SAS-pilot sovnet på jobb

Re: Sas pilot sovnet på jobb.

Det har kanskje ikke noe forankring i virkeligheten, men jeg ville heller flydd med en sovende SASpilot enn en sovende Ryanairpilot. Fordi det for meg føles tryggere hos SAS "uansett".

Noen ganger tror man ikke det man leser på dette forumet :)

Finnes det ingen form for "dødmannsknapp"-funksjon i cockpit? Tenker litt på f.eks lokførere som må holde en spak i en viss stilling for at lokomotivet/motorvognen skal kunne kjøres. Noe lignende burde kanskje finnes opp for piloter?

Edit: Systemer som registrerer og alarmerer trøtte sjåfører finnes jo i enkelte biler allerede - et slikt system burde vel enkelt kunne implementeres i cockpit også? Et søvnproblem bør derfor enkelt kunne elimineres i cockpit.

Alternativt at rutinene endres slik at man krever minimum 2 personer i cockpit til enhver tid? F.eks om en pilot må på toalettet, så må en av cabincrew sitte på klappsete i mellomtiden?

Jeg regner med at det ikke er så mange piloter som sovner i cockpit, men det blir farlig om den gjenværende piloten sovner alene i cockpit. Med slike enkle tiltak som nevnt over ville man eliminere problemet i stor grad.

Litt vill spekulasjon til slutt: Når den andre piloten forlot cockpit for å gå på toalettet, så kan ikke vedkommende ha vært borte lenger enn 5-10 minutter max. Om den gjenværende piloten sovner i løpet av så kort tid, må nødvendigvis han/hun ha vært ganske trøtt til å begynne med? Eller er jeg helt på bærtur?

Last edited:

Dette viser også at behovet for å revurdere subpart q, er berettiget og heldigvis allerede i gang.

Arbeidet er i gang og det er vel et forslag klar også (?) Dessverre så går det i motsatt rettning, enda lengre dager.

Vet ikke hvordan prosedyrene er hos SAS, men hos oss så er det slik at en fra kabin kommer inn i cockpit om en av pilotene forlater plassen sin for toalettbesøk.

Mon tro om det finnes vilje og kultur for slik rapportering hos f.eks Ryanair...?

Vrøvl. Hvorfor skulle pilotene i Ryanair være mindre opptatt av sikkerhet enn andre?

Vet ikke hvordan prosedyrene er hos SAS, men hos oss så er det slik at en fra kabin kommer inn i cockpit om en av pilotene forlater plassen sin for toalettbesøk.

Dette trodde jeg også var standard, så stusset litt over hele opplegget. I statene tar vel piloten som sitter igjen også frem oksygenmaska, i tilfelle.

Last edited:

Slik er det her borte ogsaa, saa jeg synes ogsaa dette var en merkelig greie ...

Det har kanskje ikke noe forankring i virkeligheten, men jeg ville heller flydd med en sovende SASpilot enn en sovende Ryanairpilot. Fordi det for meg føles tryggere hos SAS "uansett".

Noen ganger tror man ikke det man leser på dette forumet :)

Hehe, det er ikke så dumt, det Polaris skriver, selv om hun setter det på spissen ;) Et avgjørende element ved all risikovirksomhet er nemlig de potensielle brukernes TILLIT. Det spiller ingen rolle hvor bra kvalitet eller høy sikkerthet du operere med, hvis ikke folk har tillit til at ting er bra og sikkert.

Arbeidet er i gang og det er vel et forslag klar også (?) Dessverre så går det i motsatt rettning, enda lengre dager.

Utkastet jeg så var motsatt, mere hvile før og etter lange dager, strengere kriterier for hvile i seng etc.
Men ingenting er vedtatt, så vi får bare se.

Med fare for å gå altfor langt off-topic:
Vrøvl. Hvorfor skulle pilotene i Ryanair være mindre opptatt av sikkerhet enn andre?
Ignorance is bliss!

http://avherald.com/h?article=41a5f274&opt=0

Contributing were
- the captain's state of mind, who had lost his only son three months before after a long illness
(...) The commander told the ANSV in interviews, that he had not informed his company about the loss of his son fearing, he might lose his job.

