SAS og passkontroll

Klgn

ScanFlyer Blue
En bekjent av meg skulle reise til Vilnius i dag med SAS. Hun oppdaget kort tid før reisen at passet hadde gått ut for noen få dager siden. Jeg sa at det sannsynligvis gikk greit, at SAS ikke sjekker pass og at det ikke er grensekontroll inn til Lithauen.

Dessverre var det noe rart med bookingen som gjorde at hun ikke fikk sjekket inn i automaten, og måtte gå til skranken. Der ble det hardnakket hevdet at det var umulig å reise til Vilnius uten pass. De fikk kranglet seg med på flyet til København (hvor de er nå) men ble nektet å sjekke inn til Vilnius.

Jeg ble ganske overrasket over dette, er jo klar over at pass er eneste godkjente ID i utlandet, men har aldri vært borti at SAS tar på seg jobben med å håndheve det, og har flere ganger reist til Schengen-land uten pass. Kan heller ikke helt se at et pass utgått for 5 dager siden skal være noen issue når det ikke er snakk om grensekontroll men kun å legitimere seg.

Noen som har tips til hvordan de bør gå frem i Køben for å øke sjansen for å være med på flyet til Vilnius?
 
Hun har bankkort m/bilde i tillegg til passet som gikk ut for fem dager siden, men ikke førerkort dessverre.
 
Man trenger ikke å identifisere seg med pass eller visum når de krysser grensene innen Schengen. Dette burde flyselskapet vite. I dette tilfelle vil bankkort holde siden de allerede har akseptert henne til CPH. Det er ikke utvidet passkontroll pr. nu i Vilnius.
 
Ja.

I teorien så tilsier reglene at man kan reise uten pass i schengen-landene, men i praksis så tilsier min erfaring og ditt eksempel noe annet.
La oss si at hun hadde fått lov til å fly til Vilnius. Da ville hun ikke fått fly tilbake ei heller sjekke inn på hotell der borte grunnet mangel på legitimasjon.
 
Enden på visa ble at innsjekkingspersonellet i CPH mente det var uproblematisk å sjekke henne inn til VNO.
 
Man trenger ikke å identifisere seg med pass eller visum når de krysser grensene innen Schengen. Dette burde flyselskapet vite. I dette tilfelle vil bankkort holde siden de allerede har akseptert henne til CPH. Det er ikke utvidet passkontroll pr. nu i Vilnius.

Dette er jo opp til hvert enkelt flyselskap å bestemme. KLM f.eks krever pass selv om du skal til AMS eller LHR. Nå står det faktisk på SAS sine hjemmesider at norske borgere må alltid ta med gyldig pass også ved reiser innenfor Schengen-området, fordi passet er det eneste internasjonalt godkjente identitetsbevis for nordmenn.


Det kommer veldig an på hvem du møter ved skranken, om det er SGH eller et annet selskap som handler for SAS. Om hun/han er current på kurs, ny/gammel osv. osv. Men jo, det skulle i de aller fleste tilfeller være mulig å sjekke inn med SAS til Vilnius uten å måtte bli spurt om pass.
 
Nå står det faktisk på SAS sine hjemmesider at norske borgere må alltid ta med gyldig pass også ved reiser innenfor Schengen-området, fordi passet er det eneste internasjonalt godkjente identitetsbevis for nordmenn.


.

Ettersom myndighetene setter flyselskapene til å håndheve disse bestemmelsene, har man egentlig ikke noe valg. Man kan havne i en situasjon hvor man avkreves leg, og hvis dette ikke ikke etterkommes, sitter flyselskapet igjen med svarteper og må frakte deg hjem 'gratis'.

Man plikter å ha gyldig legitimasjon, og pass er eneste gyldige norske legitimasjon per internasjonale regler, så det er egentlig såre enkelt og flyselskapet har plikt til å håndheve det.
 
Air Baltic og Estonian Air krever pass uansett.

For noen år siden fikk vi en mail fra den Norske Ambassade i Riga som var sendt til blandt annet handling agent for BT og politiet der det sto følgende:
"Pass er eneste form for godkjent legitimsjon i Latvia for norske borgere, det bes om at politiet slutter å feilinformere om at man ikke trenger pass for reiser til Latvia". Tydelig at dette hadde vært et problem for ambassaden etter at Latvia ble medlem av Schengen.


En passasjer ble ved en feiltakelse akseptert med førerkort reisende OSL-RIX-HEL, han kom seg ikke lengre enn til RIX der han måtte skaffe nødpass hos ambassaden.
 
Air Baltic og Estonian Air krever pass uansett.

For noen år siden fikk vi en mail fra den Norske Ambassade i Riga som var sendt til blandt annet handling agent for BT og politiet der det sto følgende:
"Pass er eneste form for godkjent legitimsjon i Latvia for norske borgere, det bes om at politiet slutter å feilinformere om at man ikke trenger pass for reiser til Latvia". Tydelig at dette hadde vært et problem for ambassaden etter at Latvia ble medlem av Schengen.
Jeg husker denne mailen fra ambassaden -- mener problemet lå ved utreise, det gikk altså fint å komme INN, men ikke hjem (og ambassaden måtte dermed utstede en rekke reisedokumenter).

