SAS Öppnar Stockholm-Bangkok

Re: SAS Öppnar Stockholm-Bangkok

Jeg er enig i at SAS burde satse interkontinentalt fra Oslo, men man maa jo ogsaa ta med i betraktningen at av de skandinaviske hovedsteder ligger Oslo ligger daarligst til geografisk sett for en rute til BKK. Ruten kommer nok for aa hindre lekkasje via HEL fra AR, mange svensker drog heller dit enn via CPH. Nordmenn kan velge om de vil fly via ARN eller CPH, det blir ikke saerlig forskjell.
 
Re: SAS Öppnar Stockholm-Bangkok

Originally posted by amatør

Det blir bare provoserende når det står i pressemeldingen fra SAS at den nye ruten til BKK skal gjøre det lettere for nordmenn fordi den skal tilpasses rutetider til/fra OSL.. Med avganger så og si hver time skal det jo godt gjøres å ikke klare det!!!:baeh

Nåvel. Men ettersom Oslo ikke kom i betraktning denne gangen heller kan vi trøste oss med at den totale reisetiden via ARN fort kan bli 1-2 timer kortere om forbindelsen er tunet godt. Det blir jo en reise i riktig retning ;-)
 
Re: SAS Öppnar Stockholm-Bangkok

En BKK-rute fra OSL er dødfødt i utgangspunktet uten andre Intercont-ruter å fordele flyet på.Et av kravene til SAS er at en Intercont-rute ikke legger beslag på mer en ett flyindivid.Det betyr at et fly forlater Scandinavia,flyr til en destinasjon og returnerer innefor 24 timer.CPH-BKK-CPH og ARN-BKK-ARN tilfredstiller ikke disse kravene heller,men på begge basene vil man ha 3 fly eller mer som opererer,og man kan sjonglere litt med flyindividene.En OSL-BKK-rute vil ta 26-30 timer for en rundtur,alt ettersom slottider,etc. virker inn.Dvs. at ruten ikke kan flys med en daglig frekvens og ett fly.Alternativet er at ruten ikke flys daglig og at flyet flyr f.eks. USA østkyst innimellom.Det finnes faktisk ikke noen Intercont-destinasjon fra OSL som vil være lønnsom for SAS med dagens materiell.A340/A330-300 er for stor.I tillegg har ikke A330-300 rekkevidde til å fly OSL-BKK non-stop.En A330-200 har det,men er tilnærmet umulig å få tak i til en,for SAS,fornuftig pris.

Dette er facts som vi fra tid til annen får fra flyavdelingen og SAS International på spørsmål om evt. ekspansjon på langrutene.Økonomiske realiteter og operasjonelle faktorer styrer SAS,og de fleste andre flyselskapers,satsninger og strategier.Ikke ønsketenkninger (og kanskje et lite snev av mindreverdighetskompleks blant OSL-freaks?).
 
Re: SAS Öppnar Stockholm-Bangkok

Originally posted by Someone

De business pax jeg kjenner som jevnlig drar til Asia foretrekker SK over TG av flere grunner men avgangstidene fra Skandinavia er en av dem. TG drar fra Skandinavia på et håpløst tidspunkt. Når man flyr fra Europa ved lunch tider er det nesten umulig å få sove ombord får man er over Burma og da er klokken 6.00 i Thailand og hele første dagen er bortkastet. Med SK derimot så har man en hel arbeidsdag i Norge før man leger seg godt til rette i sleeper stolen ved midnatt og sover hele veien over til Asia. Jeg vet om flere som velger SK alene og ene pga det.

HELT ENIG! Selv om jeg er fritidsreisende til Thailand (som reiser på business class) er det nesten et krav fra min side om å reise på kveld/natt østover. Dagflyet til Thai gjør at jeg aldri kommer i "riktig" døgnrytme der borte. Hjem igjen er dagflyet helt greit, har reist med TG via MUC og kommet til Oslo før midnatt, da kommer man trøtt og sliten hjem og er i tilnærmet riktig døgnrytme i Norge allerede etter første natten.
 
Re: SAS Öppnar Stockholm-Bangkok

Sterkt uenig med dere! Man ødelegger jo en dag uansett hvilket fly man reiser med. Man får jobbe litt lenger før man får tatt SAS flyet på avreisedagen. Ankomstdagen får man jo ikke gjort noe da man først lander sent på ettermiddagen. Dessuten er det vel for de fleste av oss så som så med søvnen på flyet uansett klasse på en slik tur.