Sikkerhetskulturen i et selskap må starte på toppen. Dette er basics.

Re: SAS-pilot sovnet på jobb

Men er det virkelig ingen måte å komme inn i cockpitt på ifra utsiden? Nøkkel eller noe lignende? Hva om piloten hadde blitt alvorlig sjuk så hadde flyet gått til det var drivstofftomt?

Men er det virkelig ingen måte å komme inn i cockpitt på ifra utsiden? Nøkkel eller noe lignende? Hva om piloten hadde blitt alvorlig sjuk så hadde flyet gått til det var drivstofftomt?

Joda, les innlegg #20 en gang til.

Piloten våknet tydeligvis så de trengte ikke å ta seg inn på denne måten.

Man kan sige at LCC's/pax indirekte er en medvirkende årsag til udviklingen i kraft af øget pres på effektivitet, priser og konkurrence-evne. Hvis pax ikke vil betale prisen for at crew har arbejdsvilkår, der giver fornuftig hvile, så lægger det naturligvis et stort pres på både flyselskab og crew. Flyselskaberne forsøger at finde en balance mellem crew-udnyttelse og lave priser - en balance der kan være svær at finde og noget kan tyde på at grænsen efterhånden er ved at være nået.
Jeg må si jeg er imponert over deg FlyHi. De fleste av oss vet at du er stor motstander av Ryanair, Norwegian og deres like, men når du nå klarer å indirekte gi disse selskapene skylden for en sikkerhets-hendelse hos SAS overgår du deg selv. Gratulerer ;)
La oss innse feil dessverre kan oppstå alle steder - jeg tror de aller fleste i alle selskaper setter sikkerheten i forsetet og gjør alt de kan for at slike hendelser ikke skal skje!

Last edited:

Visst går det att öppna utifrån.

Da har SAS andre systemer enn det vi har, men det er jo godt mulig dem har. De systemene vi har har en tidsforsinkelse, slik at umiddelbar adgang til cockpit er umulig så lenge du står på feil side av døra, enten du heter mr kaptein eller mr terr*rist (vel, forskjellen er nok at terr*risten kjenner svakheten ved systemet så vedkommende vil ikke gå inn døra, men bruke en annen metode og komme seg til cockpit på iløpet av kortere tid enn det tar å åpne døra med kode, mens vi som jobber der ikke bruker denne metoden av naturlige årsaker).

Det skjedde jo en tragisk ulykke på stord for noen år siden hvor 3 liv gikk tapt. Det er fakta at alle disse tre satt veldig langt fremme i kabinen, det er også fakta at begge i cockpit kom seg ut av flyet og overlevde. Det er også fakta at cockpitdøra var låst, og at den rømningsveien dermed var sperret. I en slik situasjon har du IKKE tid til å vente 30 sekunder på at systemet skal låse opp.

Det er greit nok at det som skjedde 11. september 2001 var tragiske greier, og at tiltak må gjøres. Men etter denne dag mistet jo verden fullstendig gangsynet, og innført en masse nisse tiltak som stort sett bare er ett gedigent spill for galleriet, og som koster oss milliarder av kroner hvert år.

Jeg sier ikke at det er feil at døra er låst, men metodene og prosedyrene er dårlig, og det har mest sannsynlig tatt menneskeliv i ulykken på stord. Og er det noe som tyder på at låst dør noensinne har hindret kapring ?

Last edited:

mod

Ryddet i tråden. Kan vi alle klare oss med diskutere saken og ikke person, selv om dere er uenig? Takk!

/mod

Man kan sige at LCC's/pax indirekte er en medvirkende årsag til udviklingen i kraft af øget pres på effektivitet, priser og konkurrence-evne. Hvis pax ikke vil betale prisen for at crew har arbejdsvilkår, der giver fornuftig hvile, så lægger det naturligvis et stort pres på både flyselskab og crew.

