SAS rykker HKG-ruten til CPH

Förmodligen men om rutten inte går tillräckligt bra är det nog inte tillräckligt många som reser.

Personligen tar jag nog AY nästa gång. Mer logiskt att byta i HEL än CPH på väg till Asien.
 
Fast kampanjerute og mange år med prisdumping, la oss håpe det går bedre fra CPH.

Nå er tidene endelig blitt fornuftige, det åpner for flere forretningsreisende men det er ikke helt bra at den ikke går mandag og tirsdag.
 
Enig, men samtidig har de jo ikke akkurat noe valg hvis ruten ikke går bra nok

Ja den ser man jo, men noe av det med å drive butikk er jo også litt forarbeid og sjekke om potensialet er der samt planlegge kostnadene i forhold til inntektene.
 
Har det egentlig det? SAS åpnet Stockholm-Hong Kong i 2015, så de har i alle fall gitt ruten en sjanse. Oslo-Miami var en liten reduksjon i frekvens, men det samlede tilbudet fra Skandinavia har vel økt.

Bra at de prøver, men det var vel mer enn en liten reduksjon OSL-MIA. Jeg skulle bare som privatperson ønske litt mer stabilitet, spesielt på direkteruter.
 
Ja den ser man jo, men noe av det med å drive butikk er jo også litt forarbeid og sjekke om potensialet er der samt planlegge kostnadene i forhold til inntektene.

Hadde det vært en fast formel der, hadde det ikke vært noen sak. Husk også at marginene generelt i bransjen er mikroskopiske, så det skal ofte lite til å vippe tallene i feil retning.
 
Flere nævner CX i tråden og om de eventuelt giver op på CPH (eller alternativt rykker til Arlanda)

Er det her - udover de allerede nævnte grunde med flyskat, dårlig økonomi osv - måske en måde at beskytte hjemmemarkedet på lidt á la da New York blev startet op fra Oslo? Hvor SAS så gambler med at CX helt trækker sig/eller i hvert fald ikke gør rute til helårlig/udvider frekvens?

... vil næsten være underholdende hvis CX rykker til Stockholm. Gad vide om SAS har det med i tankerne + at de selvfølgelig under alle omstændigheder blotter “flanken” og giver en gave til Finnair
 
Oslo og Stockholm? Det er vel negativt for flere enn som så.
Noen får det bedre, andre får det dårligere. Ikke ensidig negativt.

Det blir A340-300 som får göra jobbet på CPH-HKG

https://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/279128/sas-hong-kong-service-changes-from-late-oct-2018/

Är det naivt att hoppas på att CX flyttar till ARN istället?

Kan det komme flere rokkeringer da? Per nå har de jo 4 330E på ARN, og med HKG gone er det vel ikke bruk for mer enn 3? LAX går jo 6x i uken for å få innpass til MIA.
 
Det blir A340-300 som får göra jobbet på CPH-HKG

https://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/279128/sas-hong-kong-service-changes-from-late-oct-2018/

Är det naivt att hoppas på att CX flyttar till ARN istället?

Tviler sterkt på at SAS starter opp ruten fra CPH med en gammel 340-300. Her blir det garantert omrokeringer slik at det nok blir 330 som blir brukt. Spørsmålet er bare om flere IC-ruter ryker fra ARN tror jeg... (Mulig LAX på sikt??)

Kim
 
Tviler sterkt på at SAS starter opp ruten fra CPH med en gammel 340-300. Her blir det garantert omrokeringer slik at det nok blir 330 som blir brukt. Spørsmålet er bare om flere IC-ruter ryker fra ARN tror jeg... (Mulig LAX på sikt??)

Kim

Altid muligt med tilpasninger.

Men med 340 er der 40 sæder på business frem for 32 på 330. Til gengæld kun 28 sæder med Plus. Så længe det er den rekonfigurerede kabine, så har jeg ikke et problem med deres 340. Og på sigt kommer den vel til at gå med 359.

Nogen der har fornemmelse for, hvordan ruterne til ORD og LAX går? Kunne man forestille sig, at SK sløjfede ORD fra ARN og så betjener den del af markedet på ruten fra CPH.
 
Last edited:
Kan det komme flere rokkeringer da? Per nå har de jo 4 330E på ARN, og med HKG gone er det vel ikke bruk for mer enn 3? LAX går jo 6x i uken for å få innpass til MIA.
Ja, for å få dette til å gå opp må SAS flytte en av A330-300E maskinene til CPH.

LN-RKP blir jo tatt ut av drift mot slutten av året, og en fabrikkny A330-300E kommer jo inn til våren, regner med at den blir brukt mer aktivt enn LN-RKP.
 
Nogen der har fornemmelse for, hvordan ruterne til ORD og LAX går? Kunne man forestille sig, at SK sløjfede ORD fra ARN og så betjener den del af markedet på ruten fra CPH.

Planen flyger relativt fulla till LAX, men hur intjäningen ser ut är en annan fråga. ORD (från ARN och CPH) har lägre beläggning ombord och lider dessutom av större säsongsvariationer.

