SAS og Stabburet med morsom kampanje

Re: Kjøp GrandioSAS og fly billigere med SAS

Kanskje ikke du, men blakke (og fremtidige forretningsreisende) studenter vil nok klippe.

Jeg har aldri spist grandiosa hjemme, men jeg vil nok vurdere å kjøpe en sånn papp-pizza hvis jeg forholdsvis enkelt kan spare en 100-lapp på en flybillett. For mitt vedkommende er det nok mest "win" for Stabburet", da jeg ellers aldri ville funnet på å kjøpe frossen pizza, og i hvertfall ikke Grandiosa...

Jeg venter på store kuponghefter med søndagsavisene som i USA jeg. Synes det er helt greit at man har myket opp dette regelverket i Norge, som har vært alt for strengt. (Fra min danske foretningsjuss mener jeg å huske at kuponger er lov til en viss utstrekning, men at det effektivt stoppes av at man er lovpliktig til å innløse kuponger i cash dersom noen har klart å samle seg opp over 20 kroners verdi i kuponger...)

Men jeg kommer nok til å benytte meg av denne kampanjen likevel. 100 kr er da 100 kr.

Ja det är ju ett gott räkneexempel:

Betala allt mellan 50-80 kr för en pizza, för att få 100 kr rabatt.
Då blir den totala rabatten bara 20-50 kr plus en bilring extra runt magen.
Detta innebär ju också att paxen förr eller senare behöver betala för två säten då alla pizzor "fastnat" runt baken.

Med andra ord dubbelt så dyrt. ;)

Grændis koster en 25-30 kr... Og hvis du "allikevel skulle" kjøpe Grandiosa er alternativkosten for å IKKE kjøpe pizzaen rent teoretisk 100 kr ;)

Det blir ingen "kuponger".
Man får en nummerkode som man bruker for å logge seg inn i en spesiell bookingmotor, hvor det dermed gis 100 kr i rabatt pr booking på den til enhver tid gjeldende pris.
Bookingen åpner 01jan10, og da er det bare å spise pizza som vanlig og få rabatt på SAS reiser på kjøpet ;-)

Morsom idè dette, absolutt.
Men som vi har vært inne på her før, så virker det som om SAS har et identitetsproblem. De vil stå frem både som "the businessmans airline" og som et lavprisselskap. Dette med koblingen mellom Grandiosa og SAS drar selskapet mer mot identiteten til et lavprisselskap enn selskapet for forretningsfolket. Men det er kanskje også den veien SAS ønsker å gå?

Enig med deg der imm. Jeg mener SAS bommet da de gikk ut og sa at de skulle konsentrere seg om businessegmentet. Mellom linjene sa de samtidig at de ikke var interessert i "økonomipax". Hvor mange selskaper går egentlig ut å velger bort kunder på den måten? Det var slik jeg oppfattet det.
Men hva har egentlig skjedd? Jo, SAS konkurrerer som akkurat de samme passasjerer som DY, prisene settes ned for å vinne pax fra DY, og nå skal det kjøres kampanje på pizzaesker for å "teste nye segmenter". SAS har dessverre et tydelig identitetsproblem, og det bør de gjøre noe med! Håper at de har funnet ut at de skal satse på alle typer passasjerer, og ikke bare fortsetter og vingle frem og tilbake og skal teste alt mulig rart for å kanskje finne ut hva som kan fungere... Et flyselskap som opererer med forskjellige klasser skal vel henvende seg mot alle type pax?

I dette tilfellet tror jeg det kan bli en Vinn/Vinn situasjon.
Det gis 100 kr i rabatt pr booking på hele prisspekteret, slik at det er helt opp til den enkelte kunde å velge hvilken billettype han vil benytte denne rabatten på.
Løsningen med å vise rabatten blir meget elegang ;-)

Jeg ser poenget ditt Farmer. Det jeg peker på er profilering og identitet. SAS har mange ganger sagt for eksempel at Ryanair ikke er en konkurrent, for de henvender seg til to forskjellige kundegrupper.

SAS ønsker å fremstå som et selskap for forretningsfolket, og har profilert seg høyt på dette i mange år. Profilen de skaper med grandiosaen, er at grandisen har en helt særegen profil, som er så langt fra "forretningsmannen på reise" som det går ann å komme. Også jeg tror nok at mange kommer til å benytte seg av dette. Men for profileringen av selskapet er dette et bomskudd, spør du meg.
Det er med på å helle bensin på bålet, når vi snakker om SAS sin identitetskrise. Hvem er SAS, og hva vil de?

Noe sier meg at både Stabburet og SAS mister terreng..

Enig! For bare noen få år siden hadde SAS et samarbeid med Hellstrøm fra Bagatelle når det gjaldt maten ombord, nå ligger de og velter seg i gjørma med en Grandiosa. Identitetsproblem? Javisst! Akkurat som Grandisen: Italiensk matrett med et spanskt navn. Dette gjør meg faktisk flau på vegne av min arbeidsgiver!:(

Så vidt jeg vet, er det ikke lov å koble kjøp av produkter som ikke er relatert. F.eks. så kan man få lekene som kommer med ymse blader "gratis" ved å henvende seg til utgiveren og kun få gaven.

Hvordan har Stabburet og SAS tenkt å løse dette?

Så vidt jeg vet, er det ikke lov å koble kjøp av produkter som ikke er relatert. F.eks. så kan man få lekene som kommer med ymse blader "gratis" ved å henvende seg til utgiveren og kun få gaven.

Hvordan har Stabburet og SAS tenkt å løse dette?

Er det ikke nettopp det som er endret med den nye markedsføringsloven - at tilgift er lov?

Back