SK SAS og eierskiftet - rutetråden

Re: SAS åbner København - Mumbai

Det er ikke det det handler om. Danmark, Sverige og Norge er i det samme markedet og konkurrerer om bedriftsetableringer, hovedkontorer, forskning, turisme, konferanser osv osv. Det handler om Norges økonomi og arbeidsplasser. Hver gang norske passasjerer bruker SAS og København når de flyr er de også med å svekke Norges konkurransekraft. Danskene har skjønt dette for mange år siden.

Bruk heller andre selskaper og HUBer hvis man ikke kan fly direkte fra Norge.
Tja mangler ikke på ting i Oslo denne helga. Tons of Rock, Pride, Åge og enda en konsert på Fornebu skjer jo samtidig

Sent from my SM-S921B using Tapatalk

Tror bare vi må innse at det SAS gjør med å samle ruter i CPH er til det beste for SAS og Skandinavia. SAS ble jo tvunget til å fordele rutene over 3 land og hubs og det gikk ikke særlig bra for selskapet og ga hele Skandinavia et dårligere tilbud med lavfrekvente ruter og for mange også ekstra stopp (2 istedenfor 1) for å nå frem.
Og det var også denne desentraliseringen som gjorde at LH nettverket forble så lite og uøkonomisk. Nå med et sterkere hub i CPH så vil det bli mer lønnsomt med flere slike ruter og andre internt i Europa samt at man får et større og sterkere SAS.

SAS får heller tilby ruter fra ARN og OSL når dem har fått igjen lønnsomheten og det er nok pax og høy nok yield til å betjene flere hubs til samme destinasjon.
De som bor i ARN og OSL får heller benytte seg av de andre flyselskapene som har et godt tilbud av direkteruter.

Last edited:

De som bor i ARN og OSL får heller benytte seg av de andre flyselskapene som har et godt tilbud av direkteruter.

Hvis vi ser bort fra de få longhaulrutene OSL har som ikke er SK, vil jeg påstå at SK via CPH er det beste alternativene til de destinasjonene man kommer seg til med et viking-fly. Masse fly til CPH gjør at man omtrent aldri trenger mer enn to timer layover, og har tro på at en del skandinavere synes det er fint å slippe en av megahubbene i Europa på vei til Mumbai

Det er ikke det det handler om. Danmark, Sverige og Norge er i det samme markedet og konkurrerer om bedriftsetableringer, hovedkontorer, forskning, turisme, konferanser osv osv. Det handler om Norges økonomi og arbeidsplasser. Hver gang norske passasjerer bruker SAS og København når de flyr er de også med å svekke Norges konkurransekraft. Danskene har skjønt dette for mange år siden.
Bruk heller andre selskaper og HUBer hvis man ikke kan fly direkte fra Norge.

Med den logik burde CPH være mindst.
Vi har den mindste arena til indendørs sport af de tre hovedstæder. Vi har heller ikke det største stadion til f.eks. fodbold. Vi har ingen nordlysturisme, ingen vinterturisme generelt, vi kan ikke afholde diverse skikonkurrencer eller vinter OL. Norges BNP er en del større end vores. Det er rent og skær vrøvl. SAS bidrager også meget til Norge, både direkte men også indirekte. Faktum er at OSL er det suverænt mindste internationale marked af de tre skandinaviske hovedstæder, og selv Norwegian og Norse har rykket en masse ud af Norge. Hvorfor? Fordi markedet ikke er så stort.

I denne forbindelse ville det vel være lurt å frigjøre alle A321 maskinene som brukes på OSL til New York til andre mer lønnsomme ruter? Ser faktisk for meg mange andre Nord-amerikanske og sub Asia ruter fra CPH. Gir ingen mening for SAS å fly langruter fra Norge i 2025.

Last edited:

I denne forbindelse ville det vel være lurt å frigjøre alle A321 maskinene som brukes på OSL til New York til andre mer lønnsomme ruter? Ser faktisk for meg mange andre Nord-amerikanske og sub Asia ruter fra CPH. Gir ingen mening for SAS å fly langruter fra Norge i 2025.

Tja, jeg antar SAS faktisk har funnet ut det er mest lønnsomt bruke de slik de faktisk brukes idag.

Lite sannsynlig… tror SAS leter febrilsk etter å tjene noen ‘skarve gryn’ her og der… Gøteborg og Aalborg viser jo hvor seriøs satsingen med A321 er. OSL er i samme kategori mener jeg da.

Mumbai er kult det da siden tråden gjelder dette!

Last edited:

Håper SAS forsvinner fra Norge. Hvorfor skal norske flypassasjerer finansiere en HUB i Danmark? Dette er bare tull.

Dummeste jeg har lest på dette forumet. For alle oss norske flypassasjerer som ikke starter vår reise fra Gardermoen, og samtidig har direktefly til CPH, er det ofte smidigere og mer behagelig å reise via CPH. For ikke å snakke om at mesteparten av sør Sverige, hele Danmark og nordlige deler av Tyskland er CPH å foretrekke.

