Re: SAS bestiller 45 (+10) E195-E2
Dersom nettverkbyggingen virkelig skal få fart på seg så må det utvilsomt inn mindre fly. E295 blir vel definitivt for stort på feks AES-CPH, som vel er den type rute som man ønsker å bygge en viss frekvens på?
Ellers helt enig i at man kan ikke akkurat si at man merker noe særlig til Sky team. Men det vil vel endre seg når ting blir mer formalisert. Enn så lenge er man blitt gode venner med Delta og åpnet ruter til MAD og ICN.
AES er et godt eksempel på SAS fall og potensiale for å komme tilbake.
Tar man AES (eller andre tilsvarende mellomnivåflyplasser) vil jeg med min business-hatt på tro at AES-OSL og økt frekvens ville være vel så viktig -- for konkurranseevnen mot DY.
Sammenligner man SAS for noen år siden med nå på AES:
OSL: 6 flyvninger -> ca. 4 -- endel med E195 (DY 4 -> 4)
BGO: 3-4 flyvninger -> 0 (WF 0 -> 4-6, konkurrerte ut SAS)
TRD: 2 flyvninger -> 0 (WF 0 -> 2-3)
CPH: 2 flyvninger -> 1/dag i 6 uker høysesong (KLM 0 -> 2 AMS)
Forretningsmessig har de da gitt fra seg markedet så det monner. Før COVID var de alene på BGO/TRD/CPH. WF var ikke tilstede engang. CPH var da internasjonal hub-forbindelse #1 -- mens KLM nå har 2 daglige til AMS (1 vinter).
Tilsvarende reduksjoner ellers også, og de har helt gitt opp Molde. Å miste forbindelsen via WF er også et stort tap, så det er definitivt argumenter for å gå head-to-head med WF på mindre strekninger.
Det er lov å drømme men det umiddelbare fokuset MÅ vel være å få opp volumet på "hovedrutene" -- noe frekvens kan hjelpe veldig på -- og på å få økte forbindelser til CPH. Logisk sett ville jeg da antatt mye E195 på eksisterende nettverk (utenom de største) med økt frekvens + som stretch på rutene der man kan skalere om en destinasjon fra CRJ -- og så flytte CRJ til tynnere feeders som CPH-AES. Evt. sette et fly fulltid på å fly fra AES til både CPH og BGO (f.eks. AES-CPH-BGO-AES-BGO-AES-BGO-AES-BGO-CPH-AES) -- så klarer man to fluer i ett smekk (og kan justere høyere frekvens til CPH/lavere BGO på høysommeren).
(Tilsvarende logikk for andre flyplasser, bruker AES mer som eksempel enn jeg snakker om AES spesifikt)
Ville også vært logisk å komme tilbake på MOL med mindre fly -- om ikke annet så for å kunne si man dekker hele landet og for å virke litt mer aggressiv mot et stadig mer dominerende DY-konsern.