SAS øker "prisen" for oppgradering med EB-poeng

Re: SAS øker "prisen" for oppgradering med EB-poeng

Mitt inntrykk er at SAS ikke helt forstår hva et bonusprogram egentlig er, og at de oppfatter det som en kostnad.

Oh baby .. det er så godt sagt ... og desverre kan du skrive ...

Mitt inntrykk er at SAS ikke helt forstår hva et xxxxxxxx egentlig er, og at de oppfatter det som en kostnad.

... og bruke det om hvordan SAS håndterer dette internettet (som sikkert er en døgnflue), om flåteplanlegging og om ganske mange andre forretningsområder innen bolaget ... :(

Det er jo ett kjent uttrykk som dekker den situasjonen SAS er i nå... "Noen ganger må en bruke penger, for å tjene penger."

SAS har jo vært igjennom spareprogrammer kontinuerlig siden 2001 uten at det har hjulpet, alt som kan selges har blitt solgt, det siste de har gjort er å sparke en god del ansatte, og samtidig har de begynt å ta vekk de få smulene som er igjen av goder til FF.

Jeg er ikke annet enn negativ nå, selv om jeg ikke reiser mye lurer jeg også på å melde meg inn i BMI's Diamond Club.

Med fare for å komme med bare smør på flesk; men det er jo spesielt at SAS gjør sitt bonusprogram så mye mindre attraktivt i en periode der belegget er veldig dårlig. Det er jo nå garantert ikke fullt på en rekke flighter hvor man virkelig kunne gitt kundene (de lojale vi snakker om her) en god opplevelse og valuta for hardt oppsparte poeng. Det er mulig at SAS tenker at de får bestille på vanlig måte og betale men i stor grad er dette reiser som i så fall ikke ville blitt gjennomført, evt. gjennomført med konkurrenter.

SAS har jo ingenting å tape på dette, tvertom anser jeg det som meget sannsynlig at de fleste bonus-passasjerer legger igjen både en og to og tre hundrelapper for mat og drikke under flighten (på economy) på en tur/retur-reise.

Da var jeg også meldt inn i Diamond Club. Føltes faktisk litt deilig! Nå blir det LH og BM og så lite SK som mulig!

Jeg har meldt meg inn i Aeroplan, og der begynner jeg å samle poeng fra og med denne helgen. Dermed blir det litt dobbel oppsamling denne våren, men så kommer jeg til å holde meg til kun "de med to-delt hode som hopper opp og ned" (South Park anyone?) :)

men så kommer jeg til å holde meg til kun "de med to-delt hode som hopper opp og ned" (South Park anyone?) :)

Eg tog 'an :D

Men: Jeg lurer bare på en ting: Hvilke fordeler kan en nordmann ha av å være f.eks. medlem hos, ja, si Air Canada? Vil det gi noen fordeler om en f.eks. skal fly rundt i Euroopa med f.eks. SK eller LH, eller er det først når en flyr med de at man opplever fordelene? Innbiller meg bare at selskapets "egne" kunder har de største fordelene (Som at f.eks. bare EB-kunder kan oppgradere med poeng ved gate hos SK). På samme måte som jeg også lurer på om BMI-medlemskap har noen fordel om man er norsk, når selskapet ikke flyr hit engang..

Bare lurer..

Tja, hvis en har et par årlige turer til Nord-Amerika, og ellers flyr en del LH i Europa, så er faktisk AC verdt en del. Når du når sølv hos AC, så får en 25% hos LH. I tillegg har de veldig god generell inntjening på mange bookingsklasser hos LH, blant annet U-klasse (tilbudsklassen til LH).

Den store fordelen deres, er veldig gode thresholds-goder, med oppgraderingssertifikater pr. 20.000 miles (ikke alle like gode), og en del gjestepass i AC-lounger, lave grenser for å nå status etc.

Den store bakdelen med AC, er at de gir veldig dårlig bonuspoengverdi for dyrere billetter (125% for biz f.eks), men den store fordelen er 100% på selv de kjipeste billettklassene på intercont AC. Det programmet passer i hvert fall meg som hånd i hanske, langt bedre enn Diamond Club faktisk.

Og da naermer vi oss 200 EBG paa lista, samt at etter artikkelen kom paa vg.no, har fjasbokgruppa begynt aa bevege paa seg

Stod en liten notis på trykk i Aftenposten i dag, side 3 i økonomidelen. Samme budskap/innhold som VG.

Ad TCAS:
Som Tommy så riktig påpeker så er litt av hovedpoenget med bonusprogrammene å skape lojalitet til selskapet som utsteder bonuspoeng. Lager man så et bonusprogram som ikke er egnet til å skaffe lojale kunder så kan man likegodt la være. EB beveger seg definitivt i gal retning i forhold til å skape lojalitet.

Hvilke økonomiske grunner skulle det være til at SAS ikke ønsker at man skal ta ut stand by oppgraderinger...? De kan jo selv regulere antallet, og det koster dem fint lite å gjøre det. Det samme gjelder for bonusreiser. Når man så ser at f.eks. SAS NO har en kabinfaktor på drøye 50% (om jeg husker rett), så skulle det være fritt frem for halve kongeriket å ta ut bonusturer uten at det går på bekostning av inntektene....:)

Mitt inntrykk er at SAS ikke helt forstår hva et bonusprogram egentlig er, og at de oppfatter det som en kostnad.