Jeg har heller aldri opplevd at dette forumet er til for å nærmest så hat overfor noen som helst aktør innen luftfarten.

Dummeste jeg har lest på dette forumet. For alle oss norske flypassasjerer som ikke starter vår reise fra Gardermoen, og samtidig har direktefly til CPH, er det ofte smidigere og mer behagelig å reise via CPH. For ikke å snakke om at mesteparten av sør Sverige, hele Danmark og nordlige deler av Tyskland er CPH å foretrekke.

Jeg har heller aldri opplevd at dette forumet er til for å nærmest så hat overfor noen som helst aktør innen luftfarten.

Støtter denne, og tilføyer gjerne Baltisk markedet der CPH er også veldig praktisk, spesielt for Lituaen (SAS har egne ruter til både Vilnius og Palanga), og Lettland (codeshare med AirBaltic).

Er det å foretrekke, eller er det mangel på reelle valg? Hvorfor er det å foretrekke å fly til København av alle plasser? Hvorfor er det smidigere og mer behagelig? Personlig synes jeg ikke København er spesielt smidig eller behagelig. Nå har de vel mer forsinkelser også. Høyere kostnader og så videre. Streik er vel heller ikke ukjent i København.

Man kan spørre seg hvorfor SAS er negative til tredje rullebane på Gardermoen, med vikarierende motiv som el-fly osv. Er de negative til utvidelser i København? Tror ikke det.

Hvis man ikke innser at dette er konkurranse mellom byer og siste instans mellom nasjoner har man ikke skjønt mye. Dette er mye mer en hva som er beleilig under en ferietur.

Med den logik burde CPH være mindst.
Vi har den mindste arena til indendørs sport af de tre hovedstæder. Vi har heller ikke det største stadion til f.eks. fodbold. Vi har ingen nordlysturisme, ingen vinterturisme generelt, vi kan ikke afholde diverse skikonkurrencer eller vinter OL. Norges BNP er en del større end vores. Det er rent og skær vrøvl. SAS bidrager også meget til Norge, både direkte men også indirekte. Faktum er at OSL er det suverænt mindste internationale marked af de tre skandinaviske hovedstæder, og selv Norwegian og Norse har rykket en masse ud af Norge. Hvorfor? Fordi markedet ikke er så stort.

Norges BNP er kun større pga av olje og gass som vil reduseres dramatisk de neste årene, særlig etter 2030. Det er kun 5 år fra nå. Den norske fastlandsøkonomien er betydelig lavere enn i Danmark, på linje med Finland, og vi har langt lavere lønninger en Danmark og en svak valuta.

Sannheten er at Norge er i en omstillingsfase og trenger nye næringer. Turisme og muligheten til å tiltrekke internasjonale selskaper vil bli utrolig viktig fremover. Mange i Norge skjønner ikke alvoret, dessverre.

Er det å foretrekke, eller er det mangel på reelle valg? Hvorfor er det å foretrekke å fly til København av alle plasser? Hvorfor er det smidigere og mer behagelig? Personlig synes jeg ikke København er spesielt smidig eller behagelig. Nå har de vel mer forsinkelser også. Høyere kostnader og så videre. Streik er vel heller ikke ukjent i København.

Man kan spørre seg hvorfor SAS er negative til tredje rullebane på Gardermoen, med vikarierende motiv som el-fly osv. Er de negative til utvidelser i København? Tror ikke det.

Hvis man ikke innser at dette er konkurranse mellom byer og siste instans mellom nasjoner har man ikke skjønt mye. Dette er mye mer en hva som er beleilig under en ferietur.

Nu er jeg ikke norsk, men skal man ikke igennem tolden og tjekke bagage ind igen, hvis man rejser i transit via OSL til en anden norsk by? Det undgår man via CPH.

Lidt et postulat at sige klantre CPH for mange forsinkelser. CPH har en af de bedste punktligheder i Europa. Dertil foretrækker mange at skifte i CPH fremfor et skifte i en af de helt store lufthavne, som LHR, FRA, CDG mv., hvor strejker og forsinkelser stortrives.

Nu er jeg ikke norsk, men skal man ikke igennem tolden og tjekke bagage ind igen, hvis man rejser i transit via OSL til en anden norsk by? Det undgår man via CPH.

Lidt et postulat at sige klantre CPH for mange forsinkelser. CPH har en af de bedste punktligheder i Europa. Dertil foretrækker mange at skifte i CPH fremfor et skifte i en af de helt store lufthavne, som LHR, FRA, CDG mv., hvor strejker og forsinkelser stortrives.
Reiser man med gjennomgående billett til de fleste norske flyselskaper så kan man benytte seg av Domestic Transfer slusen ved gate D2 (i noden mellom utenriks og innenriks delen, ved tax-free). Merk at flyselskapene før og etter transfer må være med i programmet (Enkelte avreise flyplasser er også ikke med).
Der i Domestic Transfer scanne man bare billetten i slusen før man i de fleste tilfeller kan fortsette direkte til innenriksterminalen og neste gate uten å måtte hente bagasjen og sjekke den inn på nytt.
Hvis bagasjen blir stoppet av tollerne (customs) i deres egne scannere så blir man stoppet i Domestic Transfer slusen og tatt til sides for kontroll. Man slipper ikke igjennom Domestic Transfer før ALL bagasjen fra utenlands flyet er off loaded og scannet av tollen.