Källa: http://www.businessclass.se/forum/threads/sas-beläggningsgrad-usa-långlinjer-från-till-köpenhamn-stockholm-oslo.93327/

Är det en galen tanke att CPH-ORD stängs (och på så vis frigöra ett plan) och ARN-ORD får leva vidare?
 
Är det en galen tanke att CPH-ORD stängs (och på så vis frigöra ett plan) och ARN-ORD får leva vidare?

Forhåbentlig - virker lidt omsonst at bibeholde en rute i et land der gør flyvning dyrere og lukke den fra et billigere land.

Jo flere flyvninger fra samme hub - jo større flexibilitet ved irregs. Det smarteste vil være alle oversøiske på max to hund i Skandinavien - helst kun et. Og ja, jeg er græskkatolsk om det er BGO, SVG, BLL, GOT, UME, ARN, OSL eller CPH der vinder
 
Forhåbentlig - virker lidt omsonst at bibeholde en rute i et land der gør flyvning dyrere og lukke den fra et billigere land.

Men efterfrågan är kanske större från landet med flygskatten? Sen är frågan vilket land som verkligen är billigast. Dansk personal är dyrare än svensk och CPH har åtminstone fram till nu varit dyrare än ARN.

Jo flere flyvninger fra samme hub - jo større flexibilitet ved irregs. Det smarteste vil være alle oversøiske på max to hund i Skandinavien - helst kun et. Og ja, jeg er græskkatolsk om det er BGO, SVG, BLL, GOT, UME, ARN, OSL eller CPH der vinder

Eller HEL? Det kanske inte finns plats till så många fler hubs i vår region. Sas har ju uttalad strategi att tillgodose CPH, ARN och OSL med långlinjer, så någon koncentration till en flygplats tror jag inte vi kommer få se på ett tag.
 
Det er jo markedsforholdene som rår.

Ideelt sett så er det jo best for de som bor i skandinavia og reise med færrest mellomlandinger. Slik sett, så er det en god utvikling om det viser seg at det er grunnlag for interkontinentale ruter fra mer enn en flyplass. Det er jo ingen lojalitet til Skandinavia eller engang ens eget land. Det handler jo som riktig er, om ens egen interesse av å ha gode og lett tilgjengelige forbindelser.

De fleste fra Trondheim, Bergen etc er likeglade om langruten går fra OSL, CPH eller AMS. Mange vil foretrekke CPH eller AMS på grunn av fortolling på OSL.

Altså, konseptet "best for luftfarten i skandinavia" gir ikke mye mening etter mitt syn. Her er det like mye konkurranse som samarbeid.
 
Er jo et puslespill i kombinasjon med andre ruter også, og de nye avgangstidene lot seg vel ikke kombinere med ORD/EWR/LAX-avgangene på ARN, mens det lar seg gjøre på det større utvalget de har i København.
 
Eller HEL? Det kanske inte finns plats till så många fler hubs i vår region. Sas har ju uttalad strategi att tillgodose CPH, ARN och OSL med långlinjer, så någon koncentration till en flygplats tror jag inte vi kommer få se på ett tag.
Det jeg skrev var med tanke på SAS, tvivler på at de kommer til at lave en intercont hub i HEL. Strategier kan laves om, og hvis det vedbliver med at være dyrt at flyve langhaul fra Sverige (crew lønning medtaget), kan tanke om langruter fra ARN måske snart være væk.

En anden tanke, kunen det tænkes at nogle af de udenlandske operatører der flyver long haul på ARN også flytter? Det bli'r vel også dyrere for dem. Ved godt at MU lige er startet, men de var jo også ganske kort på CPH.......

ET kunne jo flyve ADD-CPH-OSL og stadig have feed fra mange steder i Sverige.
Men lad os nu se hvor det ender - forhåbentlig er det den samlede økonomi og ikke stolthed der afgør hvor de lander.
 
Det jeg skrev var med tanke på SAS, tvivler på at de kommer til at lave en intercont hub i HEL. Strategier kan laves om, og hvis det vedbliver med at være dyrt at flyve langhaul fra Sverige (crew lønning medtaget), kan tanke om langruter fra ARN måske snart være væk.

Jag menade inte att SAS ska börja flyga från HEL. Min poäng är att det i ett framtida scenario kanske bara finns plats för en hub i Norden och den kan lika gärna vara HEL.

En anden tanke, kunen det tænkes at nogle af de udenlandske operatører der flyver long haul på ARN også flytter? Det bli'r vel også dyrere for dem. Ved godt at MU lige er startet, men de var jo også ganske kort på CPH.......

ET kunne jo flyve ADD-CPH-OSL og stadig have feed fra mange steder i Sverige.
Men lad os nu se hvor det ender - forhåbentlig er det den samlede økonomi og ikke stolthed der afgør hvor de lander.

För det första har inget bolag flyttat någon linje från ARN på grund av flygskatten, så det finns ju ingen trend att tala om. För det andra är skatten något som läggs på passageraren som främst blir drabbad. Flygbolagen fungerar endast som mellanhand. För det tredje tillkommer skatten på passagerare som börjar sin resa i Sverige, dvs att det spelar ingen roll om man flyger via CPH eftersom skatten debiteras oavsett. Så jag har svårt att se varför någon skulle flytta en linje endast pga skatten.
 
Last edited:
Back
Top