SAS Plus - en balanseakt i revenue management

På Europa-rutene og ikke minst IC, tror jeg det i større grad er nettopp mat/service og større sjanse for mer rom og plass som er den største grunnen for valg av Plus.

Hvis jeg skal reise et eller annet sted innen Europa og fremført dine argumenter ovenfor jobben hadde jeg fått greit avslag. Hadde jeg argumentert med fleksibilitet så hadde det vært få problemer. Så akkurat det du hevder mener jeg ikke helt holder i den virkelig verden, selv om unntak finnes

På IC er det noe annet, men der snakker vi jo også helt andre seter, og ikke en flyttbar gardin som i denne tråden

Hvis jeg skal reise et eller annet sted innen Europa og fremført dine argumenter ovenfor jobben hadde jeg fått greit avslag. Hadde jeg argumentert med fleksibilitet så hadde det vært få problemer. Så akkurat det du hevder mener jeg ikke helt holder i den virkelig verden, selv om unntak finnes
Nå snakker jeg ikke om forretningsreisende vedrørende det, men om for fritidsreisende, som jeg har inntrykk av at utgjør en mye større del av Plus på Europa-ruter enn nordiske ruter.

Bortsett fra fleksibilitet ser jeg ingen grunn til å betale for Plus i Europa med "normale" priser. At plus ikke en gang er garantert ledig midsete er ganske dårlig spør du me. I 9 av 10 tilfeller sitter de som sill i tønne i Plus, men jeg har ledig midtsete i Go (EBG).
For min del både jobb og privat er det billigste billett som gjelder i Europa, IC flyr jeg ikke SAS...

Last edited:
Her kunne jeg skrevet en avhandling, men tror jeg skal nøye meg med noen bulletpoints ..

- Plus i dag er et produkt som er langt mer definert enn det var under wrap-tiden. Det er ikke noen 'ren' businessclass, men det kan det heller ikke være for å gjøre produktet 'spiselig' for de mange diktatoriske reisekontorene der ute ..

- Det har vært et voldsomt skifte i reisemønstre de siste årene. Ryanair og Norwegian kan ironisk nok krediteres for mye av dette da jeg tror det til en stor grad er 'rutinerte helgereisende' som velger å kjøpe seg opp da de er lei av krøttertransporten. Mange er nå villige til å betale litt mer for å få litt mer komfort og service ombord, men priser man for høyt, mister man mange av disse. Så her er må man finne et prisnivå som er høyt nok til å tjene penger, men lavt nok til at folk kjøper det. Husk at man uansett må ha samme gjennomsnittspris per sete for å tjene penger, så her er det snakk om å påvirke et skifte i reisemønster.

- Som jeg har nevnt tidligere er det veldig vanskelig å sette gardinen 'riktig' alltid. Man skal ha litt å gå på for sene bookinger, og uteblir disse kan fordelingen bli litt skjev. Det kan også være noshow. Det er imidlertid ikke bare å flytte på skillet etter boarding. Flyet er balansert etter hvor folk er tildelt sete og hvis man lar folk flytte på seg mellom closeout og takeoff, vil man ha endret flyets balansepunkt. Normalt ingen big deal for et fly som en 737, men - man har brutt flysikkerhetsforskriftene. Og skal man rebalansere manuelt så sent, får man delay ..

SAS er ikke helt der de burde være, men man har her tatt et godt skritt i riktig retning. Synes jeg ...

- Plus i dag er et produkt som er langt mer definert enn det var under wrap-tiden. Det er ikke noen 'ren' businessclass, men det kan det heller ikke være for å gjøre produktet 'spiselig' for de mange diktatoriske reisekontorene der ute ..

Nettopp. Feilen er vel at vi [ønsker] å tro at SAS Plus er business class?

Fløy Sas pluss til Athen forrige uke, grytidlig utreise og sen hjemreise. På begge turene tillot crewet at en passasjer eller to fra Go fikk komme fram og sove på ledig treseter i Pluss etter at hovedserveringen var unnagjort (forøvrig helt greit for meg, jeg gjorde det samme :)).

Nettopp. Feilen er vel at vi [ønsker] å tro at SAS Plus er business class?

Ja, noe av problemet er at forventningene ikke helt matcher produktet og man sammenligner med 'gamle dager'. Men jeg tror den generelle aksept er høyere enn man kan få inntrykk av når man leser hva grinebiterne her på forumet skriver .. ;)

Trodde det var det jeg, det sier hvertfall datastemmen på OSL under boarding ;)

Dette er nok generisk og det er ikke så mye SAS kan gjøre med det - hverken på OSL eller andre steder. SAS har Business class kun på langrutene. Plus er Plus.

