Her kunne jeg skrevet en avhandling, men tror jeg skal nøye meg med noen bulletpoints ..
- Plus i dag er et produkt som er langt mer definert enn det var under wrap-tiden. Det er ikke noen 'ren' businessclass, men det kan det heller ikke være for å gjøre produktet 'spiselig' for de mange diktatoriske reisekontorene der ute ..
- Det har vært et voldsomt skifte i reisemønstre de siste årene. Ryanair og Norwegian kan ironisk nok krediteres for mye av dette da jeg tror det til en stor grad er 'rutinerte helgereisende' som velger å kjøpe seg opp da de er lei av krøttertransporten. Mange er nå villige til å betale litt mer for å få litt mer komfort og service ombord, men priser man for høyt, mister man mange av disse. Så her er må man finne et prisnivå som er høyt nok til å tjene penger, men lavt nok til at folk kjøper det. Husk at man uansett må ha samme gjennomsnittspris per sete for å tjene penger, så her er det snakk om å påvirke et skifte i reisemønster.
- Som jeg har nevnt tidligere er det veldig vanskelig å sette gardinen 'riktig' alltid. Man skal ha litt å gå på for sene bookinger, og uteblir disse kan fordelingen bli litt skjev. Det kan også være noshow. Det er imidlertid ikke bare å flytte på skillet etter boarding. Flyet er balansert etter hvor folk er tildelt sete og hvis man lar folk flytte på seg mellom closeout og takeoff, vil man ha endret flyets balansepunkt. Normalt ingen big deal for et fly som en 737, men - man har brutt flysikkerhetsforskriftene. Og skal man rebalansere manuelt så sent, får man delay ..
SAS er ikke helt der de burde være, men man har her tatt et godt skritt i riktig retning. Synes jeg ...