SAS sent ute med MD80

KnutW

Speedbird Concorde
Medlem
MD80 fløy første gang 18. oktober 1979 og ble satt inn på første rute 10. oktober 1980 av Swissair.

SAS’ første MD80 kom nøyaktig fem år etterpå, 10. oktober 1985.
Hva var grunnen til at SAS, den mest ihuga Douglas-entusiasten utenfor USA, «somlet» sånn med å introdusere MD80?
 
Det var nok en sammensatt årsak, i 1979 - 80 slet SAS økonomisk av mange årsaker - SAS hadde også fly i flåten som minst en størrelse for stor (747, A300) og det kombinert med en svak ledelse (Stål Munkberg perioden) var man kanskje redd for å investere.

Dette fortsatte til dels under Janne Carlzon som pusset opp flåten nye farger (Lufthansa kjørte en reklame i Norge “Vi maler ikke gamle fly, men kjøper nye).

Når SAS endelig bestemte seg for å kjøpe DC-9-80 var tanken at pilotene skulle kunne fly alle DC-9 maskinene i flåten, så de første DC-9-80 ble levert med “runde klokker” og ikke EFIS Cockpit, disse ble bygget om nokså raskt til EFIS når det viste seg at det ikke var praktisk å la pilotene fly alle DC-9 variantene.

SAS bestilte også DC-9-80 med JTD-9-219, men som Alaska fikk de levert maskinene med -217 pga noe problemer med olje lekkasjer på 219 (som var en ny motor).

Er man litt på siden og litt slem kan en jo antyde at Douglas hadde blitt smart og ikke tillot spesial varianter lengre (som -21 og -41) og SAS ventet på en -60 og -70 :p
 
Det var tider i perioden før MD80 ble satt i trafikk. Det var store problemer med kapasiteten mellom Oslo og Bergen husker jeg. SAS hentet da inn en DC-8-63 fra Scanair. Ikke helt vellykket da det var mye trøbbel for DC8'eren. Den trivdes åpenbart ikke med å fly bare korte strekninger.
 
Åtter'n likte ikke å fly korte strekninger, og demonstrerte det relativt jevnlig ... Det var ikke en populær flight å jobbe. Det ligger vel noen småanekdoter i Flyhistorisk.
 
Det var tider i perioden før MD80 ble satt i trafikk. Det var store problemer med kapasiteten mellom Oslo og Bergen husker jeg. SAS hentet da inn en DC-8-63 fra Scanair. Ikke helt vellykket da det var mye trøbbel for DC8'eren. Den trivdes åpenbart ikke med å fly bare korte strekninger.

Ja vi DC-8’ere trenger litt tlc :p Kapasiteten var en meget stor utfordring og ledelsen var ofte problemet. Fra Oslo slet vi lenge med å forklare ruteplanleggerne at avgangene 16:00, 16:30, 17:00, 18:00 gikk fulle hver eneste dag. Disse planleggererne så kun på hva som var solgt og billettert - tall som var veldig lave, for disse var avganger som passasjerene ombestillte til, en typisk forretningsreisende bestilte 18:30 men om møtene var ferdig tidligere (som 110% var) kom de ut til oss på billettpressa på Fornebu og kom hjem tidligere til sine koner og menn og hunder …. Så når ruteplanleggererne bestemte at 16:30 17:00 og 18:00 kunne fjernes - gråt vi…..

Parallelt var det et forsøk på et flyselskap med en Caravelle startet av en gjeng bergensere - de fikk kun lov til å fly til Gardermoen og kom vel aldri lengre enn en Caravelle som stod i et hjørne på Flesland.

Åtter'n likte ikke å fly korte strekninger, og demonstrerte det relativt jevnlig ... Det var ikke en populær flight å jobbe. Det ligger vel noen småanekdoter i Flyhistorisk.

Helt korrekt, vi DC-8ere har noen enkle krav, Espresso om morgenen - kaffen fra Statens Kantiner på Fornebu fikk oss til a streike :p om vi orket å fly til Bergen ble vi møtt med Friele Kaffe og da var det game over (hvem drikker slikt ??)

