SK SAS og eierskiftet - rutetråden

Re: SAS bestiller 45 (+10) E195-E2

Ryanair står for omkring 80% af de rejsende fra STN, det bliver ikke meget mere dominerende end det. Den eneste grund til at flere finder dertil er, at STN er den eneste af de større London lufthavne med kapacitet. SEN er den eneste anden lufthavn med lidt kapacitet, men da banen der er kort betyder det, at det er begrænset hvad der kan lette og lande der. Terminalen er samtidigt lille, så det er også begrænset hvad den kan håndtere.

For de resterende 20% er for det nesten utelukkende charterdestinasjoner. Og et par flyvninger til Dubai. Fikk Gemini til å gå gjennom flylisten for i morgen, og om du tar vekk feriedestinasjoner og Ryanair er det bare Dubai (2 flyvninger) og Istanbul som er igjen. Ingen flyvninger til Paris eller Amsterdam f.eks. Ingen store nettverksselskaper utenom Emirates.

Det er faktisk litt smått utrolig, i og med at det burde være et marked pga. Cambridge -- som ikke ligger så langt unna. De har betydelig industri innen pharma/teknologi (ARM f.eks.) som fører til et visst internasjonalt reisebehov.

Det har derfor vært gjesteopptredener fra store nettverksselskaper men INGEN (annet enn Emirates) har fått det til å fungere. Det inkluderer SAS minst 2 ganger før. LH, AF, KL etc. holder seg unna, hvorfor skulle SK prøve NOK en gang? Folk drar tydeligvis heller via Heathrow.
 
Last edited:
Re: SAS bestiller 45 (+10) E195-E2

For de resterende 20% er for det nesten utelukkende charterdestinasjoner. Og et par flyvninger til Dubai. Fikk Gemini til å gå gjennom flylisten for i morgen, og om du tar vekk feriedestinasjoner og Ryanair er det bare Dubai (2 flyvninger) og Istanbul som er igjen. Ingen flyvninger til Paris eller Amsterdam f.eks.

Faktisk er der flyvninger til Amsterdam fra Stansted. easyJet flyver ruten op til 5 gange om ugen.

Men forbindelsen er der ;-)
 
Re: SAS bestiller 45 (+10) E195-E2

Delta nevnes, derfor nevnes ikke MSP, SEA, ATL, JFK og større maskiner på BOS konkret. Men ja, med Delta har man funnet tonen. Og mer derfra kan det nok komme, dersom ting ikke endrer seg veldig i det markedet. Men med sin egen eier har man så langt ikke funnet tonen. Men det vil vel endre seg i takt med at eierskapet tar mer form.

Jeg kan ikke helt se for meg hva mer samarbeid utover codeshare, som de jo har, de strengt tatt kunne gjort?
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Det er vel bare en oppfatning av at SAS og Delta virkelig har funnet tonen mens samarbeidet med AF/KL enn så lenge er mer basic. Men ting vil vel utvikle seg etterhvert som ting formaliserer seg og det kom jo som bestilt, på tampen av uken.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Det er vel bare en oppfatning av at SAS og Delta virkelig har funnet tonen mens samarbeidet med AF/KL enn så lenge er mer basic. Men ting vil vel utvikle seg etterhvert som ting formaliserer seg og det kom jo som bestilt, på tampen av uken.


Air France-KLM sjefen virker være uenig i oppfatningen din ;)

Our existing cooperation has already delivered strong results SAS has become our #2 SkyTeam commercial partner in a single year.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Air France-KLM sjefen virker være uenig i oppfatningen din ;)


Noe annet ville jo overraske. [emoji4]

Men at SAS allerede er deres «#2 SkyTeam commercial partner» forteller vel kanskje også en historie om samspillet i Sky?

Men det kan sikkert bli bra med tiden når ting formaliserer seg.

Det er uansett positivt at SAS har åpnet ruter til ICN og MAD i tillegg til samarbeidet med Delta.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

SAS og Air France skal nå ha søkt USA DOT om å ha codeshare på deres ruter mellom USA-(Frankrike)-Skandinavia.
I tillegg søkte SAS og Aeromexico om det samme på ruter Mexico-USA-Skandinavia.

Jeg tipper at tilsvarende med KLM og et utvidet med Delta vil også bli søkt om innen kort tid.
Dette er vel første steg mot på et transatlantisk JV.

https://simpleflying.com/sas-air-france-target-us-hubs/
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Ser at Air France øker codeshare og samarbeide med Qantas. Så blir vel ikke overrasket om man om et drøyt års tid vil se noe Qantas/SAS codeshare.

Artig nok så kunne man jo opptjene Eurobonuspoeng hos Qantas frem til 2011.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Dersom man skal spå fremtidig nye USA ruter for SAS, er det naturlig å følge DELTA sine huber som ennå ikke er betjent med SAS avganger. Da er det klart destinasjoner som: Salt Lake City, Minneapolis, Detroit, Cincinnati.

