SAS oppgraderer opptil syv A330 og A340 - Cabin Retrofit

LNv22

ScanFlyer Gold
Dette er i seg selv en gladnyhet, og som vi nok etter hvert kan vente en del spørsmål om, så jeg lager like så godt en egen tråd!

I tillegg til dagens gode nyhet om 12 nye langdistansebusser til SAS, ble det samtidig offentlig at selskapet skal oppgradere kabinene på syv eksisterende A330 og A340.

Dette omfatter nye seter i hele kabinen, lie-flat i business og nytt AVOD system.

Etter planen skal dette stå ferdig i 2015.

Fra pressemeldingen:

Upgrade of seven A330/A340

· SAS will upgrade the passenger cabins on up to seven selected A330/A340.
· The upgrade will consists of new seats throughout the cabin including fully flat seats in Business Class, and throughout the entire cabin a new high definition full video on demand in-flight entertainment system.
· The Cabin upgrade is expected to be completed 2015.

Og da kan man bare spekulere i hva slags seter som velges i C. Basert på en erfaring av LH sin nye C i en A330 på MUC-JFK håper jeg mer på noe som likner dette kontra hva man finner hos LX og SN.

Last edited:
Re: SAS oppgraderer syv A330 og A340 - Cabin Retrofit

Dette er i seg selv en gladnyhet, og som vi nok etter hvert kan vente en del spørsmål om, så jeg lager like så godt en egen tråd!

I tillegg til dagens gode nyhet om 12 nye langdistansebusser til SAS, ble det samtidig offentlig at selskapet skal oppgradere kabinene på syv eksisterende A330 og A340.

Dette omfatter nye seter i hele kabinen, lie-flat i business og nytt AVOD system.

Etter planen skal dette stå ferdig i 2015.

Fra pressemeldingen:

Vil det si at de faser ut de gjenværende flyene - eller vil det da fortsatt flys noen med gammel kabin i 2015?

Dette var gode nyheter.
Noen som veit seteantall i c/y/m etter oppgradering av 330?

Opp til syv. Som hos SAS kan bety 0-7. Skal man tippe så blir det kun 330, siden 340 skal først ut av flåten.
Selvsagt på overtid, men det er dyrt å være fattig.

Vil det si at de faser ut de gjenværende flyene - eller vil det da fortsatt flys noen med gammel kabin i 2015?

I og med at de har bestilt 12 nye langdistansemaskiner, regner jeg med at de gjenværende skal fases ut. Men hvorvidt det blir om to år, gjenstår å se. :)

I og med at de har bestilt 12 nye langdistansemaskiner, regner jeg med at de gjenværende skal fases ut. Men hvorvidt det blir om to år, gjenstår å se. :)

Nei, her tror jeg det legges opp til å ikke fase ut alle de nåværende maskinene.

Som pressemeldingen sier, "up to seven selected A330/A340", så kan jeg tenke meg at de vil foreta retrofit på de maskinene som teknisk er i best stand, og videreføre disse i produksjonenen sammen med de 12 nye.
Når de skriver "up to", er vel dette for å nettopp kunne ta forbehold. Om forbeholdet relaterer seg til teknisk stand, behov / ruter eller økonomi, vet vi ikke...

Last edited:

Nei, her tror jeg det legges opp til å ikke fase ut alle de nåværende maskinene. Som pressemeldingen sier, "up to seven selected A330/A340", så kan jeg tenke meg at de vil foreta retrofit på de maskinene som teknisk er i best stand, og videreføre disse i produksjonenen sammen med de nye 12.

Med de gjenværende mener jeg altså de flyene som i 2015 ikke er tiltenkt en oppgradering av kabinen. Da velger ihvertfall jeg den kjerra over Atlanteren som har ny kabin - uansett om man må om ARN eller CPH.

Hos Airbus står en del sæder som Emirates alligevel ikke skulle bruge, måske er det disse, der også indgår i handlen...
Hilsen Ole

Godt retrofiten er ferdig i 2015, da den første A350 maskinen etter planen ikke kommer før i 2018...

Lukter det at SAS Plus blir borte på de flyene som retrofittes? Kanskje bare en irrasjonell frykt jeg har?

Uansett så forklarer jo denne offentliggjøringen hvorfor de tidligere omtalte planene om å kjøpe nye seter til C-kabinen ble lagt døde.