En nokså oppsiktsvekkende, dog ikke så overraskende, "konklusjon" om årsakene til slike hendelser. Ikke bare er det LCC'ene som har ansvaret for dette, men også passasjerene som presumptivt velger det alternativet som er best for seg selv har ansvaret for slike hendelser. Hva skal man si...?

Jeg vil hevde at det er selskapenes ansvar å sørge for sikkerhetsrutiner som gjør at man unngår slike hendelser, og relevante nasjonale institusjoners ansvar å overse selskapenes sikkerhetsrutiner og påse at disse overholdes/følges.

Last edited:

Da har SAS andre systemer enn det vi har, men det er jo godt mulig dem har.

Fråga (vet inte var du jobbar): så om cockpitcrew av någon anledning (exempelvis sjukdom) inte öppnar dörren från cockpit så kan cabincrew inte komma in ?

Jeg må si jeg er imponert over deg FlyHi. De fleste av oss vet at du er stor motstander av Ryanair, Norwegian og deres like, men når du nå klarer å indirekte gi disse selskapene skylden for en sikkerhets-hendelse hos SAS overgår du deg selv. Gratulerer ;)
La oss innse feil dessverre kan oppstå alle steder - jeg tror de aller fleste i alle selskaper setter sikkerheten i forsetet og gjør alt de kan for at slike hendelser ikke skal skje!

En god start kunne være at du læser hvad jeg skriver.

Jeg skriver MEDVIRKENDE faktor. Det betyder ikke at det er deres skyld, men der kan da ikke være nogen tvivl om at prispres, optimering og udnyttelse af flåde/crew m.v. har en potentiel negativ indvirkning på sikkerheden. Det store prispres fra den front har også haft stort indvirkning på de øvrige selskaber. Men pax får jo hvad de betaler for - også mht sikkerhed.

Den bølge af optimering m.v. er igangsat af LCC i luftfarten og dermed har de - som alle andre parter - et ansvar.

Man skal da være mere end almindelig ignorant for at se bort fra at arbejdspresset og forholdene er blevet væsentligt forringet efter konkurrencen fra LCC er kommet på banen.

Fråga (vet inte var du jobbar): så om cockpitcrew av någon anledning (exempelvis sjukdom) inte öppnar dörren från cockpit så kan cabincrew inte komma in ?

Ikke umiddelbart nei. Kan dem det hos SAS ?

En god start kunne være at du læser hvad jeg skriver.

Jeg skriver MEDVIRKENDE faktor. Det betyder ikke at det er deres skyld, men der kan da ikke være nogen tvivl om at prispres, optimering og udnyttelse af flåde/crew m.v. har en potentiel negativ indvirkning på sikkerheden. Det store prispres fra den front har også haft stort indvirkning på de øvrige selskaber. Men pax får jo hvad de betaler for - også mht sikkerhed.

Den bølge af optimering m.v. er igangsat af LCC i luftfarten og dermed har de - som alle andre parter - et ansvar.

Man skal da være mere end almindelig ignorant for at se bort fra at arbejdspresset og forholdene er blevet væsentligt forringet efter konkurrencen fra LCC er kommet på banen.

Så det du forteller oss her er at jo lavere pris man betaler dess mindre sikkert er det å fly? Det kan vel ikke karakteriseres som annett enn et partsinnlegg. Det er klart at konkurranse og prispress gjør at selskapene må tenke nytt mhp hvordan man organiserer sin virksomhet, men det er vel også en kjennsgjerning at en del selskaper har hatt nokså mye å gå på i forhold til effektiv drift (lite effektiv slynging av fly & crew med påfølgende dårlig utnyttelse av personell & maskiner, osv.). Om et selskap, med sin struktur, ikke klarer å drive lønnsomt & sikkert så har de ikke noe i bransjen å gjøre.

Det kan imidlertid godt tenkes at noe av regelverket som styrer utnyttelsen av crew bør gjøres noe med, men det kan jeg svært lite om. Det er vel imidlertid ikke LCC'ene eller de av oss som velger å reise med LCC'er som har ansvaret for?

Back