Spøk til alvor - hverken FBU eller Flesland hadde mekanikere som kunne snakke DC-8-63 (et meget avansert språk :) Maskinen kom alltid inn på rute fra Gardermoen til Fornebu, men stort sett stoppet det der….
 
Takk for godt svar!
Ref SAS’ spesialbestillinger fra Douglas på -62, -21 og -41; A300 ble jo også ihjelmodifisert av SAS og endte opp som en bastard ingen ville ha da Carlzon prøvde å selge dem igjen etter bare to-tre år.

Det var vel også en periode SAS drev mye med «prøve å finne seg sjæl» mtp flåte og ruteplaner. 747 var for stor til de aller fleste rutene, DC-8 begynte å dra på årene og tiden med 6-7-8 mellomlandinger på langrutene med dertil hørende besetningsbaser over hele verden så ut til å gå mot slutten. Det var mye å ta tak i for Hr Carlzon på den tiden.

Dog klarte SAS å bestille alle typer av MD-80 når de først klinka til. De hadde 81, 82, 83 og 87. At de ikke kjøpte 88 var nok enten bare en ren forglemmelse eller at de kom ut av tellinga. Ut på 90-tallet dukket det sågar opp noen Swissair maskiner i flåten. De var såpass tilårskomne at de offisielt het DC-9-81, ikke MD81. Og rett etter det kom MD90…

Enhetsflåte, sier De? Javisst! Vi har en av hver..!
 
Stort sett 100% enig med deg her, dog MD-88 var vel en merkelig sak som ble spesial bygget for Delta, langt langt bak i hukommelsen mener jeg at MD-88 kunne “oppgraderes” til MD-90, at motor festet var tilrettelagt for MD-90 aktersnurre.

Dette med DC-9-8x og MD-8x er litt av et mysterie, klart var de første DC-9-80 Super eller ikke…RolfL her inne la frem mye om at det vi snakker om som MD-80 (MD-81, 82, 83) var alle DC-9-8x - rent type messig var de vel alle sertifisert med DC-9-8x. Selv trodde jeg (feil) at de med EFIS og Øksehale var MD-8x men der nok feil…
 
Spøk til alvor - hverken FBU eller Flesland hadde mekanikere som kunne snakke DC-8-63 (et meget avansert språk :) Maskinen kom alltid inn på rute fra Gardermoen til Fornebu, men stort sett stoppet det der….

Kom fra Malmø, faktisk. På slaget 0700 nesten hver mandags morgen. Så langt alt vel. Men når den fant ut at den skulle fly en 30-minutters tur til Bergen en time senere var det stopp ….
 
Ja, MD81-87 er sertifisert som DC-9-8x ..muligens med en ‘Boeing’ foran nåtildags .. MD88 er nettopp det .. MD88. Mener at det har med EFIS-cockpit’en å gjøre, men mulig jeg tar litt feil der. Det har vel uansett blitt diskutert tidligere, hvis noen gidder å lete det opp. ;)
 
Var vel i 1983 at McD døpte om maskinen fra Super 80 til MD-80?

Var det andre enn de første utgavene av MD-81, som komme med DC-9 hale og ikke øksen? Ellers var vel forskjellen på MD-81 og -82, såpass liten at de relativt enkelt kunne konverteres?
 
Var vel i 1983 at McD døpte om maskinen fra Super 80 til MD-80?

Var det andre enn de første utgavene av MD-81, som komme med DC-9 hale og ikke øksen? Ellers var vel forskjellen på MD-81 og -82, såpass liten at de relativt enkelt kunne konverteres?

Som LN-MOW skriver over døpte McD om DC-9-8x til MD-8x - men kun rent markedsmessig- offisielt var alle DC-9-8x. En stor operatør, American kalte sine 225 for DC-9-80 Super 80.

Alle DC-9-8x ble levert med den spisse halen til og med 1987, etter 1988 ble de levert med øksehalen. Det var lett og bytte ut og SAS oppgraderte sine.
 
Ja, det stemmer som SudCaravelle sier, helt fantastisk tråd.



Og nå har jeg lært at det er flyplass i Malmö (hadde ingen anelse om det).