Last edited:

Reiser man med gjennomgående billett til de fleste norske flyselskaper så kan man benytte seg av Domestic Transfer slusen ved gate D2 (i noden mellom utenriks og innenriks delen, ved tax-free). Merk at flyselskapene før og etter transfer må være med i programmet (Enkelte avreise flyplasser er også ikke med).
Der i Domestic Transfer scanne man bare billetten i slusen før man i de fleste tilfeller kan fortsette direkte til innenriksterminalen og neste gate uten å måtte hente bagasjen og sjekke den inn på nytt.
Hvis bagasjen blir stoppet av tollerne (customs) i deres egne scannere så blir man stoppet i Domestic Transfer slusen og tatt til sides for kontroll. Man slipper ikke igjennom Domestic Transfer før ALL bagasjen fra utenlands flyet er off loaded og scannet av tollen.

Domestic transfer er for så vidt ok, men dersom du benytter deg av taxfree, må alt handles på OSL og bli dradd med gjennom slusen, gjerne via venting i SAS loungen og så med på siste flyet.
Jeg prøver derfor å unngå transfer vil OSL og heller reise via CPH eller AMS

Denne diskusjonen hører dessuten ikke hjemme i en CPH - BOM tråd men i en tråd for personer tror at all norsk flytrafikk dreier seg om OSL

Nå har det seg slik at jeg er EBD, så med andre ord tenker jeg litt lenger enn hva som er beleilig på en ferietur. Men uansett tur så må alle som vil handle taxfree gjøre dette på Gardermoen, og dermed bæres videre både på Gardermoen og om bord på flyet, og slik blir det mye mer behagelig og smidig via København, slik at evt handling kan gjøres der vi avslutter reisen. Jeg har absolutt ingenting i mot Gardermoen som flyplass, briljant når man mellomlander på innenriksflyvninger, men ja, jeg unngår Gardermoen så langt jeg kan på internasjonale flyvninger. Dette er veldig vanlig for mange som flyr mer enn snittet.

Samlet sett ville også Norge, Sverige og Danmark havnet på 10. plass i Europa befolkningsmessig. Ingen andre så «små» land har mer enn en hub, så det er fullstendig urealistisk at tre tynt befolkede samarbeidende land skal ha sjanse til mer.

Og det er mildt sagt veldig drøyt å beskylde oss for ikke ha skjønt mye. Forstår du oss, eller er det slik at vi helst bør støtte Gardermoen uavhengig av konsekvens for oss selv?

Nå har vel SAS kun også New York av longhaul fra Arlanda, så at de konsentrerer 99% av longhaul fra CPH er nok forretningsmessig veldig smart. ARN har klart å få en del utenlandske selskaper på longhaul, og den veien må også OSL fortsette å jobbe videre på. At SAS skal fly til India igjen er en frisk satsning.

Er det forresten planer om å bygge noe nytt på CPH ift terminaler? Etter min erfaring er det ikke så mye endringer siden 80- eller 90-tallet. Opplever store deler av flyplassen som litt sliten og innrøkt. Det som også er litt ubehagelig der er lite vinduer og lavt under taket som gjør det litt trangt og klaustrofobisk. Trenger nok en facelift (bortsett fra butikker) for å kunne være attraktiv med mer pax.

Er det forresten planer om å bygge noe nytt på CPH ift terminaler? Etter min erfaring er det ikke så mye endringer siden 80- eller 90-tallet. Opplever store deler av flyplassen som litt sliten og innrøkt. Det som også er litt ubehagelig der er lite vinduer og lavt under taket som gjør det litt trangt og klaustrofobisk. Trenger nok en facelift (bortsett fra butikker) for å kunne være attraktiv med mer pax.

Nå både er det bygget og bygges ganske mye der.

https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=122940

Selv om det fortsatt er lavt under taket i Pir B

https://www.cph.dk/fremtidens-terminal

Domestic transfer er for så vidt ok, men dersom du benytter deg av taxfree, må alt handles på OSL og bli dradd med gjennom slusen, gjerne via venting i SAS loungen og så med på siste flyet.
Jeg prøver derfor å unngå transfer vil OSL og heller reise via CPH eller AMS

Denne diskusjonen hører dessuten ikke hjemme i en CPH - BOM tråd men i en tråd for personer tror at all norsk flytrafikk dreier seg om OSL
Jeg har ikke hatt problemer med å handle taxfree i utlandet og ta med denne posen igjennom Domestic Transfer på OSL. Ble t.o.m stanset en gang i en stikkprøve kontroll uten at dem brydde seg om Tax Free posen fra en annen flyplass.

Back