SAS slutter å bruke Avro RJ70

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
SAS slutter å bruke Avro RJ70

Det kommer en ny operativ løsning for ruten til London City Airport

– Vi kommer til å avvikle drift med denne flytypen innen det har gått et år. Når vi har en ny operativ løsning for ruten til London City er det ikke lenger behov for de to flyene. Selvsagt er det heller ingen ulempe at vi samtidig finner en løsning på denne problemstillingen som reises, sier Strand til TU.no.

http://www.tu.no/samferdsel/article171750.ece
 
Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

Legge ned LCY er min spådom - desverre!
 
Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

Bruker ikke SAS denne flytypen på ruten til ZRH også?

Joda, SAS Norge bruker Avro RJ70 nesten fast på Zürich - i tillegg til London City Airport. Den har også vært inne på Oslo-Düsseldorf og Oslo-Amsterdam. SAS Sverige begynte med Avro RJ70 på ARN-LCY, men byttet flytypen ut med den større RJ85. De har også brukt RJ70/RJ85 på Tallinn, Riga, Hamburg, Berlin og Düsseldorf. SAS Danmark har nylig begynt å bruke RJ70 på København-Nice.

Beslutningen om å ikke bruke flytypen mer er i utgangspunktet ikke et svar på kritikken knyttet til nervegass, men en plan om å gjøre endringer i LCY-satsningen. Det er mulig at SAS har kontrakt med Transwede et år til og velger å kjøre ruten med dagens opplegg frem til kontrakten er over.

Jeg håper uansett ikke at EB får rett og at ruten legges ned. Samtidig er det vanskelig å vite hva slags erstatning SAS skal sette inn - de nye CRJ900-maskinene kan som kjent ikke lande på LCY.
 
Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

Ryktene om at ruten ikke er noen stor suksess har gått en stund. Ola Strand har ovenfor store kunder snakket om at ruten nok blir nedlagt...
 
Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

Det har jo leeeenge vaert prat om at SAS skulle kjoepe 2X A318 og bruke dem til LCY. I kjent SAS stil bruker man jo en god gammel Sovjetisk fremdriftsplan... LCY blir ikke lagt ned, man finner alternativer.

Igjen reagerer jeg paa at SAS staar frem som at de "vet best". Lufthansa og partnere flyr Avro og fortsetter med det. Det samme med Q400. Maskinen er for daarlig for oss sier SAS mens CO setter inn 50+ Q400 i trafikk. Hjelpe meg for et gjeng forstaasegpaaere.. Tenk aa drive flaatedrift paa bakgrunn av avisoppslag. Hjelpe meg...
 
Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

Det har jo leeeenge vaert prat om at SAS skulle kjoepe 2X A318 og bruke dem til LCY. I kjent SAS stil bruker man jo en god gammel Sovjetisk fremdriftsplan... LCY blir ikke lagt ned, man finner alternativer.

Igjen reagerer jeg paa at SAS staar frem som at de "vet best". Lufthansa og partnere flyr Avro og fortsetter med det. Det samme med Q400. Maskinen er for daarlig for oss sier SAS mens CO setter inn 50+ Q400 i trafikk. Hjelpe meg for et gjeng forstaasegpaaere.. Tenk aa drive flaatedrift paa bakgrunn av avisoppslag. Hjelpe meg...

nå nevnes det i artikkelen at det er kommersielle årsaker til at man ikke vil bruke flytypen, slik at det nok er andre forhold enn gass-saken som gjør at man kutter den ut. Men som det står i artikklen, man slår "to fluer i en smekk"
 
Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

Ryktene om at ruten ikke er noen stor suksess har gått en stund. Ola Strand har ovenfor store kunder snakket om at ruten nok blir nedlagt...

Satser på at den holder en uke til, for da skal jeg prøve den..
 
Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

Dette er bare en spekulasjon, men kan det bli til at Sas DK bruker A318 på CPH-LCY mens Sas NO "flagger" det ut til WF med deres Q400 på OSL-LCY?

Vet at det er limitasjons på bruk av Q400 på LCY, men hvor reelt hadde en slik mulighet vært?
 
Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

Dette er bare en spekulasjon, men kan det bli til at Sas DK bruker A318 på CPH-LCY mens Sas NO "flagger" det ut til WF med deres Q400 på OSL-LCY?

Vet at det er limitasjons på bruk av Q400 på LCY, men hvor reelt hadde en slik mulighet vært?

Q400 klarer ikke LCY-OSL, med mindre den skal fly "nesten" tom
 
Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

Q400 klarer ikke LCY-OSL, med mindre den skal fly "nesten" tom

Da har den vel også flydd "nesten" tom til CPH når Sas DK brukte den der. Det er jo bare 23mil lengre til OSL (ifølge Great Circle Mapper) og bruker vel ikke SÅ mye mer fuel på 23 mil?
 
Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

Da har den vel også flydd "nesten" tom til CPH når Sas DK brukte den der. Det er jo bare 23mil lengre til OSL (ifølge Great Circle Mapper) og bruker vel ikke SÅ mye mer fuel på 23 mil?

De hadde endel vektbegrensninger der også og ofte måtte bagasjen stå igjen i London. Og da kan du regne ut hvor mye mindre last den kan ta hvis den skal ha med drivstoff for ytterligere 230km


Q400 klarer Oslo uten problem

Ikke uten problemer (les vektbegrensninger)
 
Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

Men hvis ikke markedet er der, spiller det jo ingen rolle om det er Widerøe som kaster bort pengene med sine Dash 8-maskiner eller om det er SAS gjennom innleide Avro-fly. Målet var egentlig å øke kapasiteten fra RJ70 til RJ85, det klarte man fra Arlanda, men det har man ennå ikke klart fra Oslo. Uansett synes jeg det er litt rart at ruten ikke går bra. Det er greit at forretningsreisende er hovedmålgruppe, det er det for så vidt alle, men vil ikke den menige foretrekke City fremfor Heathrow?
 
Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

Reiste selv til og fra LCY i forrige uke, og det synes jeg var veldig enkelt og greit. Vestover (på en søndag) var flyet nesten tomt, mens østover (onsdags ettermiddag) var flyet tilnærmet fullt.

SK har forresten benyttet Avro'en også på BRU i vår.
 
Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

Q400 klarer hélt fint å fly OSL-LCY med full load. Ulempen er at det tar lang tid, og man må blokke ca 20 seter på returen. Pga høye kraner eller hva det er som er i veien på vei ut av LCY. Q400 stiger ikke raskt nok til å komme over. A318 kan være en god løsning fra alle byene til LCY ( med den lovede satsningen på forretningsreisende ville det være synd om OSL-LCY forsvant). Wet-lease er ingen god løsning på lang sikt.
 
Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

Synd! Dels är det ett bra utbud för våra affärskunder men sen är även Transwedebesättningarna riktigt riktigt bra att arbeta med.
 
Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

Utifra det jeg vet om climb performance til Q400, selv med maksvekt, høres dette noe merkelig ut. Tror ikke det er mange som flyr på LCY som klatrer bedre enn en Q400, og ihvertfall ikke F50 o.l. som også flyr der.

Ang. blokking av seter ser jeg ikke helt problemet. For min del kan de gjerne blokkere 20 seter både fram og tilbake. Det er jo en rute for hovedsaklig forretningsfolk og de burde være villig til å betale mere.
Austrian har også begrensninger på F70 ved visse forhold når de flyr LCY.
 
Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

A318 komer IKKE til SAS Norge. Hva har skjedd med Tommy777 og hans forhold til SAS????
 
Back
Top