Ja malmø fikk sin Lufthavn, Sturup, i 1972. Den overlevde også utbyggingen av Øresund. Trafikken i dag er primært SAS fra ARN samt noen ruter til Wizzair.
 
SAS bestilte også DC-9-80 med JTD-9-219, men som Alaska fikk de levert maskinene med -217 pga noe problemer med olje lekkasjer på 219 (som var en ny motor).

Var det ikke slik at MD81 ble levert med JT8D-217 motorer og MD82 med JT8D.-219 som hadde hakket bedre motorkraft. Når jeg bodde i Alta var det stort sett MD82 som SAS brukte, men det slente innom en MD81 fra tid til annen med den svakere motoren. Var det vind slik at de måtte bruke bane 11 ved takoff var det vektbegrensninger på grunn av fjellene. De ansatte var ikke alltid like fornøyd når det kom en maskin med 217 motorer og vindforholdene tilsa bane 11. Var det fullt fly ble passasjerer satt igjen.
 
Var det ikke slik at MD81 ble levert med JT8D-217 motorer og MD82 med JT8D.-219 som hadde hakket bedre motorkraft. Når jeg bodde i Alta var det stort sett MD82 som SAS brukte, men det slente innom en MD81 fra tid til annen med den svakere motoren. Var det vind slik at de måtte bruke bane 11 ved takoff var det vektbegrensninger på grunn av fjellene. De ansatte var ikke alltid like fornøyd når det kom en maskin med 217 motorer og vindforholdene tilsa bane 11. Var det fullt fly ble passasjerer satt igjen.

Jeg mener å huske at SAS bestilte sine DC-9-8x med -219, samme som Alaska som fikk sine første før SAS. Det ble oppdaget et olje problem med 219 som krevde en redesign og i mellomtiden ble de levert med -217 til begge selskapene. Jeg vil tro at SAS byttet 217 til 219 når de ble tilgjengelige eller ved første større sjek. SAS var flinke til å bestille mange varianter og gjerne spesial varianter, men rent teknisk var SAS gode på standarder…..
 
Du har helt sikkert rett. I Åke Hall sin bok sted det at MD82 ble levert med 219, mens MD81 ble levert med 217. Disse ble dog byttet til 219 etterhvert. Jeg tror dette tok litt tid, for i allefall de første årene jeg bodde i Alta (fra 1993), så hadde noen av flyene 217 motoren.
 
DC-9-8x var et fly SAS hadde ganske stor suksess med å lease ut - i motsetning til 747 (Avianca som styrtet rett utenfor Madrid - jeg utstedte billettene til VG’s journalister mener at en av dem var Jon Magnus). Det samme skjedde jo med en av de 4 A300 som var leid ut til Malaysia og som crash landet rett rullebanen i Kuala Lumpur, alle overlevde men maskinen brant opp. SAS Crewet som skulle fly den hjem til Skandinavia satt på flyplassen og var vitner til det hele.

Tilbake til DC-9-80 - SE-DFX (tidligere LN-ROU) var en som var litt rundt omkring, Safari leaset den en sommer ? Tror den ble malt i Scanair farger (hel oransje Janne Striper og Sol i halen).

Senere ble den leid ut til Reno Air:

54727338650_4ddcff2fea_b.jpg
[/url]IMG_0158 by Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]

En litt artig historie (sann) fra forum medlem EB som jobbet på SAS Park Royal og som pratet med Crewet fra Reno som skulle fly den første utleide maskinen til USA. De sjekket ut om morgenen og tidlig på ettermiddagen kom de tilbake og bestillte rom i 10 dager ! Maskinen var klar, men Crewet og Reno Air var ikke klar over SAS hadde EFIS Cockpit, så Crewet måtte sertifiseres på EFIS :lol:

SE-DFX ble også utleid til Nordic East Airlines (NEA):

54726164022_042d4e29f9_b.jpg
[/url]IMG_0160 by Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]

SAS leide også ut flere MD-8x til Australske Compass som gikk konkurs mens maskinene var i drift hos dem, disse ble hentet ut meget fort for at de ikke skulle bli dratt inn i konkurs boet:

54726163972_a01b1ef0e6_b.jpg
[/url]IMG_0159 by Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]
 
Back
Top