Flyr man med TG, får man en hyggelig ettermiddag med mat og god drikke, og så tar man en ettermiddagslur før man er fremme kl 0600. Da må man bare sørge for å booke hotell med tidlig ankomst, så kan man sove frem til lunsj, og allikevel ha mye igjen av dagen.

For folk som skal videre fra BKK er SK et dårlig alternativ da det er dårlig med connections videre fra BKK på ettermiddagen til andre asiatiske destinasjoner, og er der connections, så kommer man frem utrolig sent. Så da er TG et bedre alternativ.

Men smaken er jo som kjent som baken; Delt!

BF:cool2
 
Re: SAS Öppnar Stockholm-Bangkok

Originally posted by FBU 4EVER

En BKK-rute fra OSL er dødfødt i utgangspunktet uten andre Intercont-ruter å fordele flyet på.Et av kravene til SAS er at en Intercont-rute ikke legger beslag på mer en ett flyindivid.Det betyr at et fly forlater Scandinavia,flyr til en destinasjon og returnerer innefor 24 timer.CPH-BKK-CPH og ARN-BKK-ARN tilfredstiller ikke disse kravene heller,men på begge basene vil man ha 3 fly eller mer som opererer,og man kan sjonglere litt med flyindividene.En OSL-BKK-rute vil ta 26-30 timer for en rundtur,alt ettersom slottider,etc. virker inn.Dvs. at ruten ikke kan flys med en daglig frekvens og ett fly.Alternativet er at ruten ikke flys daglig og at flyet flyr f.eks. USA østkyst innimellom.Det finnes faktisk ikke noen Intercont-destinasjon fra OSL som vil være lønnsom for SAS med dagens materiell.A340/A330-300 er for stor.I tillegg har ikke A330-300 rekkevidde til å fly OSL-BKK non-stop.En A330-200 har det,men er tilnærmet umulig å få tak i til en,for SAS,fornuftig pris.

Dette er facts som vi fra tid til annen får fra flyavdelingen og SAS International på spørsmål om evt. ekspansjon på langrutene.Økonomiske realiteter og operasjonelle faktorer styrer SAS,og de fleste andre flyselskapers,satsninger og strategier.Ikke ønsketenkninger (og kanskje et lite snev av mindreverdighetskompleks blant OSL-freaks?).
Ved å velge bare såpass store langdistansemaskiner som SAS gjorde med innkjøp av A 330/340-300 så "sa" de vel allerede da at de ikke var interresert i å fly intercontinentalt fra OSL!!??
 
Re: SAS Öppnar Stockholm-Bangkok

Hvorfor kan ikke SAS lage en slags samkjøreing med OSL, BKK og ARN, slik at ruten vil gå fra Oslo og via Arlanda? Da trenger de i hvertfall ikke å uroe seg for lave passasjertall :lightbulb
 
Re: SAS Öppnar Stockholm-Bangkok

Originally posted by dc-8-63

Originally posted by MartinL

Originally posted by dc-8-63

Ingen bortforklarer loennsomhet....det er bare saa enkelt at en kan tjene mere penger i andre markeder....naar AF valgte Detroit istedenfor Seattle, saa laa det utrolige detajerte beregninger til grunn....selv var jeg Excel support til Air France Seattle .... og ikke bare Seattle ble analysert, men allt fra Jackson Hole (stort marked!) til Anchorage var med i bergeningene.....det var bare det at naar allt kom til allt var tallene bedre for Detroit......

Slik har ogsaa Oslo kommet til kort baade hos Thai og SAS...det er mere penger aa tjene paa andre destinasjoner.....og etter aa ha sett hva Port of Seattle investerte for aa faa Air France hit....er jeg overbevisst om at OSL nok er alltfor daarlige i forhold til ARN og CPH....

klarer ikke helt å være enig med deg devserre. At en rute fra Stockholm med hovedtyngde på Leausre pax skal være mer lønnsom enn en direkte rute fra Osl med en stor bunke med business og leasure pax som vil direkte til Asia.

Det er vel hevet over all tvil at BKK ekspansjonen på ARN og CPH er et ressultat av at det IKKE er et en direkterute fra Osl!

