SAS outsourcer CRJene til Cimber - Statustråd, mannskapsmangler etc

• Thread starter Thread starter Jan
  • Start date Start date
Re: SAS outsourcer CRJene til Cimber

Mandag så finner jeg 187 SAS avganger ut fra CPH, hvorav 106 er operert av SAS Scandinavian Airlines, 17 av Jet Time, 59 av Cimber og 5 av Blue1. I tillegg er der 7 WF avganger.

Så er blitt ekstremt mye outsourcing på CPH. I tilegg opereres jo noen avganger i hovedstadstriangelet av OSL og ARN basert crew.

I tillegg til at de streiket for i prinsippet ingenting, så ser det ut som en tredjedel av de ansatte som ble overført til Cimber, trengs i SAS allerede til sommeren.
Dog er det positivt da disse er på SAS vilkår og Cimber da må nyansette på langt billigere vilkår

http://www.standby.dk/tur-retur-for-kabinepersonalet/
Det ser ud til, at over et halvt hundrede af de overflyttede fra kabinen i SAS til Cimber projekt kan vende tilbage allerede efter sommerferien. Ingen ændring af praksis, heller ikke hvis man fortsat er i det nye selskab efter 2017.

Ser nå Cimber søker etter CRJ-900 piloter (riktignok er typerrating på CRJ-900 kun en fordel og ikke et krav), så betyr det at de første SAS pilotene nå er på vei tilbake til SAS? Slik som med kabinen?

Det er jo først da de begynner bli billigere i drift da de nyansatte da vil være på Cimber og ikke en form for SAS vilkår.

Står også spesifikt i annonsen at en jobb i Cimber ikke regnes som et fremtidig jobbtilbud hos SAS

De ansetter nye ja, fordi en del skal tilbakeføres fra Cimber til SAS på CPH.

SAS (ny)ansætter 80 kabinefolk og 20 piloter i Cimber. Jeg tolker det som NYE folk (=ikke folk fra SAS der overflyttes).

http://www.dr.dk/nyheder/penge/2015/04/28/062444.htm

Ser ut som det skal ansettes mange flere fremover, så virker ikke være så veldig lenge til da alle som ble med over til Cimber er tilbake i SAS?

http://www.standby.dk/cimber-as-skal-bruge-endnu-70-piloter/
Cimber er i fuld gang med at tilpasse personalestyrken til de aftaler, der blev indgået i forbindelse med starten på datterselskabet. De fleste vil som planlagt tilbage til SAS – Brug for 60-70 eksterne piloter.

De ansetter nye ja, fordi en del skal tilbakeføres fra Cimber til SAS på CPH.

Ser ut som SAS henter tilbake piloter raskere enn Cimber klarer erstatte dem og pga pilotmangel må derfor 34 avganger kanselleres i denne uken

Noe sier meg at her har vært tatt noen forhastede beslutninger ift bemanning. Dette underskuddet nå kan umulig ha kommet overraskende på.

Litt typisk .. men egentlig positivt når behovet vokser raskere enn planlagt. Men dyrt med alle de ekstra typekonverteringene ... Dette har kostet SAS og andre selskaper mye penger gjennom årene. Det er ingen menneskerett å 'oppgradere' til andre flytyper.

Ser ut som problemene med mannskapsmangel på CRJene fortsetter og SAS/Cimber, og 766 avganger mellom starten av februar og midten av mai er avlyst. Det tilsvarer 7-8 avganger hver dag

Ser ut som problemene med mannskapsmangel på CRJene fortsetter og SAS/Cimber, og 766 avganger mellom starten av februar og midten av mai er avlyst. Det tilsvarer 7-8 avganger hver dag

Jeg tror det er en finere måte å si at de har dårligere bookingtall enn først ventet (går ikke akkurat supert bra med norsk økonomi om dagen).

SAS innstiller 766 avganger
Mangel på piloter fører til at SAS er tvunget til å innstille 766 avganger fra februar til midten av mai. Om lag 10.000 reisende som har booket billetter kommer til å rammes, skriver den svenske avisen Expressen.

Innstillingene påvirker først og fremst de nordeuropeiske rutene, spesielt avganger i helgen. De fleste av de rammede rutene er avganger fra danske Kastrup lufthavn, men også avganger fra Stavanger, Ålesund og Bergen blir innstilt, skriver avisen.

Jeg tror det er en finere måte å si at de har dårligere bookingtall enn først ventet (går ikke akkurat supert bra med norsk økonomi om dagen).

Pilotmanglen her er faktisk reell. Uansett så er det her snakk om avganger til/fra CPH

Vil det seie mannskap til mellom eit og to fly det då? Det har vel vore nemnt kor mange "skift" som må bemanne eit fly i ein anna tråd ein stad, men finn det ikkje i farten.

Mindre håndtverkere som skal hjem da mener du?

Det er rutene fra København til Warszawa og Wroclaw i Polen, samt til Palanga i Litauen, som i første rekke blir berørt av kanselleringene. Noen få avganger mellom København og Göteborg blir også innstilt i denne perioden, opplyser Kromann-Mikkelsen til TT.
http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2016/01/21/0909/SAS/sas-m-innstille-766-avganger

8-10 piloter pr maskin, hvis jeg husker riktig.

Re: SAS outsourcer CRJene til Cimber - Statustråd, mannskapsmangler etc

Har 2 flighter med SAS/Cimber de neste 4 ukene. Kan jeg regne med å være trygg da jeg enda ikke har fått noe varsel?

Har 2 flighter med SAS/Cimber de neste 4 ukene. Kan jeg regne med å være trygg da jeg enda ikke har fått noe varsel?

Eneste trygge med SAS er at du ikke kan være trygg på noe når det gjelder innstillinger av ymse årsaker;)

Eneste trygge med SAS er at du ikke kan være trygg på noe når det gjelder innstillinger av ymse årsaker;)
Men hvor nært opp til en flight kan man regne med at de venter til de sier noe? Er det ikke noen lover som regulerer dette? Ser at begge flightene fortsatt er i salg.

Back