Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow
Hvor mange fra Stavanger hadde London som mål…eller var andelen transfer passasjerer høy? Om det er mye transfer er jo kanskje KLM via AMS en ønsket løsning fra AF/KL/SK?
Trafikken på SVG-LHR er nesten utelukkende lokaltrafikk.
Mener å ha hørt en gang at transferandelen utgjør så lite som 20%.
Mens SAS enda var i Star Alliance hadde man noen kveldsavganger man kunne connecte til, som f.eks. AV til BOG, ET til ADD, BR/TG til BKK, SQ til SIN, TK til IST, MS til CAI, men med ankomst på LHR 18.50, så hadde det sine naturlige begrensinger.
Den gang SAS også hadde en formiddagsavgang SVG-LHR, så var jo alle avgangene med United og Air Canada vestover tilgjengelige, men SAS tjener jo ikke gode penger på å fylle opp flyet sitt med folk som skal fly longhaul videre med partnerselskapene, så volumet av passasjerer som skulle videre var ikke stort. Flyvninger med Star Alliance via LHR som har blitt sett på som praktiske, med kortere flytid og kun et stopp, har vær priset mye dyrere enn andre mer tungvinte alternativer.
Dette er jo samme sak BU opplevde i de tider de feedet trafikk til AMS for KLM. Var vel i perioden 1998-2002. Det var en gullgruve for KLM, som fikk passasjerer inn i nettverket sitt fra hele Norge, men det var jo krise for BU, som ikke tjente mye på å fly stappfulle fly til AMS.
SAS har med andre ord hatt mye forretningstrafikk på ruten sin mellom oljehovedstaden og en av Europas største finanshubber.
Men som alle vet, forretningstrafikken har jo ikke hentet seg inn til pre-covid-nivåer.
LHR blir for dyr å fly på, hvis man skal selge billetter til fritidsmarkedet som skal på weekendtur til London.
DY flyr jo heller ikke daglig SVG-LGW i vinter, men kun 4 dager i uken, og det er kun fredag og søndag som har to daglige avganger.