Hos Airbus står en del sæder som Emirates alligevel ikke skulle bruge, måske er det disse, der også indgår i handlen...
Hilsen Ole
Du vet ikke hvilke seter det er snakk om? De nyeste til Emirates vil vel kun gi 1-2-1 seter i bredden, vil tro at optimalt for SAS vil være en bredde på 2-2-2.

SAS la akkurat ut nyheten på Facebook, sammen med åtte bilder i et album de kaller "SAS new long haul fleet".

Et av kabinbildene fra albumet ser slik ut, uten av vi nødvendigvis kan konkludere med at det blir nye C. Likevel:

Attachments

• 1001462_10152953766360788_1193022580_n.jpg
    1001462_10152953766360788_1193022580_n.jpg
    52.5 KB · Views: 5,869
SAS la akkurat ut nyheten på Facebook, sammen med åtte bilder i et album de kaller "SAS new long haul fleet".

Et av kabinbildene fra albumet ser slik ut, uten av vi nødvendigvis kan konkludere med at det blir nye C. Likevel:
I følge seatmappen på pressekonferansen skal det være 2-2-2 på både 330 og 350.

Bildene er vel A350 utsillingsstandard? Uansett: Dette er gode nyheter og jeg gleder meg mye til å se hvilken løsning SAS går for. Da er det jo bare å spekulere: Vil de gå for fotflørte-versjonen til LH? Eller LX sine som gir noen single mini-suiter? Eller BA sine vegger? Dette blir spennende!

Edit: Med 2-2-2 er det vel bare LH sin versjon av de over som er aktuell...

Lukter det at SAS Plus blir borte på de flyene som retrofittes? Kanskje bare en irrasjonell frykt jeg har?

Uansett så forklarer jo denne offentliggjøringen hvorfor de tidligere omtalte planene om å kjøpe nye seter til C-kabinen ble lagt døde.

Det er med i planen

Ser ut som Go får mindre plass, men nye seter utligner nok dette.
Færre seter i Plus, og noen ekstra i business. 2-2-2, men det endres nok til et moderne konsept. En bedre konfigurasjon i business, men en dårligere konfigurasjon både i Plus og Go. Slik går utviklingen.

Attachments

• Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    53.5 KB · Views: 5,741
I følge seatmappen på pressekonferansen skal det være 2-2-2 på både 330 og 350.

Bildene er vel A350 utsillingsstandard?

Yes og yes. Googlet litt og ser at dette er utstilling. Da er den sjekket ut av verden, og vi kan vende tilbake til spenningen med å avdekke hvordan den nye kabinen skal se ut! :D

Bildene er vel A350 utsillingsstandard? Uansett: Dette er gode nyheter og jeg gleder meg mye til å se hvilken løsning SAS går for. Da er det jo bare å spekulere: Vil de gå for fotflørte-versjonen til LH? Eller LX sine som gir noen single mini-suiter? Eller BA sine vegger? Dette blir spennende!

Edit: Med 2-2-2 er det vel bare LH sin versjon av de over som er aktuell...

Jeg håper som sagt på noe ala LH sin løsning i nye C. LX og SN sine "brønner" til føttene er helt utrolig trange - føles som en klaustrofobisk sovepose - dersom du sitter på en av "tronene"/enkeltsetene og har en to-seter foran deg.

Det siste spørsmålet på PK-en var faktisk direkte på om de nye biz-setene ville ligne LH sin versjon, men der kunne ikke Gustafson gi noen detaljer utover at de ville bli lie-flat.

Og for de som følger med på pressekonf. kan vi se at det brukes et bilde / 3D modell av LH sitt nye c-klasse sete når det snakkes om business. Om det er tilfeldig, eller om det blir slik/tilsvarende vites imidlertid ikke.

Og for de som følger med på pressekonf. kan vi se at det brukes et bilde / 3D modell av LH sitt nye c-klasse sete når det snakkes om business. Om det er tilfeldig, eller om det blir slik/tilsvarende vites imidlertid ikke.

RG bekreftet at det var tilfeldig, og ville ikke love noe som helst når det gjelder type sete, annet enn at det var helt flatt og vannrett.
QR sin variant på 787 burde jo være noe å herme etter.

Back