SAS Öppnar Stockholm-Bangkok

Re: SAS Öppnar Stockholm-Bangkok

Originally posted by Thomas

Når man sender 2 A330'r i uka, smekkfulle til Thailand, når halvparten av KLM paxen på KL1148 nesten daglig har connection til BKK, når Aeroflot har massevis av connection til BKK/SIN da skjønner ikke jeg at det ikke er marked for ei direkterute OSL-BKK f.eks.

Da har jeg ikke tatt med all paxen som reiser via CPH også videre til Østen med SAS.

Men uansett, sånn er det å bo i Nårje.

Og ikke glem Lufthansa via Frankfurt til BKK. Sjansen er relativt stor for at det er flere enn meg som reiser den veien om ën tre ukers tid... Var i alle fall klart billigst.

Når man sender 2 A330'r i uka, smekkfulle til Thailand, når halvparten av KLM paxen på KL1148 nesten daglig har connection til BKK, når Aeroflot har massevis av connection til BKK/SIN da skjønner ikke jeg at det ikke er marked for ei direkterute OSL-BKK f.eks.

Da har jeg ikke tatt med all paxen som reiser via CPH også videre til Østen med SAS.

Men uansett, sånn er det å bo i Nårje.
For ikke å glemme Finnair. Det er jo ofte at nesten "hele" embraern eller bussen skal videre fra HEL til BKK.

Nå er det ikke det at det ikke vil lønne seg å fly OSL-BKK, men at det er andre ruter som vil lønne seg mer og siden både SAS eller TG har begrenset widebody kapasitet velger de å sette kapasiteten inn der de tror de får mest for pengene.

Selv om det er endel businesstrafikk fra Oslo til Sør Øst Asia så må man huske på at Bankok isolert sett er ganske low yield

Dette er vel 4 eller 5 gangen SAS prøver seg på ARN-BKK, kanskje de skulle vist litt mere baller og åpnet OSL-BKK??!! Vi er vel det eneste landet i Europa som har en så høy andel reisende til Thailand uten direkterute??

NÅ er det vel sannsynligvis få av oss som er i en posisjon til å vurdere om en rute OSL-BKK er lønnsom eller ikke for SAS.

Originally posted by Someone

Nå er det ikke det at det ikke vil lønne seg å fly OSL-BKK, men at det er andre ruter som vil lønne seg mer og siden både SAS eller TG har begrenset widebody kapasitet velger de å sette kapasiteten inn der de tror de får mest for pengene.

Selv om det er endel businesstrafikk fra Oslo til Sør Øst Asia så må man huske på at Bankok isolert sett er ganske low yield

Klarer ikke helt å se argumentene dine der.

Fra Osl er det null konkurranse til Asia når det gjelder direkteruter og en rute til en av asia hubene som nå Bangkok er, ville sannsynlig vis dra til seg mer Business pax fra Osl enn fra ARN fordi Thai ville være raskeste og mest effektive veien til Asia.

Jeg synes alle argumenter jeg har hørt om Osl og langruter med SAs faller i grus når nå bolaget satser på en rute som tydelig er med tanke for leasure pax!

Vi kan vel få dele meningene våre for'det?

Helt klart, men man bør kanskje ikke være veldig kategorisk på at en rute er lønnsom eller ikke av den grunnen jeg nevner. Det var egentlig bare det som var mitt lille poeng.

Originally posted by MartinL

Fra Osl er det null konkurranse til Asia når det gjelder direkteruter og en rute til en av asia hubene som nå Bangkok er, ville sannsynlig vis dra til seg mer Business pax fra Osl enn fra ARN fordi Thai ville være raskeste og mest effektive veien til Asia.

Jeg synes alle argumenter jeg har hørt om Osl og langruter med SAs faller i grus når nå bolaget satser på en rute som tydelig er med tanke for leasure pax!
Akkurat!! SAS la ned OSL-EWR fordi de hadde for få businesspax, og nå skal de åpne en typisk low yield rute???? Nå har selvsagt kostnadene blitt kuttet drastisk siden dengang, men det kan virke som om Oslo har blitt "ofret" til fordel for CPH og ARN..

Foerst og fremst maa en huske paa at Baade SAS og Thai vurderer markedet fra Oslo, og begge ser at nordmenn i stor grad velger "via" (og AMS med KL er vel #1) over nonstop med CO....CO selger en hoey andel av EWR-OSL i USA...dette er tall alle selskaper som vurdere nye ruter har adgang til og bruker aktivt i evalueringen....

Jeg har selv gjennom 5 aar fulgt noeye med Air France sine vurderinger om CDG-SEA, en rute som saalangt har kommet for kort .....

At SAS eventuelt begrunner mangefulle intercontinental satsning fra Osl pg av for mange pax gjennom alternative huber og selskaper (KLM, Air France, BA.. osv) er jo kun et ressultat av deres egen mangefulle satsning og tilstedeværelse i sitt eget marked.

Bare det at KLM kan presentere å si at Norge er det markedet i Europe etter Nederland hvor de henter inn mest penger er jo et klassisk bevis på at SAS har gjort en altfor dårlig jobb (om ikke nå men tidligere) slik at konkurrenter har fått for stort feste i SAs sit hjemmemarked.