Det er et problem, ettersom det ikke er helt samsvar med det som egentlig tilbys. Men man kan ikke gjøre alle selskaper til lags - produktene er for forskjellige, så man må ha en 'middelvei' som er akseptabel for alle.

Og hva får du dersom du bestiller en fullflex med Norwegian i siste liten? Helt sikkert ikke et B eller E sete?
Tror det er greit å se på SAS sin Plus som et fleksibelt økonomiprodukt med et par ekstra fordeler, ikke en slags businessklasse. De fleste bestiller nok Plus for fleksibiliteten, ikke for mat, drikke og bedre(?) plass.
Prisene heller jo definitivt også mer mot økonomi enn business.

Trodde egentlig denne tråden var for å klage på at Plus fikk for mange rader, men havner du i B/E så har man visst fått for få rader.

Jeg er jo enig her,men jeg ønsker gjerne mat og drikke også når jeg betaler 8436kr for en turretur leg SVG-ABZ.
Kaffe og nøtter eller brus og nøtter ala Southwest passer ikke helt inn til mine forventninger.
Jeg savner SAS og DC9 tiden med service!:fly
Hvor er Janne Carlson?

Jeg er jo enig her,men jeg ønsker gjerne mat og drikke også når jeg betaler 8436kr for en turretur leg SVG-ABZ.
Kaffe og nøtter eller brus og nøtter ala Southwest passer ikke helt inn til mine forventninger.
Jeg savner SAS og DC9 tiden med service!:fly
Hvor er Janne Carlson?

Altså, hvis sas klarer å selge en t/r fra SVG til ABZ for 8436 kroner plus,uten så mye mer enn gratis mat og drikke så har de et genialet produkt. Spørsmålet er om kundene forventer mer plass når de kjøper plus, sammenlignet med go. Og du får ikke så mye mer plass når du kjøper plus sammenlignet med go, iallefall ikke når det er full load. Hvis jeg tar en helgetur med sas så ser jeg rett og slett ingen grunn til å velge plus fremfor go, siden setecomforten er den samme åkke som.

Husk at Den Store Nedturen kom da man måtte betale for moroa til Janne .... ;)

Det var vel den gang SAS sendte rundt folk til alle verdenshjørner for å kvalitetssikre at crewhotellene holdt bra nok standard såvidt jeg husker fra NRK dokumentaren som ble sendt om SAS.

Uansett så ser det ut som SAS Plus konseptet går seg til. For konseptet er ikke så halvgalt. Om man vil ha blokkert midtsete får man fly businessklasse på et annet selskap. BA tilbyr feks en fastpris på 3000 kroner i sin biz til LHR for helgetur. Kanskje ikke verdt pengene, men det er et reelt alternativ for fritidsreisende som ønsker litt mer komfort. Og nordmenn er pengesterke som faen. På vei hjem fra påsketur så var det stinn brakke foran og bak gardina LHR-OSL.

Snakket med en kabinansatt i SAS som fornøyelig omtalte SAS Pluss som selskapets variant av "Joker Nord". Det er virkelig fleksibilitet det. Genial slager.

Snakket med en kabinansatt i SAS som fornøyelig omtalte SAS Pluss som selskapets variant av "Joker Nord". Det er virkelig fleksibilitet det. Genial slager.

Morsom sammenligning.
Til sammenligning så er SAS Plus det samme servicenivået idag som på Norfly Charter sine CV440 og CV580 charter flighter for oljeindustrien på syttitallet hvis man ser bort fra setene.
Forøvrig var setene i CV440 -KLK og -MAM bedre etter min oppfatning en de nye Recaro setene i 737 materiellet til SAS som et tankekors fra min side.

Har nå ved flere anledninger sittet tettpaket i Go mens det har vært stor plusavdeling nesten uten passasjerer. (Minst fem tomme rader.) Har antatt at dette er sas sin måte å si, at om du vil ha god plass får du betale litt ekstra. For øvrig har det nesten hver gang vært noen "selvoppgraderere" som ofte har fått bli sittende (uten servering).

Har antatt at dette er sas sin måte å si, at om du vil ha god plass får du betale litt ekstra.

Det er en bieffekt (på godt og vondt) men systemet prøver å starte skillet så langt bak som mulig for å unngå alt for mange setebytter om konfigurasjonen endres (Siden de fleste ønsker å sitte lengst framme, så er det færrest som blir berørt av at skillet flyttes framover enn bakover).

Back