(Her ville man jo kunne fikset et nødpass på OSL....)
 
Dette er jo opp til hvert enkelt flyselskap å bestemme. KLM f.eks krever pass selv om du skal til AMS eller LHR.

LHR er utenfor Schengen og UK har strenge regler for pass og visum så her gjør de det 100% korrekt. Så vidt jeg vet må også selskapene sende passnummer ifbm. innsjekk (APIS) til UK.

En passasjer ble ved en feiltakelse akseptert med førerkort reisende OSL-RIX-HEL, han kom seg ikke lengre enn til RIX der han måtte skaffe nødpass hos ambassaden.

Ved evt. retur fra RIX så MÅ man vise pass for å komme gjennom security på flyplassen.
 
Kan heller ikke helt se at et pass utgått for 5 dager siden skal være noen issue når det ikke er snakk om grensekontroll men kun å legitimere seg.

Et utgått pass er vel per definisjon ugyldig, og dermed ubrukelig i alle sammenhenger, eller tar jeg feil nå?
 
Et utgått pass er vel per definisjon ugyldig, og dermed ubrukelig i alle sammenhenger, eller tar jeg feil nå?

Nei, det gjør du ikke. Men det er jo lettere for en kundebehandler å bruke skjønn i dette tilfelle vs. ett tilfelle der kunden kommer med ingenting.
 
Nei, det gjør du ikke. Men det er jo lettere for en kundebehandler å bruke skjønn i dette tilfelle vs. ett tilfelle der kunden kommer med ingenting.

Men det er jo vakkert om personalet i Skandinavia utviser skjønn -- og du blir nektet hjemreise som følge av det....
 
Det er mange bra folk i grensekontrollen (som er dem som stort sett bemanner politiposten i terminalen på OSL), kjenner noen av dem, men det er helt meningsløst å spørre dem om innreisekrav til andre land. For innreise til Norge, selvfølgelig, men ikke til andre land.

To problemer: De har desverre ikke alltid korrekt eller oppdatert kunskap om hva som gjelder i andre land, og de har heller ingen som helst myndighet i situasjoner som dette.

Akkurat som LN-MOW sier så har de fleste land gjort det enkelt for seg - man overfører stor del av ansvaret for grensekontrollen til flyselskapet. Om flyselskapet har sendt noen som ikke får komme inn, så sender man en bot til flyselskapet samt pålegger dem å transportere tilbake vedkommende. Det ligger derfor i flyselskapets interesse at dem har korrekt informasjon om innreisekrav til alle steder dem flyr.

TIMATIC, som er en database med innreisekrav for alle verdens land, er det mest brukte verktøyet. I tillegg sendes ut en god del bulletiner til flyselskap, bulletiner som ikke sendes til norske myndigheter/grensekontroll.

Noen enkle regler:
* Ta alltid med pass.
* Sjekk at passet er gyldig, og hva landet du skal til krever. Det er veldig vanlig at land krever at det er f eks 6 måneder igjen av gyldigheten på passet.
* Sjekk om du trenger visum.
* Vær forberedt på at det kan kreves at du kan bevise at du skal ut av destinasjonslandet før ditt lovlige opphold har gått ut. Du kan faktisk bli nektet å starte reisen om du ikke har ordnet dette.
* Ikke vær typisk dumsnill norsk og tro at "det ordner seg sikkert".
 
Det er stor forvirring angående enkelte selskapers praksis av ID kontroll på reiser innen Schengen. Det enkleste hadde vært å ha en rutine hvor man enten krevde pass, eller ikke krevde pass. Men så lett er det ikke alltid.

De fleste her har sikkert reist med SAS både til Tyskland, Nederland og andre plasser i Europa, uten å måtte vise pass. Og de har sikkert mange ganger ikke spurt om id i det hele tatt, eller godtatt både bankkort og førerkort.

Jeg har flere ganger ringt SAS for å få klarhet i hvilke rutiner de faktisk har når det gjelder ID kontroll på reiser innen Schengen området. Men har aldri fått et godt svar. Ser man på hjemmesidene, så finner man ulike regler om man går inn på den danske sidene til SAS i forhold til de norske sidene til SAS. Og da blr det ikke enkelt.

På SAS sin danske side står det: "Rejser inden for Schengen-landene:

Der foretages ikke paskontrol på rejser mellem Schengen-landene. Vi anbefaler dog alligevel, at du altid medbringer dit pas til legitimation.

Bemærk, at de lettiske og estiske myndigheder fortsat kræver, at passagerer der rejser til og fra f.eks Riga og Tallinn, fremviser pas eller et nationalt ID-kort ved ankomst/afgang."

på de norke sidene til SAS står det:
"ID sjekk av passasjerer med innsjekket bagasje for reiser innen og ut av Norge:
ID-sjekk er ikke lenger nødvendig fra 1. mars 2011.

Merk: Passkontroll av alle passasjerer vil fortsatt finne sted på reiser utenfor Schengen-området og på direktefly til Longyearbyen"
 
Nå bør man kanskje skille mellom kontroll og krav .. kravet er såre enkelt. man skal ha gyldig identifikasjon - og den eneste gyldige norske legitimasjon som finnes er pass. Om man kommer ut for kontroll eller ikke er da saken helt uvedkommende ....
 
Back
Top