SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

Jeg husker de var oppe i 3 daglige på det meste. Det var vel slutten av 80 tallet eller begynnelsen av 90 tallet. Det var dog ikke lenge de kjørte 3 daglige. To daglige var det lenge husker jeg. Dagens tilbud på 0 daglige blir litt smått i forhold til gamle dager.
 
Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

Helt utrolig at SAS ikke opprettholder ruten til LHR. Det er nesten ikke direkte ruter igjen fra Stavanger. Folk er lei av å mellomlande for en slik kort tur. Burde vært unødvendig.

Kan fortsatt fly direkte til Gatwick. :-)

Litt forundret over at denne ruta forsvinner. Men dersom de ikke tjener nok på ruta så er det forståelig. Venter i spenning på om det er noen andre som vil prøve seg. Ellers vil nok SK/KLM ta mye av passasjerene. KLM har jo flere daglige til LCY fra AMS. Spørs om ikke en del av næringslivet vil ta denne routingen.
 
Last edited:
Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

SVG har vært dårligst i klassen og er vel den eneste av de 3 store små i Norge som i snitt har tapt ruter og direkte kapasitet de siste 10 årene. Finnes en statistikk av Næringsforeningen på dette fra et års tid siden.
SVG tapte mye når oljekrisen traff for 9-10 år siden.
Vi hadde direkteruter til CDG (14 ukentlig x AF), LHR (13x BA + 12x SK), ARN (12-14x SK), KEF (3x FI), IAH (6x SK), RIX (4x BT) + flere som ikke eksisterer i dag.

Nå har jo regionen kommet seg ganske godt (er vel ikke helt på 2014 nivåer), samt at det er større innreise (stort sett 1-2 dager via bobil eller cruiseskip) til regionen enn før, så det er rart at det ikke finnes flere direkteruter til/ fra SVG, men det er jo som nevnt ovenfor pga latmanskap/ ikke prioritert av lokale aktører/ myndigheter. Men det ryktes om at man nå vil gjøre noe med. Få opp lokalt reiseliv og dermed flere direkteruter til SVG og HAU.
 
Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

Hvor mange fra Stavanger hadde London som mål…eller var andelen transfer passasjerer høy? Om det er mye transfer er jo kanskje KLM via AMS en ønsket løsning fra AF/KL/SK?

Trafikken på SVG-LHR er nesten utelukkende lokaltrafikk.
Mener å ha hørt en gang at transferandelen utgjør så lite som 20%.

Mens SAS enda var i Star Alliance hadde man noen kveldsavganger man kunne connecte til, som f.eks. AV til BOG, ET til ADD, BR/TG til BKK, SQ til SIN, TK til IST, MS til CAI, men med ankomst på LHR 18.50, så hadde det sine naturlige begrensinger.
Den gang SAS også hadde en formiddagsavgang SVG-LHR, så var jo alle avgangene med United og Air Canada vestover tilgjengelige, men SAS tjener jo ikke gode penger på å fylle opp flyet sitt med folk som skal fly longhaul videre med partnerselskapene, så volumet av passasjerer som skulle videre var ikke stort. Flyvninger med Star Alliance via LHR som har blitt sett på som praktiske, med kortere flytid og kun et stopp, har vær priset mye dyrere enn andre mer tungvinte alternativer.

Dette er jo samme sak BU opplevde i de tider de feedet trafikk til AMS for KLM. Var vel i perioden 1998-2002. Det var en gullgruve for KLM, som fikk passasjerer inn i nettverket sitt fra hele Norge, men det var jo krise for BU, som ikke tjente mye på å fly stappfulle fly til AMS.

SAS har med andre ord hatt mye forretningstrafikk på ruten sin mellom oljehovedstaden og en av Europas største finanshubber.
Men som alle vet, forretningstrafikken har jo ikke hentet seg inn til pre-covid-nivåer.
LHR blir for dyr å fly på, hvis man skal selge billetter til fritidsmarkedet som skal på weekendtur til London.

DY flyr jo heller ikke daglig SVG-LGW i vinter, men kun 4 dager i uken, og det er kun fredag og søndag som har to daglige avganger.
 
Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

Finnes SVG-ARN fortsatt?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

Nå har jo regionen kommet seg ganske godt (er vel ikke helt på 2014 nivåer), samt at det er større innreise (stort sett 1-2 dager via bobil eller cruiseskip) til regionen enn før, så det er rart at det ikke finnes flere direkteruter til/ fra SVG, men det er jo som nevnt ovenfor pga latmanskap/ ikke prioritert av lokale aktører/ myndigheter. Men det ryktes om at man nå vil gjøre noe med. Få opp lokalt reiseliv og dermed flere direkteruter til SVG og HAU.

Tar jeg komme med en hypotese her at regionen har lent seg alt for mye på oljen, med litt innstilling at trafikken trolig kommer tilbake av seg selv? Hvilket jo ikke med fasit i hånd har stemt

Kan fortsatt fly direkte til Gatwick. :-)

Litt forundret over at denne ruta forsvinner. Men dersom de ikke tjener nok på ruta så er det forståelig. Venter i spenning på om det er noen andre som vil prøve seg. Ellers vil nok SK/KLM ta mye av passasjerene. KLM har jo flere daglige til LCY fra AMS. Spørs om ikke en del av næringslivet vil ta denne routingen.

Kommer helt an på hvor man skal, hittil virker det ikke som Stavanger-London City akkurat trekker veldig med volum.

Jeg har tatt SAS flyet mellom SVG-LHR mange ganger. Belegget har alltid vært godt.

Dette må vel være en gavepakke til både BA og DY. DY kan satse på å ha double daily mellom SVG-LGW.
Eller kan vi kanskje se en comeback for BA med SVG-LHR. Det er en del år siden de la ned den ruten. De burde tatt sjansen på å gjøre et comeback nå med tanke på at næringslivet i Stavanger går som det griner.

Først og fremst fint for DY, som da lettere får fylt flyene sine til bedre priser, selv om de samtidig legger ned SVG basen.

Jeg ser det som relativt lavt sannsynlighet for at BA returnerer. De har jo nærmest gitt opp Norge, og selv til OSL kan det ikke sies det har et veldig bra tilbud lenger.
 
Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

Kunne for eksempel i første omgang ha forsøkt å endre til CRJ9/E195 og ikke A320neo
 
Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

Stavanger Aftenblad skriver i dag at SAS kutter formiddagsavgangen klokken 09:05 fra Stavanger til London fra og med Sommeren 2019.



SAS begrunner dette med lavere etterspørsel fra de reisende på akkurat denne avgangen. Foretningsreisene ønsker å komme til London tidligere en klokken 1000 og velger dermed ofte å reise via OSL eller CPH for å komme raskere frem.


Ellers sier SAS at vi kan vente oss nyheter "av positiv art" om en tid.
I samme artikkel meldes det forøvrig at Avinor stadig jobber med å få Lufthansa tilbake med en rute til Frankfurt.



https://www.aftenbladet.no/lokalt/i...orsvinner---men-na-kan-du-reise-til-Edinburgh
Litt of topic, men når vi er inne på avganger fra SVG. Hva tror folk her om LH sine avganger fra SVG. Og spesielt den som går midt på dagen, noen som vet hvordan disse rutene går nå etter SK er gått over i SkyTeam? Og kan en av avgangene være i fare (tenker mest på dagflighten ettersom jeg har en bonustur med LH til sommeren). Eller går denne ruten såpass godt at denne foreløpig er trygg, vertfall gjennom sommeren?
 
Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

Kunne for eksempel i første omgang ha forsøkt å endre til CRJ9/E195 og ikke A320neo
Liten sjanse for at LHR opprettes med CRJ9/E195 på fast basis.
Til det er sloten på LHR for verdifull og SAS tjener mer på å enten leie ut eller selge den.
LHR har de dyreste og mest lukrative slotene i verden og det er stadig lang venteliste for å få tak i disse.

Men det ville imo vært fint om SAS begynte å fly daglig til enten LGW eller STN fra distriktene (BGO, GOT, SVG, AAL/ BLL) og CPH. Der kunne CRJ9 eller E195 være aktuelle hvis de velger å satse mer aggresivt enn de forrige forsøkene på LGW/ STN.
 
Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

Finnes SVG-ARN fortsatt?


Sent from my iPhone using Tapatalk
SVG-ARN har ihvertfall ikke blitt flydd de siste 2 årene, så den forsvant vel i stillhet under Covid.
 
Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

Litt of topic, men når vi er inne på avganger fra SVG. Hva tror folk her om LH sine avganger fra SVG. Og spesielt den som går midt på dagen, noen som vet hvordan disse rutene går nå etter SK er gått over i SkyTeam? Og kan en av avgangene være i fare (tenker mest på dagflighten ettersom jeg har en bonustur med LH til sommeren). Eller går denne ruten såpass godt at denne foreløpig er trygg, vertfall gjennom sommeren?

Jeg har hatt 11-12 flyvninger Lufthansa til og fra SVG det siste året, og mitt inntrykk er at flyene er svært populære. Nesten alltid helt fullt, og ofte A320 og A321. I sommer gikk ettermiddagsavgangen med A321 nesten hver dag. De hadde i utgangspunktet to ganger daglig , men fra og med juli begynte de med et opplegg der de kuttet en ukedag helt , først mandag, uken etter tirsdag , så onsdag osv og så stabiliserte det seg på fredag. I vinter er avgangene redusert tilbake til omtrent sånn det var når de gjenåpnet ruten i 2022 (?). Det virker som at Lufthansa over hele rutenettet justerer veldig etter etterspørsel. Dette er svært ulikt KLM som samme opplegg uansett, i hvert fall på SVG.
 
Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

SVG-ARN har ihvertfall ikke blitt flydd de siste 2 årene, så den forsvant vel i stillhet under Covid.

Tenkte det ja. Det er lenge siden jeg floey den, men den gikk jo endel aar. Jeg er redd SAS reduserer/konsoliderer litt for mye paa rutenettet.
 
Last edited:
Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

Men det ville imo vært fint om SAS begynte å fly daglig til enten LGW eller STN fra distriktene (BGO, GOT, SVG, AAL/ BLL) og CPH. Der kunne CRJ9 eller E195 være aktuelle hvis de velger å satse mer aggresivt enn de forrige forsøkene på LGW/ STN.

Dette har jo vært forsøkt tidligere med 735/736 på kveldsavganger fra BGO til LGW noen ganger i uken.

CPH har vel blitt forsøkt til både LGW og STN i de senere år? Og i noen år flydde man vel til LCY fra både CPH og ARN?
 
Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

SVG tapte mye når oljekrisen traff for 9-10 år siden.
Vi hadde direkteruter til CDG (14 ukentlig x AF), LHR (13x BA + 12x SK), ARN (12-14x SK), KEF (3x FI), IAH (6x SK), RIX (4x BT) + flere som ikke eksisterer i dag.

Nå har jo regionen kommet seg ganske godt (er vel ikke helt på 2014 nivåer), samt at det er større innreise (stort sett 1-2 dager via bobil eller cruiseskip) til regionen enn før, så det er rart at det ikke finnes flere direkteruter til/ fra SVG, men det er jo som nevnt ovenfor pga latmanskap/ ikke prioritert av lokale aktører/ myndigheter. Men det ryktes om at man nå vil gjøre noe med. Få opp lokalt reiseliv og dermed flere direkteruter til SVG og HAU.

Det var veldig mye forskjellig til utlandet fra SVG rett før oljekrisen, til og med CSA til Praha via Kristiansand(!). Men det skal sies at disse nødvendigvis ikke hadde vært på SVG så lenge. Det var vel en liten hype der "alle" plutselig skulle fly til Sola. BA tok strengt tatt over rutene fra BMI når de kjøpte det selskapet.

Lufthansa la også ned i sin tid, med ganske fulle fly. Det ble skyldt på at business-andelen på FRA-ruten var lav, så det er ikke nok med fulle fly nødvendvis.

Når jeg sammenligner med Bergen, så stusser jeg likevel litt over at de har så sinnsykt mye mer utenlandstrafikk enn Sola, men de er nok mye flinkere å promotere sin region som turistdestinasjon.
 
Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

Dette har jo vært forsøkt tidligere med 735/736 på kveldsavganger fra BGO til LGW noen ganger i uken.

CPH har vel blitt forsøkt til både LGW og STN i de senere år? Og i noen år flydde man vel til LCY fra både CPH og ARN?
Med unntak av BGO-LGW som SAS overtok etter Braathens, så var vel LGW og STN rutene kun en halvhjertet løsning etter at SAS mistet/ solgte sloter på LHR, så imo ikke noe som det ble satset på.
Men hvis SAS velger å satse på å bygge opp LGW/ STN som en focus city for London- Skandinavia med f.eks 5-6 daglige (med minst 2 til CPH) avganger totalt, så kan dem lykkes bedre. London er et for viktig marked imo til at SAS kan ignorere distriktene (BGO, GOT, SVG, AAL/ BLL). Tilsvarende kan gjøres med Berlin og i begge tilfeller passer nok de mindre flyene (CRJ9/ E195) bedre enn A320.

Edit: LGW hadde vel CPH og OSL en stund, mens STN hadde CPH og GOT (GOT ble flyttet dit da SAS solgte 2x LHR slot + den 1 som ble brukt til tidlig SVG).
 
Last edited:
Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

Når jeg sammenligner med Bergen, så stusser jeg likevel litt over at de har så sinnsykt mye mer utenlandstrafikk enn Sola, men de er nok mye flinkere å promotere sin region som turistdestinasjon.

a) det bor flere i området
b) området er finere å reise til
 
Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

Det var halvhjertede forsøk, ingen tvil om det. LH har vel forsøkt seg på det samme.

Skal det komme inn en ny aktør på LON-Norge så er det vel med oransje hale.
 
Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

Når jeg sammenligner med Bergen, så stusser jeg likevel litt over at de har så sinnsykt mye mer utenlandstrafikk enn Sola, men de er nok mye flinkere å promotere sin region som turistdestinasjon.

Det er helt katastrofe hvor dårlig Rogaland er på å promotere fylket. De eneste som har gjort en god jobb er Stavangerregionen Havn med cruiseskipene, men disse vil ikke folk og politikerne ha. Det finnes ingen politikere som bryr seg om flyplassen lenger. Avinor Sola virker helt tafatte sammenlignet med BGO, TOS etc. Flyruter forsvinner, baser blir nedlagt, jobber forsvinner . Ingen bryr seg.

Siden SAS har vært alene på LHR og DY alene på LGW er det veldig enkelt å finne ut hvor høyt belegget har vært ved å sjekke tallene som Civil Aviation Authority publiserer hver måned , men disse sier naturligvis ikke noe om lønnsomheten.
 
Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

Det er helt katastrofe hvor dårlig Rogaland er på å promotere fylket. De eneste som har gjort en god jobb er Stavangerregionen Havn med cruiseskipene, men disse vil ikke folk og politikerne ha. Det finnes ingen politikere som bryr seg om flyplassen lenger. Avinor Sola virker helt tafatte sammenlignet med BGO, TOS etc. Flyruter forsvinner, baser blir nedlagt, jobber forsvinner . Ingen bryr seg.

Siden SAS har vært alene på LHR og DY alene på LGW er det veldig enkelt å finne ut hvor høyt belegget har vært ved å sjekke tallene som Civil Aviation Authority publiserer hver måned , men disse sier naturligvis ikke noe om lønnsomheten.
Kan du sende link til hvor jeg finner belegget? Finner det ikke inne på nettsidene til Civil Aviation Authority
 
Re: SAS reduserer på Stavanger-London Heathrow

Det var halvhjertede forsøk, ingen tvil om det. LH har vel forsøkt seg på det samme.

Skal det komme inn en ny aktør på LON-Norge så er det vel med oransje hale.

Det kommer en ny aktør på LON-Norge om noen uker med oransje hale, men de har valgt seg ut TOS. Ellers gikk det jo ikke veldig bra da Easyjet forsøkte seg på LGW-BGO i 13/14..
 
Back
Top