SAS slipper millionbot

Dette er jo ganske tragisk da. Det har ikke skortet på negativ omtale overfor SAS på grunn av denne saken. Og så viser det seg at saken er så tynn at KT selv trekker den. Etter en full runde i rettsapparatet.

Ja, det blir litt som han politimannen som skulle gi meg bot for å ha kjørt i 61 km/t i 60-sonen: "Det er greit for denne gang. Du slipper bot, men det er under sterk tvil"... :lol:

Hehe, de trekker boten, men mener fortsatt at SAS brøt reglene....

Den holdningen håper jeg også UP har skulle jeg blir stoppet i fartskontroll

"Vi konstaterer at du har brutt loven, men er fornøyd med å konstatere det".....

Som du ser, Someone: De gjør faktisk det. Men bare om overtredelsen ligger innenfor feilmarginen til måleutstyret. Og det kan man vel antakeligvis hevde at det gjorde for KT sin del også i Haugesundsaken. Den eneste forskjellen er at de lot saken gå til retten først.

KT trakk vel tilbake den varslede boten for OSL-AES også, etter at SAS anket, og KT gikk gjennom saken på ny:rolleyes:

Riktig, KT hadde razzia for noen år siden med pressen på slep, og satte i gang flere saker. Etter massiv negativ omtale i mediene og stort omdømmetap er resultatet nå full retrett, og alle sakene er trukket. Skjønner at mange i SAS opplever det som urettferdig at de måtte gjennom dette helt unødvendig.

Riktig, KT hadde razzia for noen år siden med pressen på slep, og satte i gang flere saker.

Jeg finner det lite sannsynlig at KT har sendt ut melding til media om at du skulle på razzia....

Når det gjelder tingrettssaken så var det SAS som brakte saken inn for rettssystemet. KT ila overtredelsesgebyr, og SAS ønsket å prøve saken rettslig (fikk medhold i tingretten, med litt underlig domsavsigelse, og KT anket dommen til lagmannsretten). At KT nå velger å ikke ta saken videre kan selvsagt tolkes som at KT vurderte at de hadde en litt svak sak men kan også ses i lys av at overtredelsen vel opphørte i veldig kort tid etter innføring av ny konkurranselov.

Jeg vil bare minne dere på at KT sin oppgave er å sørge for effektiv konkurranse, noe som innebærer at store bedrifter som f.eks. SAS, må påregne et litt større fokus enn mindre bedrifter i slike saker. Årsaken til det er at en mindre aktør i liten grad er i stand til å påvirke konkurransen på en slik måte at kundene blir skadelidende. Effektiv konkurranse er en fordel for oss som er kunder, selv om jeg selvsagt kan skjønne at de som jobber i en bedrift som har dette fokuset på seg føler det som ubehagelig (og kanskje urettferdig). Nå skal det sies at det er en andre bedrifter som også har samme type fokus på seg uten at det klages så mye i media som SAS har gjort i denne saken. Det er ikke urettferdig at KT gjør jobben sin. At man kan være uenig i vurderingene som KT gjør har jeg ingen problemer med å se, og det er jo da veldig fint at man kan ta saken inn for rettssystemet for å få en avklaring.

Last edited:
Sikkert bare flaks at TV2 sto utenfor døra akkurat samtidig, hehe...

Hvis KT faktisk har sendt ut melding til f.eks. TV2 så er det mildt sagt tvilsom praksis. Jeg håper ikke at KT opererer slik, men jeg jobber ikke der så jeg kan selvsagt ikke garanterer at så ikke skjer.

Hvis KT faktisk har sendt ut melding til f.eks. TV2 så er det mildt sagt tvilsom praksis. Jeg håper ikke at KT opererer slik, men jeg jobber ikke der så jeg kan selvsagt ikke garanterer at så ikke skjer.
Jeg har såpass tro på KT at jeg regner med at de ikke sendte ut pressemeling i forkant av razziaen, men det kan jo tenkes at det finnes ansatte i KT som lekker informasjon til media. Slike "informanter" finner man over alt er det er ikke godt å beskytte seg mot det!

Det virket ikke som KT hadde noe i mot oppmerksomheten razziaen av SAS sine kontorer fikk...snarere tvert i mot. De var heller ikke nådige i kommentarene rett etter razziaen...

Det virket ikke som KT hadde noe i mot oppmerksomheten razziaen av SAS sine kontorer fikk...snarere tvert i mot. De var heller ikke nådige i kommentarene rett etter razziaen...

Nå skal jeg ærlig innrømme at jeg ikke husker hva som ble sagt fra KT sin side etter razziaen, men jeg husker fra diskusjonene her inne at noen nok overtolket det som ble sagt. De som likte SAS veldig godt følte nok dette som nesten et personlig angrep på seg selv....;)

...og de som ikke liker SAS feiret både bursdag, 17. mai og julaften på samme tid! Medias dekning av saken den gang og i dag kan vel heller ikke sammenlignes - enten du liker SAS eller ikke?

...og de som ikke liker SAS feiret både bursdag, 17. mai og julaften på samme tid! Medias dekning av saken den gang og i dag kan vel heller ikke sammenlignes - enten du liker SAS eller ikke?

Helt klart ikke den samme dekningen, men det kan vel knapt være et vilkår som KT skal ta hensyn til når de skal velge hvordan de skal gripe en sak an. Det er de ulike mediaredaksjonene rundt omkring som velger hvilket stoff de skal ha i sine aviser/tv-/radioprogrammer. Jeg har såpass stor tiltro til tilsynets arbeidsmetoder at jeg tror at de arbeider i henhold til sak og ikke basert på et ønske om oppmerksomhet i media.

Mitt poeng er bare at enkelte oppfattet vedtaket som noe mer alvorlig enn det det egentlig var. Hadde den påståtte overtredelsen skjedd under den gamle konkurranseloven så ville SAS kun fått et påbud om å slutte med praksisen. Med ny konkurranselov ble all aktivitet som er f.eks. misbruk av dominerende stilling forbudt per se, slik at overtredelse ville innebære en mulighet for overtredelsesgebyr.

Og det ser ut som SAS er i ferd med å tjene inn pengene de sløste vekk når de konkurrerte med Coast Air på HAU - bare se vedlagt lille figur.

Attachments

• Xmas-priser.jpg
    Xmas-priser.jpg
    44.6 KB · Views: 120
Og det ser ut som SAS er i ferd med å tjene inn pengene de sløste vekk når de konkurrerte med Coast Air på HAU - bare se vedlagt lille figur.

Kan jeg da spørre et kritisk spørsmål om hvordan du har kommet opp med disse tallene? Er dette snittpris av billigste billetter som du fant? Noe som vel ikke akkurat gir et helt riktig bildet av den faktiske inntjeningen, bortsett fra at det viser at det ofte lønner seg å fly alene på en strekning;)

Kan jeg da spørre et kritisk spørsmål om hvordan du har kommet opp med disse tallene? Er dette snittpris av billigste billetter som du fant? Noe som vel ikke akkurat gir et helt riktig bildet av den faktiske inntjeningen, bortsett fra at det viser at det ofte lønner seg å fly alene på en strekning;)

Helt enkelt Someone - billigste billett når tid som helst de to dagene for EN person.
Veldig ukurante tider for de flyplasser til venstre og enkelt å finne billige kurante tider der det også er røde stolper (konkurransen virker - hurra :nor)
Evenes var utsolgt begge disse dager hos Norwegian, så der er det tallene for 18. desember og 3. januar som gjelder.

Back