SAS og Ryanair i forhold til setevalg med mer (splittet)

robertaas

Helgeturekstremist
Medlem
Jag ser inget fel i att guld korts resenärerna fick ta del av flest erbjudanden. De är SAS viktigaste kunder. Sådant ger ett extra mervärde tillbaka till de mest frekventa och viktigaste kunderna.
Jeg ser absolutt at man skal gi bedre service til de med gullkort, men for SAS er problemet at produktet i utgangspunktet er så dårlig at for å få til denne forskjellen må man tilby de uten gullkort et produkt som på mange områder er dårligere enn hos konkurrentene. Setereservasjon som SAS reklamerer med er gratis er for eksempel kun tilgjengelig for de med gullkort.

Man får altså ikke den forventede og annonserte servicen uten gullkort. Resultatet er at de uten gullkort ikke føler seg velkommen hos SAS. Når man samtidig har fly som er utslitte og skitne inni og man må betale for mat og drikke så er det naturlig at mange etterhvert spør seg hvorfor de skal fly med SAS.
 
Last edited:
Re: SAS EuroBonus 20 år - tilbud og kampanjer

Amen, takk for den...Robert, du traff spikeren på hodet... Hvorfor stresse med Eurobonus. ... Velg andre program....
 
Re: SAS EuroBonus 20 år - tilbud og kampanjer

Jeg ser absolutt at man skal gi bedre service til de med gullkort, men for SAS er problemet at produktet i utgangspunktet er så dårlig at for å få til denne forskjellen må man tilby de uten gullkort et produkt som på mange områder er dårligere enn hos konkurrentene. Setereservasjon som SAS reklamerer med er gratis er for eksempel kun tilgjengelig for de med gullkort.

Man får altså ikke den forventede og annonserte servicen uten gullkort. Resultatet er at de uten gullkort ikke føler seg velkommen hos SAS. Når man samtidig har fly som er utslitte og skitne inni og man må betale for mat og drikke så er det naturlig at mange etterhvert spør seg hvorfor de skal fly med SAS.

hehe ... Jeg er sikkert på at du selv vet at det du skriver er feil, men uansett: De fordelene som SAS reklamerer for er da ikke bare for de med gullkort, hva er det du egentlig refererer til? Når det gjelder setereservasjon kan man på Economy Extra, Business og andre fleksible billetter reservere seter på forhånd og i Economy kan man reservere sete 22 timer før. Hvor mange turer har du hatt med SAS de siste månedene? Det er i alle fall ikke min erfaring at flyene generelt sett er "utslitte og skitne inni".

Amen, takk for den...Robert, du traff spikeren på hodet... Hvorfor stresse med Eurobonus. ... Velg andre program....

Ja, hvilket synes du man bør velge? Om man har 100 reiser i året innenlands og i Europa med utgangspunkt i Skandinavia.
 
Last edited:
Re: SAS EuroBonus 20 år - tilbud og kampanjer

22 timmar innan avresa kan man välja säte på Europa flygen, på interkont kan du välja säte vid bokning på SK flighter.
Lufthansa, Swiss & Austrian har väl samma liknande regler vid resa från Norden som SK?
Även Air France & KLM har liknande regler vid online check-in.

Hos DY kan man inte ens göra online check-in...helt värdelöst.
 
Re: SAS EuroBonus 20 år - tilbud og kampanjer

i Economy kan man reservere sete 22 timer før.
Det kalles setetildeling ved online check-in og absolutt ingen tar betalt for å gi folk et sete ved online check-in. Om jeg husker riktig sa SAS før a setereservasjon, men måtte visst endre det pga villedende markedsføring. Folk som leser reklamen til SAS forstår lett at det er setereservasjon SAS påstår de tilbyr da jo ingen tar betalt for setetildeling ved check-in. Selv om SAS skulle ha sitt på det tørre etter å ha justert teksten er det ingen tvil om at de strekker sannheten her og bevist villeder kundene.

Hvor mange turer har du hatt med SAS de siste månedene? Det er i alle fall ikke min erfaring at flyene generelt sett er "utslitte og skitne inni".
Har bare hatt 4 flighter med SAS i år og fikk i alle fall et møte med et skikkelig grisefly, men husker ikke når eller hvilken av flightene det var.

Poenget mitt var uansett at man bør differensiere oppover og skape et skille gi de beste kundene noe som er bedre enn industristandarden og ikke differensiere nedover og skape et skille ved å gi vanlige kunder noe som er dårligere enn industristandarden.

Ellers er det jo synd at et jubileum og flere fantastiske tilbud blir gjennomført på en slik måte at de ender opp med en lynsjemobb som står og veiver med høygafler på slutten av kampanjen,
 
Last edited:
Re: SAS EuroBonus 20 år - tilbud og kampanjer

Europas största flygbolag Ryanair tar visst betalt för "setetildeling" vid online check-in.

6000 poängs kampanjen för tur & retur resa inom Nordem är ganska unik och klart bättre än vad många konkurrenters frequent flyer program erbjuder. Jag flög själv till Stockholm-Svalbard-Stockholm i juli förra året 6000...fantastiskt!
Ändringen till 100% poäng intjäning för samtliga biljetter i ekonomi klass(utom vid resa på norsk inrikes)är också mycket bra och gör att många många nya resenärer kommer nå EBG under kommande 12 månader.
 
Re: SAS EuroBonus 20 år - tilbud og kampanjer

Europas största flygbolag Ryanair tar visst betalt för "setetildeling" vid online check-in.
Høres ut som om du ikke har reist med dem. De har check-in inkludert i noen priser og ikke i andre. Du får ikke tildelt sete ved innsjekking hos dem og kan ikke fly uten innsjekking.
 
