige europæiske destinationer, samt et mindre fly til de helt korte flyvninger.

Dermed er det egentlige spørsmålet, hvilke to typer av mellomdistansefly SAS skal ha - og dermed er vi i gang med en diskusjon vi har hatt mange ganger før: CSeries, 737 eller A32X - i gamle eller nye versjoner.

Tror som jeg har sagt tidligere at SAS vil leie inn flere mellomdistansefly de neste årene, slik det antydes i artikkelen, samtidig som det gjøres klart for en stor bestilling på ny mellomdistanseflåte.

Han sier fire forskjellige størrelser av fly:

Dermed er det egentlige spørsmålet, hvilke to typer av mellomdistansefly SAS skal ha - og dermed er vi i gang med en diskusjon vi har hatt mange ganger før: CSeries, 737 eller A32X - i gamle eller nye versjoner.

Tror som jeg har sagt tidligere at SAS vil leie inn flere mellomdistansefly de neste årene, slik det antydes i artikkelen, samtidig som det gjøres klart for en stor bestilling på ny mellomdistanseflåte.

FlightDeck, du har ret i at han siger 4 forskellige størrelser, men andetsteds i artiklen, og på Tic.travel skrives der at man ønsker max. 4 flytyper, da man forventer at kunne hente store besparelser herved.

FlightDeck, du har ret i at han siger 4 forskellige størrelser, men andetsteds i artiklen, og på Tic.travel skrives der at man ønsker max. 4 flytyper, da man forventer at kunne hente store besparelser herved.

Det høres fornuftig ut. 4 typer bør holde for SAS og gjøre det enklere med rotasjon av flyene, vedlikehold, trening av piloter og schedulering. 90, 135 , 170 og 250 seter eller noe slikt.
Det blir spennende å se hva de velger, og hvordan dagens flåte skal fases ut.
Det har vel allerede blitt nevnt av "noen som vet" at A319 skal ut, i tillegg til MD80 og 737CL.

Flåten til SAS er strengt tatt ikke større enn at max. 4 flytyper gir mening, regner uansett med at datterselskapene ikke omfattes av akkurat denne strategien heller. Men eneste spørsmålet som på en måte dukker opp i hodet er om SAS her regner 737/A32X som én flytype, eller om vi ser størrelsesvarianter av en av disse to innenfor de fire typene om dere skjønner hva jeg mener.

Men eneste spørsmålet som på en måte dukker opp i hodet er om SAS her regner 737/A32X som én flytype, eller om vi ser størrelsesvarianter av en av disse to innenfor de fire typene om dere skjønner hva jeg mener.

Hvis de regner 737/32X som en type, så er de jo nesten tilbake der de er nå.
Dvs de kan si de har 4 typer, men i virkeligheten har de f.eks 2X C-series, 3X A32Xneo , 3x 737NNG og f.eks 788/789.
4 typer MÅ være 4 typer inkludert sub-varianter.

Hvis de regner 737/32X som en type, så er de jo nesten tilbake der de er nå.
Dvs de kan si de har 4 typer, men i virkeligheten har de f.eks 2X C-series, 3X A32Xneo , 3x 737NNG og f.eks 788/789.
4 typer MÅ være 4 typer inkludert sub-varianter.

Men det er nettopp med den historikken i bakhodet jeg faktisk stiller spørsmålet. Men om det f.eks. skulle være A32X i tre varianter så ville det jo fremdeles vært et langt skritt fremover fra i dag - med A319/A321, MD81/82 og 737 type -400/-500/-600/-700/-800. :)

Det skulle absolutt ikke overrasket meg om SAS ble European Launch Customer på
A320NEO.

Fremtidens flåte kan jo se slik ut:

Kort/Mellomdistansefly: A319/A320/A321 NEO

Langdistansefly: Airbus A350-900

Last edited:
fra :
http://e24.no/naeringsliv/article3997829.ece "SAS vil leie 55 nye fly"

Vi er i gang med konkrete vurderinger sammen med produsentene Boeng, Airbusog Bombardier og har innhentet informasjon om priser og leveransetidspunkt. Vi forventer å komme med en flåtestrategi frem mot 2020 i løpet av første halvår av 2011, både i forhold til utvidelse og erstattning av eldre fly, sier John Dueholm, konsernsjef i SAS.

Frem til 2014 forventer SAS å vokse mellom 20 og 25 prosent i forhold til 2010. Det vil kreve 15 nye fly. I tillegg trenger 37 eldre modeller , Boeing 737 og MD-80, å skiftes ut i løpet av de neste fem årene.

I dag har selskapet 12 forskjellige flytyper, mot de fire planlagte.

I dag har selskapet 12 forskjellige flytyper, mot de fire planlagte

I så fall betyr det at en variant av en flytype = en flytype, noe som virker fornuftig.

Ellers er jeg litt skeptisk til A32X neo, ikke så sikker på om den er ideell på en del av destinasjonene SAS flyr. Tiden får vise :)

My bet:
CR9
737NG de nyeste/passende individene
737"NEO"
787

Er spennende at man har begynt å kunne tenke fremover i bolaget, håper bare de er tøffe nok til å ta et skippertak på flåtesiden også, og ikke bare snakke om det slik som de har historie for å gjøre.

Når det gjelder langdistanseflåten til SAS med 330/340 som fortsatt er relativt unge maskiner, men antar at det innad i SAS vurderes hvilke(n) maskin(er) som på sikt er de best egnede til å ta over for disse når de en gang i framtiden bør skiftes ut. Valgetfor SAS vil vel sannsynligvis bli noe ala B787/A350, 747 og A380 er vel litt i største laget for SAS-systemet?

Dersom f.eks. valget skulle bli A350, ville det da være fordelaktig for SAS at mest mulig av den resterende flyflåten også består av Airbus med tanke på kostnader rundt drift vedlikehold, tenker da selvfølgelig på f.eks. kursing av teknisk personell, crew, etc. Dette gjelder selvfølgelig omvendt, dersom det i disse tider besluttes at mellomdistanseflåten hovedsakelig skal bestå av B737NG, vil det da være en fordel for SAS om også den resterende flyparken f.eks for IC-maskinene også er Boeing?

My bet:
CR9
737NG de nyeste/passende individene
737"NEO"
787

Er spennende at man har begynt å kunne tenke fremover i bolaget, håper bare de er tøffe nok til å ta et skippertak på flåtesiden også, og ikke bare snakke om det slik som de har historie for å gjøre.

Utmerket valg. Håper du har rett ;)

Det skulle absolutt ikke overrasket meg om SAS ble European Launch Customer på
A320NEO.

Fremtidens flåte kan jo se slik ut:

Kort/Mellomdistansefly: A319/A320/A321 NEO

Langdistansefly: Airbus A350-900

Med mange 737NG i flåten og kun 12 319/321 tviler jeg på det

Back