Ja vi elsker Bangkok airways som vil:-)

Jeg tror Thai har bevist dette gang etter gang etter gang.....og hvis OSL Bangkok hadde vaert mere loennsom enn STO BKK, da hadde ruten blitt aapnet....

hvorfor er det mere Business Pax fra OSL enn ARN ????

Fordi fra ARn er det snart fem linjer som flyr til Asia direkte fra Stockholm. To til Bejing. To til Bangkok og en til Malaysia. Kommet Qatar på banen har ARN også gleden av å presentere hele seks linjer til østen.

Fra Osl er det NULL non stopp flygninger til ASIA. Selv om mulignes ikke forumets "venner" vill benyttet seg av et direkte tilbud til BKK fra Oslo ville det garantert være et større press fra Business pax fra Osl enn ARN fordi selskapet som åpnet ruten ville være den eneste som tilbyr direkte rute til Asia. Med mye norsk næringsliv i Singapore, Korea, Sørlige deler av Kina med Hong Kong så sier det seg selv at en slik rute ville være attraktiv for forretningsreisende.
 
Re: SAS Öppnar Stockholm-Bangkok

Skal selvfølgelig skryte av ARN også: Malaysian var jo like ved å nedlegge ruten, men fortsatte å fly til ARN.
På noen få uker har SAS lansert to nye IC ruter fra ARN
De har hatt en enorm vekst på cargo, nå flyr vel Korean, Cathay Pacific og China airlines fraktere på ARN, og nå skal visst Jade cargo starte to flygninger i uka til Kina. :clap
 
Re: SAS Öppnar Stockholm-Bangkok

Originally posted by amatør
Ved å velge bare såpass store langdistansemaskiner som SAS gjorde med innkjøp av A 330/340-300 så "sa" de vel allerede da at de ikke var interresert i å fly intercontinentalt fra OSL!!??

SAS kjøpte Airbusflåten sin på et tidspunkt da alle piler pekte oppover på slutten av 90-tallet.Man trengte større kapasitet,men 777 var for stor.Så kom nedgang og 9/11.Nå sitter vi med disse flyene,de gir overskudd og bidrar positivt i kassen.De er for store for OSL.Hadde det vært et marked ut fra OSL,så hadde SAS vært der allerede.A330-200 kan man skyte en hvit pil etter i øyeblikket.Man snakket om å starte alle vesten-ruter ut fra ARN med mellomlanding i OSL og alle østen-ruter ut fra OSL med mellomlanding i ARN,men kostnadene med en mellomlanding og logistikk med crew og tjenestetider var uholdbare.En take-off fra OSL ville koste mellom 15-18000 NOK alene i tillegg til avgiften fra ARN,litt avhengig av om det er 330 eller 340 som opererte.Glem OSL og SAS Intercont. med det første.
 
Re: SAS Öppnar Stockholm-Bangkok

Selv om det nå er levert et positivt resultat for SAS International, synes jeg hele sjappa virker veldig rotete. Hagbard Viking på Flyertalk summerte dette opp meget godt i en post i dag:

Longhaul strategy?

--------------------------------------------------------------------------------

From e-mail sent out 12 January:

"The routes from Copenhagen to Beijing and Shanghai will continue as before. In total we offer 14 flights per week between Scandinavia and China."

From press release dated 30 January:

"SAS has an extensive route network between Scandinavia and China. SAS will operate ten flights a week to Beijing Airport and from September 2007 traffic will be strengthened with additional departures from both Stockholm and Copenhagen.
[...]
SAS has decided to reorganize its traffic to China and will discontinue flights to Shanghai's Pudong International Airport from April 8."

From press release dated 8 Feburary:

"Both business and leisure travelers are showing widespread interest in Bangkok. Therefore, Scandinavian Airlines (SAS) will launch a new route from Stockholm to Bangkok at the end of October 2007. This route will be operated three times a week in both directions in addition to the already existing service between Copenhagen and Bangkok.
[...]
SAS will continue to operate Copenhagen to Bangkok with the usual high frequency."

Info "leaked" on 9 February:

"Due to some schedule changes of SK972/SK973 CPH-BKK-CPH during the period of 09APR07-31AUG07 passengers will be rebooked/involuntary rerouted to other SK-operating flights.
[...]
Following flights during the period of 09APR07-31AUG07 will be cancelled and passengers will be rebooked/involuntary rerouted by SK to other SK-flights as specified below..."

and, finally, just a note: either they are planning two evening departures from ARN to Asia on certain days of the week or they will not increase frequencies on ARN-PEK in the fall as advertised 30 January...
 
