SAS satser på interkontinental charter til Evenes

Re: SAS satser på interkontinental charter til Evenes

I OM-A 4.1 fra 1. dec 2009 så står det minimum crew som 6 på både 330 og 340.

Men nu är det ju inte bara antalet säten som avgör minimum cabin crew.
Är antalet floor level exits olika på SAS A330 och A340 ?

Svaret er ja. Dørpar 1, 2 og 4L/R er floor level exits, 3L/R er ikke regnet som det.

Egentlig er alle utgangene i utgangspunktet floor level, men man skiller mellom type A og type B. A må være bemannet under avgang og landing, B er mindre og behøver ikke å være bemannet. Derfor er maks. pass. antall for en A330/340 med dørkonfig. som vi har i SAS ca. 380+/-, mens en maskin med 4 type A dørpar kan ta 409 pax.

Svaret er ja. Dørpar 1, 2 og 4L/R er floor level exits, 3L/R er ikke regnet som det.

Egentlig er alle utgangene i utgangspunktet floor level, men man skiller mellom type A og type B. A må være bemannet under avgang og landing, B er mindre og behøver ikke å være bemannet. Derfor er maks. pass. antall for en A330/340 med dørkonfig. som vi har i SAS ca. 380+/-, mens en maskin med 4 type A dørpar kan ta 409 pax.

OK , tack för det , jag kanske inte riktigt förstod ditt svar med hänsyn till frågan: skiljer SAS A330 och SAS A340 från varandra eller är de lika ?

Och också, refererande till tidigare posting , är min. cabin crew på SAS A340 5(som SAS Steward säger) eller 6 ?

I OM-A 4.1 fra 1. dec 2009 så står det minimum crew som 6 på både 330 og 340.

Har sjekka det opp en gang til.
Å ser du OM-A 3.5 står det som er førende.
Altså 1 cc, per 50 seter. Har sjekket dette opp også med manualguruene. Å dette blir rettet på neste revisjon. Altså 5 cc på en A340.

Har sjekka det opp en gang til.
Å ser du OM-A 3.5 står det som er førende.
Altså 1 cc, per 50 seter. Har sjekket dette opp også med manualguruene. Å dette blir rettet på neste revisjon. Altså 5 cc på en A340.

Well, det er fortsatt 3 flor level exits av typen stor, så da burde fortsatt svaret være -6- ?

Well, det er fortsatt 3 flor level exits av typen stor, så da burde fortsatt svaret være -6- ?

For å være skikkelig pirkete, så har både A330, og A340 6 floor level exits. Dette også i følge Airbus manualer. Å sjekker man Jar-ops så er det antall seter som regulerer antall kabin, ikke dører. Da er det endel maskiner man ville fått store problemer med. A380 f.eks ville fått et minimum crew på 16.
Skal se om ikke jeg kan finne hvor det står skrevet å poste dette.

Har ikke sett den tråden tidligere, ganske ny her :-)
Venter på tilbakemelding nå på hva som er riktig.

Vil forøvrig takke for et fantastisk fora. Dette er morro, å lærerikt

Tenke seg til, i fjor landet de jo her på Langnes, og ikke nede på Evenes eller Trøssemark International...:)

Spør igjen jeg.. Hva må til for at samme crew kan fly NRT-EVE-CPH?
Her må det jo være muligheter til å selge en god del ekstra stoler.

Spør igjen jeg.. Hva må til for at samme crew kan fly NRT-EVE-CPH?
Her må det jo være muligheter til å selge en god del ekstra stoler.

Man må bygge om flyene og hvilemulighetene for kabin, samt legge på en ekstra pilot. Man ryker rett og slett på duty-tid, eller rettere sagt får for lite pålagt hvile i henhold til internationale regler. I SAS har kabin-crew ikke senger, men hvilestoler.
Man får da ikke hvilt seg ned nok til det siste legget til CPH.
Klart, man kan kanskje søke om dispansasjon for dette. Å ekstra piloter blir jo fløyet til EVE for å fly maskinen tom til CPH.
Helt klart en god ting om man fikk til noe her.

