SAS og utfasingen av MD-80 -> Og historien videre

Re: Utfasing MD-80

det har kommet meg for øret opptil flere ganger.... da er det snakk om å komme ned på kritisk volum!

Håper snart de får litt dreis på ting, en ordentlig flåteplan og en større flybestilling snart.

Det håper jeg og , men da må folk bruke selskapet der de kan.
For å få en ordentlig flåteplan og større flybestilling må selskapet ha kundegrunnlag.
Mange mener mye her og synser om ruter her og der.
Make push come to show -- are you an user?
I am.:)
 
Last edited:
Re: Utfasing MD-80

Synd at MD80 forsvinner ja, har likt de flyene bra, men sammtidig har jeg hatt litt vondt av å se så mange i trafikk, vet jo at de er dyre, særlig når drivstoffprisene var høye. Men det løser jo uansett ikke problemet SAS har med passasjersvikt på rutene, som er hovedutfordringen. I høyden kan det redusere tapene.

Jeg det håper jeg og , men da må folk bruke selskapet der de kan.
For å få en ordentlig flåteplan og større flybestilling må selskapet ha kundegrunnlag.
Mange mener mye her og synser om ruter her og der.
Make push come to show -- are you an user?
I am.:)

Vel, det at de ikke har daglige avganger på IC har vel gjort det vanskelig. Jeg kan ikke planlegge (jobbreisene) slik at de passer med SAS sine avganger, og siden det er stor prisforskjell på enkeltbiletter og tur/retur så må jeg velge andre sellksap om ikke sas passer begge veier. Dette gjelder vel kanskje ikke om man flyr biz, men jeg vet helt klart om en god del her jeg jobber som må begynne å fly med andre (KLM i hovedsak)...
 
Last edited:
Re: Utfasing MD-80

det har kommet meg for øret opptil flere ganger.... da er det snakk om å komme ned på kritisk volum!

Håper snart de får litt dreis på ting, en ordentlig flåteplan og en større flybestilling snart.

Det kommer neppe noen flybestillinger før SAS fremtid er avklart, dvs. de er kjøpt opp av et annet selskap. MD80 vil forbli i flåten minst 5 år til.
 
Re: Utfasing MD-80

Med utfasingen av MD, kombinert med tilbakelevering av endel 737-800 fra Air Europa (og noen ny leveringer fra Boeing såvidt jeg husker), vil det da si at ARN vil bli en ren 737-base innen de neste 12 månedene?

20 MD-80, 8 A321, 4 A319 og 13 CRJ-900 er vel minst det CPH-basen krever?
 
Last edited:
Re: Utfasing MD-80

MD80 vil forbli i flåten minst 5 år til.

Så lenge fuelen holder seg billig er dette et godt alternativ. MD'en er mer vedlikeholdsintensiv enn de nye maskinene, men de er betalt for og med fornuftig utnyttelse og litt TLC vil de gjøre nytte for seg i mange år til.
 
Re: Utfasing MD-80

Synes dette er veldig urettferdig, har ennå ikke hatt en eneste tur med en md-80. Jeg ser aldri en md-80 i luften, nesten som en skulle trodd disse allerede var ute av drift. Liker godt md-80!
 
Re: Utfasing MD-80

Takk for nyttig info, Andreas.
Måtte kildene dine komme med annen spennende og interessant info fremover.... :-)
 
Re: Utfasing MD-80

Hei! Første post på forumet, men har lest en god stund.

Er det lurt i det lange løp av SAS å kvitte seg med 2 eller 3 A340? Husker for noen år siden etter at SAS la ned OSL-New York, og kort tid etter at Continental gjorde brukbar suksess, så ville SAS ha tak i 767 eller lignende fly, for å fly OSL-New York igjen. Det kommer en opptur etter nedtur, og kvitter SAS seg med for mange fly?
 
Re: Utfasing MD-80

Er det lurt i det lange løp av SAS å kvitte seg med 2 eller 3 A340?

Velkommen!

Vel - dette blir jevnlig diskutert opp og ned .. men det er flere faktorer her. Den ene er at A333/343 er for store for SAS' behov. Dermed reduseres det og SAS blir tvunget ned i en dødsspiral de ikke kommer ut av. SAS-ledelsen ser desverre ikke ting helt på samme måten som meg og en del andre - men vi må vel nesten forutsette at de vet hva de gjør. Og så kan du tolke det som du vil .. :angry:

Det andre er volumet - som må opp. Det er kun en måte å overleve på i en bransje med små marginer - og det er volum. Og da må man ha flere fly og kunne tilby flere seter. Hvilket bringer oss tlbake til forrige avsnitt.

Hvordan løser man dette? Intet enkelt svar og ingen raske løsninger, men man kan
- fiinne den optimale flytypen og bestille den
- ta en Swiss og la seg overta av LH og vokse med hjelp av dem eller
- fortsette neturen og crash and burn.

Jeg er tilbøyelig til å anbefale alternativ to ..


Oh well ... like mange oppfatninger og meninger som det er folk på forumet - dette var min ..
 
Re: Utfasing MD-80

Det som i alle fall er sikkert er at 767-maskinene kapasitetsmessig var mer egnet enn A330/340-maskinene. SAS hadde trengt langdistansemaskiner med 180-200 seter, i alle fall som et supplement til større fly. Kjøpet av 11 A330/340 var ikke utelukkende vellykket...
 
Re: Utfasing MD-80

Hvordan løser man dette? Intet enkelt svar og ingen raske løsninger, men man kan
- fiinne den optimale flytypen og bestille den
- ta en Swiss og la seg overta av LH og vokse med hjelp av dem eller
- fortsette neturen og crash and burn.

Ikke helt MD-80 prat lengre, men kan ikke dy meg :D
Å finne den optimale flytypen virker som er vanskelig, continental bruker 757, og det vil vel us airways også bruke. Typen er ute av produksjon, og jeg (som er novise her) kan ikke se en nyere flytype som passer like godt som 757. Slik jeg ser det kunne det være lurt av SAS og droppe interkontinentale ruter, gå inn i LH og bli et solid nord-europeisk selskap. Om dette skjer er uklart, er nok mye stolthet som må svelges for å gå ned i "størrelse".
 
Last edited by a moderator:
Re: Utfasing MD-80

Tusen takk for oversikten over når de skal taas ut av trafikk!!
På tide å få til en dag på flyvegrillen i løpet av sommeren, for å sikre seg noe av disse, tror jeg.

Interssant at det bare er en av de opprinnelige 6 fra høsten og vinteren 1985/86 som tas ut av trafikk nå (LN-ROR), de andre flyr videre :)
 
Re: Utfasing MD-80

Slik jeg ser det kunne det være lurt av SAS og droppe interkontinentale ruter, gå inn i LH og bli et solid nord-europeisk selskap. Om dette skjer er uklart, er nok mye stolthet som må svelges for å gå ned i "størrelse".

SAS har kommet helt bakpå hva angår IC, dessverre.
 
Last edited by a moderator:
Re: Utfasing MD-80

De har de samme utvendige dimensjonene, men MD82 har kraftigere motorer enn MD81...
 
Back
Top