Re: SAS Öppnar Stockholm-Bangkok

Joda, dette Tommy777 sier stemmer. Tittet tilfeldig på Amadeus.net og fant at første uka i mai går SPH-BKK bare tre dager !!

FLIGHT TIMETABLE Tuesday, May 01, 2007 - Tuesday, May 08, 2007
Timetable for flights from Copenhagen (CPH), Copenhagen, Denmark to Suvarnabhumi International Airport (BKK), Bangkok, Thailand.
For the week of Tuesday, May 01, 2007 through Tuesday, May 08, 2007

Flight Departing Arriving Stops /
Aircraft Duration Operational days
Scandinavian Airlines
SK 973 Copenhagen (CPH), Copenhagen, Denmark
Terminal 3 22:50
Suvarnabhumi International Airport (BKK), Bangkok, Thailand 14:45+1 day(s)
Non-stop
343 10h55min
Thursday
Friday
Saturday :exclamati
 
Re: SAS Öppnar Stockholm-Bangkok

Reduksjonen på BKK i dette tidsrommet skyldes at det er forsinkelser i modifiseringsprogrammet for flyene.Det var opprinnelig mening at alle fly skulle bli klare til sommerprogrammet.Nå er det midten av mai som er deadline.Derfor endel modifiseringer i ruteoppleggget utover våren.
 
Re: SAS Öppnar Stockholm-Bangkok

Hva med kabinpersonale på SAS IC?? Blir det svensk-norsk-dansk som før, eller blir det bare svensker fra ARN, og dansker fra CPH?? Tidligere rykter har jo sagt at norske kabinansatte skal bort fra IC siden SAS IC ikke flyr fra OSL??
 
Re: SAS Öppnar Stockholm-Bangkok

Originally posted by amatør

Hva med kabinpersonale på SAS IC?? Blir det svensk-norsk-dansk som før, eller blir det bare svensker fra ARN, og dansker fra CPH?? Tidligere rykter har jo sagt at norske kabinansatte skal bort fra IC siden SAS IC ikke flyr fra OSL??

Jeg trodde at operativ norsk cockpit- og kabinansatte hos SAS IC inngikk i de norske myndigheters beredskapsplaner:question:
 
Re: SAS Öppnar Stockholm-Bangkok

Originally posted by amatør

Hva med kabinpersonale på SAS IC?? Blir det svensk-norsk-dansk som før, eller blir det bare svensker fra ARN, og dansker fra CPH?? Tidligere rykter har jo sagt at norske kabinansatte skal bort fra IC siden SAS IC ikke flyr fra OSL??

Fra KA03(?) ble det ingen nye OSL baserte CC inn på IC produksjon, men de som er "inne" for fortsette.
De flyr da en kombinasjon av kortrute for BUSK og IC for SOM.
 
Re: SAS Öppnar Stockholm-Bangkok

Originally posted by P.A. VIKING

Originally posted by amatør

Hva med kabinpersonale på SAS IC?? Blir det svensk-norsk-dansk som før, eller blir det bare svensker fra ARN, og dansker fra CPH?? Tidligere rykter har jo sagt at norske kabinansatte skal bort fra IC siden SAS IC ikke flyr fra OSL??

Fra KA03(?) ble det ingen nye OSL baserte CC inn på IC produksjon, men de som er "inne" for fortsette.
De flyr da en kombinasjon av kortrute for BUSK og IC for SOM.

Nok et eksempel på hvordan CAU,unnskyld uttrykket,r*vp***r sine kolleger!
 
Re: SAS Öppnar Stockholm-Bangkok

Og i skyggen av alt annet, i morgen , 29.10 er det vel (re)åpning av ARN-BKK med SK975 , med OY-KBA
 
Re: SAS Öppnar Stockholm-Bangkok

Problemet med slynger kunne vel løses ved å fly f.eks: CPH-BKK-OSL-BKK-ARN.
 
Re: SAS Öppnar Stockholm-Bangkok

Det blir spennende å se hvordan ruten tas i mot og om Finnair merker noe.
 
Back
Top