OG (!) jeg regner med at bakkestoppen må forlenges i EVE for grundigere cleaning (men det kan jo hende det gjøres allerede) samt ny i CPH noe som gjør det vanskeligere i forhold til slingene flyet har. Jeg kan heller ikke se det positive SAS kan få ut av å presse et crew som allerede har jobbet 12-13 timer. Passasjerene vil neppe få noe godt inntrykk. Og jeg ser for meg trådene her, om et enhetlig produkt som vil dukke opp... :-/

Å få til noe hadde uansett vært god reklame for SAS, ikke minst sia det går mot at Hålogalandsbrua blir bygd. Den vil knytte Narvik tettere til Evenes, og antakelig nedleggelse av Framnes. Med andre ord, noen år fram i tid vil antakelig passasjergrunnlaget på Evenes være et par hakk bedre. Så er det jo fortsatt usikkert hva som skjer i forhold til luftforsvaret og krangelen Evenes-Bodø, skulle Evenes gå seirende ut av den bataljen vil det jo også ha en del å si for passasjergrunnlaget.

Edit: De må vel kutte i lengda på rullebanen for ikke å kollidere med svanene som holder til der :P

Last edited:

Da har jeg fått et bekreftende svar, å jeg har feil.
Å litt rett.
Det som er et minimums krav til sertifisering er antall seter, dører har ikke noen betydning.
Dette i følge EU-Ops reglementet.
MEN i SAS har man valgt å sertifisere A330 og A340 likt, da med et minimum crew på 6 cc på begge flytyper. Dette er fordi dette er kostnadsbesparende.
På de fleste lange flighter flyr SAS uansett med 9 cc, å det er dermed langt innenfor kravet.
SAS kan derimot velge å ha minimum crew på 5, men da må flyene re-sertifiseres. Dette er DYRT.
I SAS manualverk er det refferert til OM-A 4.1.3.5.
Håper dette oppklarer endel, selv om dette er komplisert. Å jeg beklager min påstålighet. Men igjen det er dette som er så flott med slike foraer, man lærer. :-)

Da har jeg fått et bekreftende svar, å jeg har feil.
Å litt rett.
Det som er et minimums krav til sertifisering er antall seter, dører har ikke noen betydning.
Dette i følge EU-Ops reglementet.
MEN i SAS har man valgt å sertifisere A330 og A340 likt, da med et minimum crew på 6 cc på begge flytyper. Dette er fordi dette er kostnadsbesparende.
På de fleste lange flighter flyr SAS uansett med 9 cc, å det er dermed langt innenfor kravet.
SAS kan derimot velge å ha minimum crew på 5, men da må flyene re-sertifiseres. Dette er DYRT.
I SAS manualverk er det refferert til OM-A 4.1.3.5.
Håper dette oppklarer endel, selv om dette er komplisert. Å jeg beklager min påstålighet. Men igjen det er dette som er så flott med slike foraer, man lærer. :-)

Har også lest meg opp litt, og har litt feil jeg også. En c/a pr. 50 stoler. Men max antall stoler i en A330/340 avhenger av dørkombinasjonen. I SAS: 6 A-dører og 2 B-dører er maks tillatt seteantall rundt 380+/-. Med 8 A-dører er maks antall 409 seter. I en 380-seters config. blir min crew 8, mens i en 409-seter er min crew 9.

Til slutt et lite hjertesukk! Steward, du må lære deg forskjellen mellom Å og OG. Du bruker konsekvent å istedenfor og.:up:

Til slutt et lite hjertesukk! Steward, du må lære deg forskjellen mellom Å og OG. Du bruker konsekvent å istedenfor og.:up:

Å jess!
Min kone sier det samme :-) Skylder på jet-lag å slitne øyne. Men skal forsøke å skjerpe den ja.
En ting som er sikkert når det gjelder antall ca, og seter, er at det er EU-OPS som styrer dette for SAS. Dette i følge manual guruen i SAS.
Ha en toppers helg.

Last edited by a moderator:
Re: SAS satser på interkontinental charter til Evenes.

...men i morgen kommer neste maskin, uansett hvor mange hardt arbeidende personer det er ombord:)

Bilder

Bilder(uredigerte) fra dagens flight. 13.03.2010

Attachments

• private bilder 001.jpg
    private bilder 001.jpg
    146 KB · Views: 378
  • private bilder 004.jpg
    private bilder 004.jpg
    124.6 KB · Views: 379
  • private bilder 005.jpg
    private bilder 005.jpg
    110.3 KB · Views: 358
  • private bilder 006.jpg
    private bilder 006.jpg
    83.7 KB · Views: 358

Flotte bilder. Ser den snart er tilbake på CPH.

Snappet opp på Flyertalk
.....change in Japan's route is on the 19th of March 2011, when SAS will operate from Tokyo to Evenes instead of Copenhagen.
En stund til, så dere skulle rekke å lade batteriene

Back