Tror det er greit å se på SAS sin Plus som et fleksibelt økonomiprodukt med et par ekstra fordeler, ikke en slags businessklasse. De fleste bestiller nok Plus for fleksibiliteten, ikke for mat, drikke og bedre(?) plass.
Husker en undersøkelse hvor jeg så at en god del valgte Plus på grunn av poengene og. Mange som er hekta på EuroBonus. Hadde en kamerat som var i Bergen pga jobbrelaterte saker, som hadde fått bestilt BGO-SVG-OSL-TRD på returen (da i Plus) kun for de ekstra poengene...
Og jeg må si meg litt uenig i hva du skriver. På norsk innenriks og en god del mellom de nordiskelandene er det nok en god del forretningsreisende som velger Plus på grunn av fleksibiliteten. På Europa-rutene og ikke minst IC, tror jeg det i større grad er nettopp mat/service og større sjanse for mer rom og plass som er den største grunnen for valg av Plus.
Trodde egentlig denne tråden var for å klage på at Plus fikk for mange rader, men havner du i B/E så har man visst fått for få rader.
Ja, om det er ledig i Go så har man så absolutt rett til å si at det er for få rader Plus. Det er ingenting annet enn rettferdig at de som faktisk betaler mest og reiser i Plus er de som får mest rom på flyet. Men samtidig er det en balansegang, og det blir feil å sette av 5 rader (30 seter) til Plus, når det er 1 pax i den aktuelle klassen.
Jeg har selv opplevd nedover til MAD blant annet, at kabinpersonalet har flyttet frem Plus skiltet. Var vel plus til rad 6 om jeg husker rett, hvor bakerste i Plus satt på rad 3. Da ble skiltet flyttet frem til Rad 4, slik at det fortsatt var en "skillerad", og at enkelte tresetere i Go fikk spredd seg litt ut. Gjorde ikke meg som satt i Plus noe, samtidig som at det var flere som fikk en mye mer behagelig reise.
Nå kan det selvsagt være vekt og balansering som er begrunnelsen, men det er da minimale endringer av at et par personer sitter et par rader forran, eller hva? Er jo som å ha et par no-shows eller missed connections på en flight ift balanse. Folk legger merke til slik, og slike "bagateller" kan lett være det avgjørende for hvilket flyselskap man velger. Jeg tror at SAS ville gjort lurt i å ha en fast praksis på dette, og vise godvilje på slikt.