• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SK SAS og Starlink - Statustråd

Twin Otter

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Artikkel i Stavanger Aftenblad i dag.

Når SAS nå skal installere Starlink-wifi i hele flyflåten, blir jobben gjort på Stavanger lufthavn, Sola.

Hvorfor er Stavanger lufthavn, Sola valgt som stedet der Starlink skal installeres i hele SAS-flyflåten?

– Her har vi et svært kompetent ingeniørstab. Dette er en ganske utfordrende jobb, men vi er trygge på at den er i de beste hender på Sola. Dessuten har SAS en hangar her med ledig plass, sier Backström.

Selv bet jeg meg merke i denne uttalelsen:

– Blir det dyrt å bruke?

– Nei, helt gratis. Så lenge du er Eurobonus-medlem, sier Backström.

Er dette nytt? Pr. i dag er det bare Diamond og andre premium-passasjerer som har tilgang kostnadsfritt?

Artikkel i Stavanger Aftenblad i dag.

Selv bet jeg meg merke i denne uttalelsen:

Er dette nytt? Pr. i dag er det bare Diamond og andre premium-passasjerer som har tilgang kostnadsfritt?

I dag er det Guld og Diamond + samt pax på Premium og Business.

Det ble endret for en stund tilbake, at det bare er inkludert for Gull, Diamant og long-haul Business.

Tipper ikke at de gidder å gjøre noe nå før Starlink er på plass, da blir det inkludert for alle EuroBonus-medlemmer.

Fordelen med Starlink er jo at kostnadene er betydelig lavere enn «legacy» satellitt løsninger.

Är lite konstigt att de inte börjar med de maskiner som INTE har fått WiFi! Vissa fungerar faktiskt fortfarande... Och hur lång tid kommer inte detta ta när SE-ROM varit borta veckor för denna installation? En linje säg, en vecka per installation när de är igång * 85(?) A320N. Sedan övriga? Ja, totalt 3-5år kanske?

Første maskin er ikke "bare vanlig installasjon". Utstyret skal også sertifiseres, det er derfor de ikke regner med en lansering før i januar.

Det står også i Aftenblandet, og det ble også sagt fra SAS på Evening of Conversation at når alt er klart så regner de med å ta en maskin per dag.

Stemmer. Når sertifisering er i orden og Starlink skal rulles ut for fullt regner de med å bruke et døgn pr. maskin.

Jeg ser at SE-ROM har kommet i full trafikk igjen fra 19. desember.
Den var i SVG fra 13. november til 17. desember.

Betyr det at SE-ROM er ferdig (klar) sertifisert for Starlink?

Last edited by a moderator:
Ferdig installert ja, og brukes for testing for sertifiseringen. Ikke tilgjengelig for passasjerer.

SAS er første selskap i verden som installerer Starlink i A320 neo og kommersiell bruk krever et Supplemental Type Certificate (STC), det er denne sertifiseringen som pågår nå.

Noen av dere orakler som vet når SAS begynner oppgraderingen, og hvilke fly som blir prioritert? Tenker da spesifikk på dato, og gjerne klokkeslett for ankomst og avgang om noen skulle sitte på det også. Sitter her og krysser fingrene for at jeg kan få hele flåten til SAS på bildebrikken.

De kommer inn som et vanlig nattstoppfly, så det vil nok variere. Dere har vel en to-tre av de. Oppgraderingen begynner når sertifiseringen er klar, og det kommer an på Tilsynet.

Är det bara A320 som uppgraderas?

Jeg regner med at hele flåten skal oppgraderes hvis dette fungerer, men at de må begynne et sted for å teste.
Det er spesielt på A350, A330 og A321LR som det blir bra å få det på.
F.eks. som til LAX som er 10,5 timer, da blir det ekstra bra med super raskt og stabilt internett som fungerer hele veien uten brudd.

I følge Eurobonus-sjefen i DN vil SAS skru på Starlink så snart de har fått innstallert (og godkjent) det på 10-15 fly.

Han estimerer februar, og halvparten av flåten innen sommeren. Langdistanse "i løpet av året"

Det skal være en testflyvning for Starlink med inviterte gjester førstkommende onsdag (14. januar) for inviterte gjester.

Er SE-ROM ferdig sertifisert for Starlink?
Eller er det i morgen 14. januar som den blir sertifisert?

Back