SAS taper bare på å gi ut bonusreiser og oppgraderinger hvis de kunne solgt samme tjenesten. På den måten er jo standby oppgrade veldig bra for sas, de som vil være sikret biz må betale, finnes det ledige seter etter det så kan man oppgradere. Jeg er ganske sikker på at de fleste som oppgraderer på standby ikke villle kjøpt biz biletter uansett.

SAS sine EB kampanjer til halv pris (vanligvis i alle fall) er også bra, for de får folk til å ta en "ekstra" flytur. Da kan SAS fylle opp fly der SAS ser det er litt tomt for tiden, og sammtidig bli "kvitt" bonuspoeng hos kundene. Jeg tror ikke de taper mange salg på de kampanjene heller. Det SAS derimot taper salg på er at man kan booke lang tid i forveien og planlegge ferier med EB poeng. For de fleste hadde vel kjøpt seg en ferietur alikevel.

Jeg vil derfor tro at SAS er best tjent med å styre EB uttak i retning av standby tjenester og impulsturer, fremfor uttak langt frem i tid.

Stod en liten notis på trykk i Aftenposten i dag, side 3 i økonomidelen. Samme budskap/innhold som VG.

Jepp, liten tvil om at Avisene "scanner" Scanair for opplysninger.
All ære til Someone der!

Dette er temmelig kortsiktig tankegang i min bok.

Husk nå på at uttak til turer frem i tid ikke nødvendigvis tar turer bort fra SAS. Dette er turer som like gjerne kan ende opp hos en konkurrent. Det å gi vekk bonusturer er en del av pakken med å etablere et godt kunde/leverandørforhold. Hvis en ikke skal gi noe som helst igjen for de opptjente poengene, hvorfor skal da folk i det hele tatt bry seg med å tjene opp poeng i utgangspunktet?

Tror både VG og Aftenposten bruker e24.no som "kilde" for økonominyheter, så det kan forklare hvorfor det er nettopp disse to avisene som har hatt noe om saken.

Tror både VG og Aftenposten bruker e24.no som "kilde" for økonominyheter, så det kan forklare hvorfor det er nettopp disse to avisene som har hatt noe om saken.

Det stemmer. Begge er Schibsted-eide. E24 holder til i samme hus som Aftenposten.

Dette er temmelig kortsiktig tankegang i min bok.

Husk nå på at uttak til turer frem i tid ikke nødvendigvis tar turer bort fra SAS. Dette er turer som like gjerne kan ende opp hos en konkurrent. Det å gi vekk bonusturer er en del av pakken med å etablere et godt kunde/leverandørforhold. Hvis en ikke skal gi noe som helst igjen for de opptjente poengene, hvorfor skal da folk i det hele tatt bry seg med å tjene opp poeng i utgangspunktet?

Joda, er enig i det, ponget med mitt innlegg var at mange sa at det ikke kostet SAS noenting å gi bort seter, og jeg ville bare ha frem at det koster SAS litt om de taper et salg på det. Sammtidig prøvde jeg å få frem at standby oppgradering, som er essensen i denne diskusjonen, i praksis ikke koster noe som helst siden det veldig skjeldent går på bekostning av salg.

Når det er sagt så er jeg faktisk helt enig i at SAS bør sette av en del penger til lojalitetsprogrammet sitt. Det skal jo være en premiering til de kundene som er lojale, og god premiering vil faktisk koste litt, men det er en investering, ikke en ren utgift.

Står en del her: http://www.flyertalk.com/forum/milesbuzz/9558-status-match-master-thread.html

Virker også som Tommy har et eller annet "bulk-match" på gang.

Bulk-match?

112 sider lang den tråden... Men her er det som står om Continental:

Continental

Will match status, generally to equivalent level up to Platinum (top tier)

They seem concerned about fraud, so require a bunch of information:

* A copy of your current elite status card.
* A copy of your latest elite statement.
* A copy of your current One Pass Membership Card.
* A copy of your current One Pass statement.

Along with a note explaining you'd like to shift your busy to them if they'll match your current status.

Mail To:
Continental Airlines
One Pass Service Center
Attn: One Pass Match Program
P O Box 4365
Houston, TX 77210-4365

Or overnight it to:
Continental Airlines
One Pass Service Center
9999 Richmond Avenue, Suite 112
Houston, TX 77042

Noen som kan si litt om opptjeningsstrukturen til Continental? Interkontinentalt flyr jeg en del mellom Norge og USA/Asia, og noe mer innen Europa. Det meste hovedsaklig i økonomiklasse. Jeg har sett litt på Lufthansas Miles & More, men hvis man kan få en statusmatch hos Continental, er jo det absolutt noe å vurdere. Hvordan er f. eks opptjeningen hos Continental når man flyr med andre Star Alliance-selskaper - både innen Europa og interkontinentalt?

EuroBonus er i hvert fall intet blivende sted sånn som de har utviklet seg i det siste.

Hvordan er f. eks opptjeningen hos Continental når man flyr med andre Star Alliance-selskaper - både innen Europa og interkontinentalt?

Ettersom Continental ennå ikke er med i Star Alliance, er det vanskelig å vite hvordan opptjeningsstrukturen blir.

Back