SAS og utfasingen av 737-600

Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Det ryktes at dette blir en meget hyggelig flytur med god mat, champagne i glassene, sightseeing nedover Nord-Vestlandet og et rimelig engasjert crew ;)

De utskjelte smågrisene 737-600 har virkelig fått økt statusen sin mens den har vært i tjeneste hos SAS. I begynnelsen var det jo ikke grenser på hvor håpløse disse flyene var. Artig at den blir feiret med en spesial siste flygning! :up: Kanskje flytypen ikke var så dum likevel?

De utskjelte smågrisene 737-600 har virkelig fått økt statusen sin mens den har vært i tjeneste hos SAS. I begynnelsen var det jo ikke grenser på hvor håpløse disse flyene var. Artig at den blir feiret med en spesial siste flygning! :up: Kanskje flytypen ikke var så dum likevel?

Originalbestillingen av NG lød jo på 41 -600'er. Dette ble jo etterhvert endret til 55+40 'generelle'.

In 1995 the airline placed its largest order ever: 41 Boeing 737-600s, with delivery to begin in 1998.

Tja. Har nok ikke vært så god økonomi i disse maskinene. Tilnærmet samme vekt som 700 og ca 20 seter mindre gjør ikke enhetskostnaden veldig bra når du ser på 600 vs 700. Når man i tillegg faller innenfor samme avgiftskategori og antall CC er likt så ser ikke totaløkonomien så god ut. Godt for SAS at de blir kvitt disse maskinene nå. Ikke ett sekund fortidlig.

Tja. Har nok ikke vært så god økonomi i disse maskinene. Tilnærmet samme vekt som 700 og ca 20 seter mindre gjør ikke enhetskostnaden veldig bra når du ser på 600 vs 700. Når man i tillegg faller innenfor samme avgiftskategori og antall CC er likt så ser ikke totaløkonomien så god ut. Godt for SAS at de blir kvitt disse maskinene nå. Ikke ett sekund fortidlig.

Makan, hva slags holdning er dette til en gammel, utdøende klassikker???!! Jeg hadde mange fine turer i 4c i Europakonfig 06.40 fra Oslo til Bergen mandag morgen før DY fikk kontrakten med forsvaret og avgangen ble sløyfet. Mange av disse hadde vel en Europakonfigurasjon med bare 95 seter. 2 + 3 på de første 4-5 raden. Det var vel sikkert mer enn to i kabinen selv om det bare var 95 seter. Domesticversjonen har vel hele tiden hatt 120 seter. Det har også blitt nytt mange Mikkeller og Ringi i 4f i forbindelse med dagpendling.

Ser selvfølgelig at det ikke er så god business og fly et såpass stort fly med få seter.

Er det et av de tidligere ivirge medlemmene her som har satt i gang en avskjedsflight?

Det var vel tre rader med 2+3 seter. Og ganske stort toalett mellom inngangsdøra og første AC-seter. Likte godt å fly med den konfigurasjonen jeg også.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det var vel tre rader med 2+3 seter. Og ganske stort toalett mellom inngangsdøra og første AC-seter. Likte godt å fly med den konfigurasjonen jeg også.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Husker SAS beholdt denne 2+3-konfigurasjonen på tre 737-800 i mange år - med bare 150 seter om bord. Gikk mye til London.

Ellers tok ikke akkurat komfortnivået i 737-600 seg opp etter at de satt inn Sicma-seter i dem. De fleste fikk vel dem, en del beholdt de opprinnelige setene og så var det i alle fall en maskin som fikk Recaro-seter.

Har prøvd å "catch up" på SAS sine B736. Er mine kalkyler korrekt dersom jeg sier at SAS har tre maskiner igjen?

LN-RPG / RGK / RRO

Har prøvd å "catch up" på SAS sine B736. Er mine kalkyler korrekt dersom jeg sier at SAS har tre maskiner igjen?

LN-RPG / RGK / RRO

Det stemmer, som også nevnt her i tråden litt opp [emoji6]

LN-RGK hadde sine siste flyvninger i går, og ble deretter ferry-flydd til Oslo for utfasing om kvelden. Så da det er bare to igjen nå...

... For omtrent et døgn, siden LN-RRO er planlagt for det samme i morgen kveld. Etter det er det kun RPG som holder flagget oppe til den siste flygningen i november.

Når er planlagt flight til huggern for RGK og RRO?

Litt synd at ikke RRO får siste flighten. Hvis ikke jeg husker feil var det første maskin inn i flåten, og det hadde jo vært litt spesielt om den var sist ut. Selvfølgelig bare en kuriositet, men slik er det vel bare.

RPG har gått innenriks i Norge nå den siste uken, og ser ut til å fortsette, så mulig at man kan få seg en siste 600-tur ganske greit. Den går hovedsaklig på Vestlandet og opp til TRD om dagen. Noen som har noe oversikt over hva RPG er satt opp til å fly de neste dagene?

Sleng dere med på siste flighten fra ARN til OSL 30 November i år. SK600. Direkte ARN til OSL på to timer... Jeg er med. :)

Fra Arlanda-gruppen ...

Sista chansen för er att fota LN-RRO i morgon. Sista flygningarna med passagerare blir ToR Frankfurt med start 14:35, åter runt 19:30. Därefter flygs den till Oslo för utfasning som SK9223 efter 20:00 någon gång. #arnalert #byebyegrisen

LN-RGK ser ut til å sette kursen mot DGX 31oct, mens LN-RRO 04nov.

Makan, hva slags holdning er dette til en gammel, utdøende klassikker???!! Jeg hadde mange fine turer i 4c i Europakonfig 06.40 fra Oslo til Bergen mandag morgen før DY fikk kontrakten med forsvaret og avgangen ble sløyfet. Mange av disse hadde vel en Europakonfigurasjon med bare 95 seter. 2 + 3 på de første 4-5 raden. Det var vel sikkert mer enn to i kabinen selv om det bare var 95 seter. Domesticversjonen har vel hele tiden hatt 120 seter. Det har også blitt nytt mange Mikkeller og Ringi i 4f i forbindelse med dagpendling.

Hehe, så lite som 95 seter var det ikke. -600 Europaconfig hadde 112 seter, der det var 2 + 3 seter på de 4 første radene. Domesticversjonen hadde 123 seter og ble vel mest brukt i Sverige. Rundt 2007 ble de fleste SAS og ex-BU maskinene bygd om og fikk flere seter. -600 EUconfig fikk da 120 seter, ex-BU -700 gikk fra 134 til 141 seter og SK -700 fra 131 til 140 seter.

Hehe, så lite som 95 seter var det ikke. -600 Europaconfig hadde 112 seter, der det var 2 + 3 seter på de 4 første radene. Domesticversjonen hadde 123 seter og ble vel mest brukt i Sverige. Rundt 2007 ble de fleste SAS og ex-BU maskinene bygd om og fikk flere seter. -600 EUconfig fikk da 120 seter, ex-BU -700 gikk fra 134 til 141 seter og SK -700 fra 131 til 140 seter.

Det stemmer at de 3-4 første seteradene var 2+3, men videre bakover i flyet kunne seteradene på den ene siden trykkes sammen slik at det ble en toseter med relativt brede seter, og på motsatt side kunne man trekke ut seteraden slik at det ble bredere seter på treseterne. Skal ikke se bort fra at tallet 95 er rimelig nære sannheten når alle justerbare seterader var innstilt på euro-config. Dette var jo før vekt ble veldig viktig....

Noterer meg at RPG flyr TRD-CPH, SK2889 akkurat nå. Men ved et kjapt overblikk på avganger ut fra Kastrup se hvor den skal senere.

Back