Fortell meg om noe annet europeisk land som i forhold til innbyggertallet har et utenlandsk selskap som til de grader suger pax og penger ut fra det nasjonale hjemmemarkedet enn KLM!

Om dette er et argument for SAS å bortforklare lønnsomheten fra Osl så kan jeg ikke annet å le! Det er jo kun en konsekvens av deres egene strategiske valg!

Ingen bortforklarer loennsomhet....det er bare saa enkelt at en kan tjene mere penger i andre markeder....naar AF valgte Detroit istedenfor Seattle, saa laa det utrolige detajerte beregninger til grunn....selv var jeg Excel support til Air France Seattle .... og ikke bare Seattle ble analysert, men allt fra Jackson Hole (stort marked!) til Anchorage var med i bergeningene.....det var bare det at naar allt kom til allt var tallene bedre for Detroit......

Slik har ogsaa Oslo kommet til kort baade hos Thai og SAS...det er mere penger aa tjene paa andre destinasjoner.....og etter aa ha sett hva Port of Seattle investerte for aa faa Air France hit....er jeg overbevisst om at OSL nok er alltfor daarlige i forhold til ARN og CPH....

Originally posted by dc-8-63

Ingen bortforklarer loennsomhet....det er bare saa enkelt at en kan tjene mere penger i andre markeder....naar AF valgte Detroit istedenfor Seattle, saa laa det utrolige detajerte beregninger til grunn....selv var jeg Excel support til Air France Seattle .... og ikke bare Seattle ble analysert, men allt fra Jackson Hole (stort marked!) til Anchorage var med i bergeningene.....det var bare det at naar allt kom til allt var tallene bedre for Detroit......

Slik har ogsaa Oslo kommet til kort baade hos Thai og SAS...det er mere penger aa tjene paa andre destinasjoner.....og etter aa ha sett hva Port of Seattle investerte for aa faa Air France hit....er jeg overbevisst om at OSL nok er alltfor daarlige i forhold til ARN og CPH....

klarer ikke helt å være enig med deg devserre. At en rute fra Stockholm med hovedtyngde på Leausre pax skal være mer lønnsom enn en direkte rute fra Osl med en stor bunke med business og leasure pax som vil direkte til Asia.

Det er vel hevet over all tvil at BKK ekspansjonen på ARN og CPH er et ressultat av at det IKKE er et en direkterute fra Osl!

Ja vi elsker Bangkok airways som vil:-)

Utrolig at OSL nok engang ikke får en intercont rute med SAS.
Her har vi ikke noe konkuranse overhodet til Asia, og hva skjer?? joa, ARN får den jo selvsagt.:mol ( Ikke noe vondt ment om ARN, bare SAS ):white

MAKAN til svik for norske reisene skal man lete lenge etter.:viking

Airbus 330.

Selv om mange her har vanskelig for å innse det så må man nok bare innse at SAS har strategisk bestemt seg at Osl IKKE skal ha et direkte interkontinentalt tilbud. Med BKK ruta fra ARN så mener jeg at SAS rett og slett "mooner" Osl!

Til lykke med de andre som måtte ønske å prøve.

Originally posted by dc-8-63

klarer ikke helt å være enig med deg devserre. At en rute fra Stockholm med hovedtyngde på Leausre pax skal være mer lønnsom enn en direkte rute fra Osl med en stor bunke med business og leasure pax som vil direkte til Asia.

Det er vel hevet over all tvil at BKK ekspansjonen på ARN og CPH er et ressultat av at det IKKE er et en direkterute fra Osl!

Ja vi elsker Bangkok airways som vil:-)

Jeg tror Thai har bevist dette gang etter gang etter gang.....og hvis OSL Bangkok hadde vaert mere loennsom enn STO BKK, da hadde ruten blitt aapnet....

hvorfor er det mere Business Pax fra OSL enn ARN ????

Selv om mange her har vanskelig for å innse det så må man nok bare innse at SAS har strategisk bestemt seg at Osl IKKE skal ha et direkte interkontinentalt tilbud. Med BKK ruta fra ARN så mener jeg at SAS rett og slett "mooner" Osl!

Til lykke med de andre som måtte ønske å prøve.

WOW !!! Du ville ha blitt urfrustret om du bodde her i USA.....:p

De business pax jeg kjenner som jevnlig drar til Asia foretrekker SK over TG av flere grunner men avgangstidene fra Skandinavia er en av dem. TG drar fra Skandinavia på et håpløst tidspunkt. Når man flyr fra Europa ved lunch tider er det nesten umulig å få sove ombord får man er over Burma og da er klokken 6.00 i Thailand og hele første dagen er bortkastet. Med SK derimot så har man en hel arbeidsdag i Norge før man leger seg godt til rette i sleeper stolen ved midnatt og sover hele veien over til Asia. Jeg vet om flere som velger SK alene og ene pga det. Og jeg kjenner meget godt endel personer som selv om de hadde tilgang til datidens 1.klasse på Thai foretrakk SK når de dro på det som kalles "stunt-turer" til fjerne østen (ned mandag og tilbake i skandinavia onsdag eller torsdag)

Det blir bare provoserende når det står i pressemeldingen fra SAS at den nye ruten til BKK skal gjøre det lettere for nordmenn fordi den skal tilpasses rutetider til/fra OSL.. Med avganger så og si hver time skal det jo godt gjøres å ikke klare det!!!:baeh

Back