SAS Plus - en balanseakt i revenue management

Det er en bieffekt (på godt og vondt) men systemet prøver å starte skillet så langt bak som mulig for å unngå alt for mange setebytter om konfigurasjonen endres (Siden de fleste ønsker å sitte lengst framme, så er det færrest som blir berørt av at skillet flyttes framover enn bakover).

Kunne ønsket de ble flinkere på dette til og fra BOO, da jeg gjerne velger vindussete langt fram i GO. Dessverre ender jeg litt for ofte opp med å bli flyttet bakover og bort fra vinduet før avgang, selv om dette er blitt noe bedre i det siste er det å bli plassert på BE ikke noe jeg setter nevneverdig stor pris på.

Fløy i Go fra BLQ til BGO via CPH, begge i CRJ900. Fra BLQ var vi en EBD og en EBP som begge fikk sitte skulder til skulder i 4A og 4C samtidig som 3A og 3C var ledig. EBP'en måtte til og med trekke kredittkortet for å få tunfisksalat og mineralvann fra matvogna...
Fra CPH hadde de selvsagt satt Plus-merkelappen feil og flyttet den en rad foran der undertegnede fikk sete...

#ekstrajokernord

Fløy i Go fra BLQ til BGO via CPH, begge i CRJ900. Fra BLQ var vi en EBD og en EBP som begge fikk sitte skulder til skulder i 4A og 4C samtidig som 3A og 3C var ledig. EBP'en måtte til og med trekke kredittkortet for å få tunfisksalat og mineralvann fra matvogna...
Fra CPH hadde de selvsagt satt Plus-merkelappen feil og flyttet den en rad foran der undertegnede fikk sete...

#ekstrajokernord
Det må jo være mulig å få flytte til 3C da om begge rader var plus?

Det må jo være mulig å få flytte til 3C da om begge rader var plus?

Hvorfor må det være plus for å flytte. Kan ikke en EBD og EBP sitte hvor de ønsker i flyet, bortsett fra på fanget til kapteinen, cabincrew eller andre passasjerer?

Ellers kan det jo ha vært en feil med setene 3c og a. Hva vet vel jeg.

Vidar

3A og 3C kunne jo være reservert til noen som ikke rakk flyet,

Men på et tidspunkt må man jo kunne kostatere at de ikke rakk flyet og at reserverte seter som fremdeles er ledige ikke kommer til å bli benyttet. Det trenger man ikke være rakettforsker for å se. Dermed kunne de flyttet noen andre til de ledige setene om det er noen som sitter trangt.

Vidar

Men på et tidspunkt må man jo kunne kostatere at de ikke rakk flyet og at reserverte seter som fremdeles er ledige ikke kommer til å bli benyttet. Det trenger man ikke være rakettforsker for å se. Dermed kunne de flyttet noen andre til de ledige setene om det er noen som sitter trangt.

Vidar

Tipper det er viktigere å få flyet avgårde på rute enn å bruke verdifull tid på å flytte folk rundt etter at gate er stengt.
Som regel løser dette seg av seg selv ved at folk flytter til tomme rader etter at boarding er ferdig, med eller uten flyvertinnenes godkjenning på forhånd. Ingen big deal.

Tipper det er viktigere å få flyet avgårde på rute enn å bruke verdifull tid på å flytte folk rundt etter at gate er stengt.
Som regel løser dette seg av seg selv ved at folk flytter til tomme rader etter at boarding er ferdig, med eller uten flyvertinnenes godkjenning på forhånd. Ingen big deal.

Jeg la meg ikke opp i hvordan CC ønsket å styre kabinen ombord, men jeg undret meg litt over at vedkommende ikke tok initiativ til å spørre EBP'en om han ønsket å sitte på 3A eller 3C. Det hadde ikke kostet SAS noe heller i tid eller penger, og ville vært med på å gjøre to kunder mer fornøyd.

Back