Re: SAS EuroBonus 20 år - tilbud og kampanjer

Jag gjorde online check-in igår med FR.
OM jag hade valt att välja ett specifikt säte hade det kostat 105 sek extra.
 
Last edited:
Kun tilgjengelig for dem med gullkort??? Er basic..funker alltid, mulig dine pc kunnskaper er noe redusert...?Men er vel en bråkebøtte som synes de utvaskede skal holde seg hjemme...?
 
Re: SAS EuroBonus 20 år - tilbud og kampanjer

Har bare hatt 4 flighter med SAS i år og fikk i alle fall et møte med et skikkelig grisefly, men husker ikke når eller hvilken av flightene det var.

Tilfeldigvis i den danske produksjonen? :stir Har aldri reagert negativt på renholdet i 737 hos norske SAS. Litt umoderne interiør kanskje, men som regel rent og pent.
 
Jeg ser ikke helt problemet med at SAS reklamerer med "gratis setevalg". 22 timer før avreise åpnes systemet for "de dødelige" (aka. EBB/ikke EB) slik at vi kan velge selv hvor vi vil sitte (uten ekstra kostnad), gitt at ingen andre har reservert det samme setet allerede. Men "førstemann til mølla" er nå tross alt et ganske normalt konsept i så måte.

LN-TUJ (Eirik Blodøks) var forøvrig ren og pen nå sist søndag (29/4) på tur til Alta som SK4546. Og det ble en fin tur på 1A, selv uten EBS/EBG... ;)
 
Og det ble en fin tur på 1A, selv uten EBS/EBG... ;)

Hvordan? Er det en ting i verden jeg som "dødelig" foretrekker med LCC er det at jeg som regel kan velge å sitte hvor som helst hvis jeg er først til mølla. Hos de fleste fullserviceselskaper er i hvertfall de 3-5 første radene på økonomi blokkert til statuskunder sånn at slike som meg får nøye seg med drømmen om en gang å sitte der framme :p
 
Hvordan? Er det en ting i verden jeg som "dødelig" foretrekker med LCC er det at jeg som regel kan velge å sitte hvor som helst hvis jeg er først til mølla. Hos de fleste fullserviceselskaper er i hvertfall de 3-5 første radene på økonomi blokkert til statuskunder sånn at slike som meg får nøye seg med drømmen om en gang å sitte der framme :p

SAS har fjernet blokkeringen ved innsjekk 22 timer før.
 
Re: SAS EuroBonus 20 år - tilbud og kampanjer

SAS har fjernet blokkeringen ved innsjekk 22 timer før.
Hvilket er totalt krise. I dag hadde jeg tildelt midtsete på rad > 20. Det betyr fast tur innom gaten hver dag for å flytte seg fremover til et fornuftig sete.
Edit: ...fordi SAS fortsatt manuelt blokkerer en bråte seter for å sikre balanse


Det er i alle fall ikke min erfaring at flyene generelt sett er "utslitte og skitne inni".
Jeg er helt enig i at renholdet er relativt på stell (i alle fall i den norske flåten), men noen av flyene begynner å bli slitte og defekte i kabinen. På returen min i dag observerte jeg defekt leselampe ved siden av meg, defekt sikkerhetsbelte på setet over midtgangen og manglende lokk på askebegeret på mitt sete.

Innvendig vedlikehold er vesentlig dårligere nå enn tidligere, men det er heldigvis unntaksvis at jeg ser flere feil på samme seterad.
 
Re: SAS EuroBonus 20 år - tilbud og kampanjer

Hvilket er totalt krise. I dag hadde jeg tildelt midtsete på rad > 20. Det betyr fast tur innom gaten hver dag for å flytte seg fremover til et fornuftig sete.
Edit: ...fordi SAS fortsatt manuelt blokkerer en bråte seter for å sikre balanse

Etter at blokkeringen ble fjernet har jeg sluttet å velge seter foran i flyet, og heller funnet et sete lenger bak i håp om ledig midtsete. Ofte er de fremste 5-6 radene smikkfulle, og det må man prøve å unngå. Heller ledig midtsete på rad 24 enn å være en av seks personer på rad 1.
 
Re: SAS EuroBonus 20 år - tilbud og kampanjer

Etter at blokkeringen ble fjernet har jeg sluttet å velge seter foran i flyet, og heller funnet et sete lenger bak i håp om ledig midtsete. Ofte er de fremste 5-6 radene smikkfulle, og det må man prøve å unngå. Heller ledig midtsete på rad 24 enn å være en av seks personer på rad 1.

Tar den (og er enig i at ledig midtsete er viktig), men lenge bak i flyet gir en større sannsynlighet for at jeg ikke rekker "mitt" flytog. Hvilket betyr at jeg starter dagen forsinket til første møtet.

Fordelen med å ofte havne bak er at jeg jevnlig får oppleve hvor utrolig trangt SAS konfigurerer flyene sine bak rad 5.
 
Re: SAS EuroBonus 20 år - tilbud og kampanjer

Tar den (og er enig i at ledig midtsete er viktig), men lenge bak i flyet gir en større sannsynlighet for at jeg ikke rekker "mitt" flytog. Hvilket betyr at jeg starter dagen forsinket til første møtet.

Fordelen med å ofte havne bak er at jeg jevnlig får oppleve hvor utrolig trangt SAS konfigurerer flyene sine bak rad 5.

Ja, alt er kompromisser. Hadde RRG på rad 23 forrige uke:cry:
 
Re: SAS EuroBonus 20 år - tilbud og kampanjer

og manglende lokk på askebegeret på mitt sete.
Askebeger? SAS innførte totalforbud mot røyk på sine ruter på 80-tallet. At de fortsatt flyr rundt med askebeger sier vel sitt om flåten. :p
 
Back
Top