Men ser man på viktige byer i USA ut i fra antall pax, så er det helt andre destinasjoner som stikker seg ut. Det er da særlig: Dallas og Denver som ennå ikke er betjent. Disse er ellers ingen hub for Delta og dessuten steder de har lite flyvninger til og fra. Men det spørs om trafikken i regionen er såpass stor at det likevel kan lønne seg for SAS å ha avganger dit.

https://simpleflying.com/newark-new-york-jfk-more-flights/
 

Attachments

  • IMG_2507.jpg
    IMG_2507.jpg
    180 KB · Views: 491
  • IMG_2509.jpg
    IMG_2509.jpg
    50.7 KB · Views: 486
Last edited:
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Selv om Dallas-Fort Worth er en større byområde enn Houston så er Houston større som by og har mer tilknytning til Skandinavia igjennom olje/gass og shipping, så jeg tror skal SAS til Texas så er Houston mer sannsynlig enn Dallas.

Ellers så er nok Minneapolis og Detroit høyt oppe på listen og hvis SAS får flere A321LR så er nok en del non-Delta hubs byer (se til Icelandair og Aer Lingus) i nordøst meget sannsynlig + Montreal i Canada.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Enig med Houston vs Dallas och så är ju Austin en liten outsider i Texas triangle då det är en Delta focus city som fått mer och mer fokus sista tiden från Delta. Just nu känns dock inte US som den mest upplagda när de skall öppna nya linjer. Men saker kan ju ändras fort.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Når Air-France/KLM blir majoritetseiere så vil nok de også legge føringer hvilke nye destinasjoner SAS skal fokuserer på.
Både AMS og CDG begynner å nærme seg grensen for antall take-off/landinger de kan få så det er derfor begrenset muligheter for vekst. Alternativet for dem er å sette inn større fly eller å sluse de gjennom sin nye hub CPH slik at de fortsatt kan vokse og sikre seg andel av reisende. Dermed blir LH-rutene for SAS etterhvert også en del av det "Franco-Dutch" markedet og ikke kun det skandinaviske.

https://simpleflying.com/sas-transatlantic-routes-july/
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Observerte at SAS skal ansette kabinbesetninger med base CPH. Der ble Koreansk talene personer oppmuntret til å søke...........
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Observerte at SAS skal ansette kabinbesetninger med base CPH. Der ble Koreansk talene personer oppmuntret til å søke...........
Det gjør de nok lurt i. Sist jeg fløy CPH-HND var det MYE forvirring mellom kabinbesetningen og eldre japanske ektepar. Kunne med fordel hatt ett koreansktalende crew til/fra ICN og japansktalende til/fra CPH-HND
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Dersom man skal spå fremtidig nye USA ruter for SAS, er det naturlig å følge DELTA sine huber som ennå ikke er betjent med SAS avganger. Da er det klart destinasjoner som: Salt Lake City, Minneapolis, Detroit, Cincinnati.


Minneapolis tar jo Delta seg av, men er nok mer sannsynlig med Detroit med kanskje 321LR.

Cincinatti er omtrent en like ubetydelig hub, som det er by. Og Salt Lake City til Europa virker ikke være noe stort marked, hub eller ikke hub.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Både Salt Lake City og Denver er jo relativt små destinasjoner i en internasjonal sammenheng (business/turisme). De er først og fremst store innenriks-hub'er i USA.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Både Salt Lake City og Denver er jo relativt små destinasjoner i en internasjonal sammenheng (business/turisme). De er først og fremst store innenriks-hub'er i USA.


Det stemmer, men akkurat mellom disse er jo Denver er betydelig i større by-område enn Salt Lake City. Og Uniteds DEN hub er veldig mye større enn Deltas i SLC.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Det gjør de nok lurt i. Sist jeg fløy CPH-HND var det MYE forvirring mellom kabinbesetningen og eldre japanske ektepar. Kunne med fordel hatt ett koreansktalende crew til/fra ICN og japansktalende til/fra CPH-HND


Jeg trodde de hadde et par i kabinen fra Japan på Japan flyvningene. De hadde det før i alle fall, men det er mulig det har blitt forbedret bort en eller annen gang.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Jeg trodde de hadde et par i kabinen fra Japan på Japan flyvningene. De hadde det før i alle fall, men det er mulig det har blitt forbedret bort en eller annen gang.


Enig, har sett japansktalende til Narita som SAS fløy til da, men det er ca. 15 år siden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Täcker inte SAS de delta hubs som är prioritet 1? Stor point to point och delta hubs. SLC, MSP och DTW är väl relativt små städer med liten point to point så är det inte något för Delta att bekymra sig om? Är det inte dags att börja se på ”icke delta hubs”. Om man nu skall se på USA. Man har redan SFO, ORD och IAD så vilken är nästa på listan? På unserved från CPH och enbart pax så är det MCO, men förstått att det är svårt att få lönsamhet där, dvs nästa är DEN och min favorit IAH (alternativt AUS) är inte ens på listan…

Angående en eventuell JV hur kan de se ut och i vilka scenarier kan det gynna SAS? Jag förstår att tex SAS kan ta den sena avgången och så routar de andra via CPH för att ”samla upp” dem som inte kom med via AMS/CDG under dagen. Men i vilka andra scenarier kan det gynna SAS? Jag har svårt att se att AF/KLM bara ger upp trafik och skickar den via SAS för att de är nu med i JV? Var och en för sig först. Och hur kan delta se på det? Jag antar att AMS är fortfarande mer attraktivt, större point till point som grund och sedan fler connections vidare…
 
Back
Top