SAS sælger Cimber og 11 CRJ900 til Cityjet

SAS sælger Cimber og 11 CRJ900 til Cityjet

Litt interessant at de selger selskapet og flyene hver for seg og at Cityjet istedet for å overta de brukte Cimber maskinene istedet skaffer nye fra Bombardier. Det jeg ikke helt forstår er om det er Cityjet eller noen andre som kjøper flyene og kommer ikke helt tydelig frem

http://www.sasgroup.net/en/sas-enters-agreement-to-sell-cimber-and-11-crj900s/

Det betyr også at SAS faktisk vil benytte seg av 1 CRJ-900 mindre enn tidligere "planlagt". Før denne avtalen/salget var det jo 12 nye CRJ-900 gjennom Cityjet (4 bir levert nå i Q1 2017) samt de 11 Cimber maskinene, totalt 23 maskiner. Mens det nå er snakk om 22 maskiner totalt. Alle nye fra BBD, som jo også nå får en ordre på 10 nye maskiner
 
Last edited:
Re: SAS sælger Cimber og 11 CRJ900 til Cityjet

Litt interessant at de selger selskapet og flyene hver for seg og at Cityjet istedet for å overta de brukte Cimber maskinene istedet skaffer nye fra Bombardier. Det jeg ikke helt forstår er om det er Cityjet eller noen andre som kjøper flyene og kommer ikke helt tydelig frem

http://www.sasgroup.net/en/sas-enters-agreement-to-sell-cimber-and-11-crj900s/

Det betyr også at SAS faktisk vil benytte seg av 1 CRJ-900 mindre enn tidligere "planlagt". Før denne avtalen/salget var det jo 12 nye CRJ-900 gjennom Cityjet (4 bir levert nå i Q1 2017) samt de 11 Cimber maskinene, totalt 23 maskiner. Mens det nå er snakk om 22 maskiner totalt. Alle nye fra BBD, som jo også nå får en ordre på 10 nye maskiner
Maskiner fra 2008-2009 passer inte 100% med de fra 2016. Därför nye maskiner. Det är en hel del tekniske och ekonomiske orsaker för hvorfor man går denna väg.
 
Re: SAS sælger Cimber og 11 CRJ900 til Cityjet

Maskiner fra 2008-2009 passer inte 100% med de fra 2016. Därför nye maskiner. Det är en hel del tekniske och ekonomiske orsaker för hvorfor man går denna väg.

Takk for forklaringen. Trodde de var ganske like siden vel begge typer er "NG", men de nyeste er kanskje "NG2" (for å bruke et nytt uttrykk). Trodde det stort sett var 2 flere seter i de nye, men fint å vite at det er mye teknisk også
 
Re: SAS sælger Cimber og 11 CRJ900 til Cityjet

Takk for forklaringen. Trodde de var ganske like siden vel begge typer er "NG", men de nyeste er kanskje "NG2" (for å bruke et nytt uttrykk). Trodde det stort sett var 2 flere seter i de nye, men fint å vite at det er mye teknisk også

De nye er vel LR maskiner mens de gamle er ER :fly
 
Re: SAS sælger Cimber og 11 CRJ900 til Cityjet

Takk for forklaringen. Trodde de var ganske like siden vel begge typer er "NG", men de nyeste er kanskje "NG2" (for å bruke et nytt uttrykk). Trodde det stort sett var 2 flere seter i de nye, men fint å vite at det er mye teknisk også

Ja, man kan väl säga att de gamle er NG version 2, och nå er det version 8.
Mye nytt på Avionics, FDM etc.
SAS maskinerna har gamle tyg stolar och gammal galley. Cityjet har nye lederstolar och nye SAS interiör.
Redan dessa har en cost effect om man håller de gamla kvar.
 
Re: SAS sælger Cimber og 11 CRJ900 til Cityjet

Et lite spørsmål, hvis de gamle Ciimber flyene skal ut av flåten sommeren 2017 (ref pressemeldingen), mens alle de nye flyene først vil være på plass mot slutten av 2017. Vil de ikke da være litt short på fly høsten 2017, eller vil dette løses på en ellet annen måte?
 
Re: SAS sælger Cimber og 11 CRJ900 til Cityjet

Et lite spørsmål, hvis de gamle Ciimber flyene skal ut av flåten sommeren 2017 (ref pressemeldingen), mens alle de nye flyene først vil være på plass mot slutten av 2017. Vil de ikke da være litt short på fly høsten 2017, eller vil dette løses på en ellet annen måte?

Setter en knap på Air Nostrum ... +++
 
Re: SAS sælger Cimber og 11 CRJ900 til Cityjet

Er det skandinaviske/danske fagforeninger som gjør at det tydeligvis er svært attraktivt for SAS å flytte produksjon utomhus? Lufthansa gikk jo motsatt vei for noen år siden.
 
Re: SAS sælger Cimber og 11 CRJ900 til Cityjet

Et lite spørsmål, hvis de gamle Ciimber flyene skal ut av flåten sommeren 2017 (ref pressemeldingen), mens alle de nye flyene først vil være på plass mot slutten av 2017. Vil de ikke da være litt short på fly høsten 2017, eller vil dette løses på en ellet annen måte?

Det kommer at gå veijen, tro mig! Om BBD kan spotte ut en maskin per mån, så går det fint!
 
Re: SAS sælger Cimber og 11 CRJ900 til Cityjet

Et lite spørsmål, hvis de gamle Ciimber flyene skal ut av flåten sommeren 2017 (ref pressemeldingen), mens alle de nye flyene først vil være på plass mot slutten av 2017. Vil de ikke da være litt short på fly høsten 2017, eller vil dette løses på en ellet annen måte?

Tolkar att SAS säljer flygplanen till CityJet under perioden med start "nu" men att de sedan ersätts av nya när dessa levereras från andra halvåret 2017. CityJet kan då operera de gamla maskinerna så länge de behövs.
 
Re: SAS sælger Cimber og 11 CRJ900 til Cityjet

Har nå Cityjet og Cimber begynt integrere og "blande" seg? Ser nå at det er et Cityjet fly (EI-FPJ) på CPH-SVG, som jo tidligere har kun vært Cimber når det har vært CRJ-900
 
Back
Top