SK SAS og eierskiftet - rutetråden

Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Ser ihvertfall ut til at SAS og Delta har funnet tonen.

Ang AFKLM så kan det være at de er mer tilbakeholdne både med tanke på vilkårene og begrensingene i kjøpsavtalen/ CH-11 betingelsene og at dem ikke vil spille kortene for høyt (være for aggressive nå) ift en fremtidig majoritets kjøp (som er mulig neste år) som vil måtte ha EU godkjennelse.

Fair nok, men uanvhengig av det så er jo de nå allianse partnere?

Selv med de siste heller turbelente årene i Star, så kan man jo akkurat nå nesten oppfatte SAS som allianse løse.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Ser ut som det blir slutt med å kombinere SAS og Hawaiian/Alaska Airlines fra 1 april. Usikker på om hele interlinen forsvinner eller om det bare ikke vil tillate salg av kombinasjonen mellom de.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Usikker på om hele interlinen forsvinner eller om det bare ikke vil tillate salg av kombinasjonen mellom de.
Håper de passer på slik at man ikke får slike sære utfall som når SAS ikke hadde interline med BA, men hadde codeshare med AA...:old
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Ser ut som det blir slutt med å kombinere SAS og Hawaiian/Alaska Airlines fra 1 april. Usikker på om hele interlinen forsvinner eller om det bare ikke vil tillate salg av kombinasjonen mellom de.

All den tid at SAS nå er BFF med Delta så er det vel ikke så underlig at Alaska kanskje har avsluttet samarbeidet med SAS.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Mere codeshare med Air France-KLM. Ikke en full liste, men endel destinasjoner i Asia, Sør Amerika og Afrika nevnes

https://www.sasgroup.net/newsroom/p...ew-codeshare-destinations-via-air-france-klm/

With this expansion, SAS now offers extended connectivity from and to Scandinavia, including new destinations in Asia such as Osaka and Bangkok, several new destinations in Brazil including Rio de Janeiro, Sao Paulo, Fortaleza, and Salvador de Bahia, as well as Johannesburg and Cape Town in South Africa.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Listen for Air France

https://www.aeroroutes.com/eng/250227-skafcodeshare

SAS operated by Air France
Paris Charles de Gaulle – Bangkok Suvarnabhumi
Paris Charles de Gaulle – Cape Town
Paris Charles de Gaulle – Fortaleza
Paris Charles de Gaulle – Johannesburg
Paris Charles de Gaulle – Osaka Kansai
Paris Charles de Gaulle – Rio de Janeiro Galeao
Paris Charles de Gaulle – Salvador da Bahia
Paris Charles de Gaulle – Sao Paulo Guarulhos
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Er det noen som har en omtrentlig oversikt over rute- og frekvensendringer for OSL som kan knyttes til skifte av allianse? Mitt inntrykk er at endringene er ganske begrensede.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Er det noen som har en omtrentlig oversikt over rute- og frekvensendringer for OSL som kan knyttes til skifte av allianse? Mitt inntrykk er at endringene er ganske begrensede.

Litt sånn fritt fra hukommelsen, men for SAS og OSL virker eneste endringen fra 2023/2024 at de til sommeren skal fly OSL-JFK.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Litt sånn fritt fra hukommelsen, men for SAS og OSL virker eneste endringen fra 2023/2024 at de til sommeren skal fly OSL-JFK.

Jeg sjekket flybilletter til New York i går, og da så jeg at de skal fremdeles fly til EWR også.
Begge steder er med A321NEO.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Ny codeshare-ruter:
SAS and Air France-KLM this month continues to expand codeshare network. From 05MAY25, latest expansion covers service to The Middle East and Southeast Asia.

SAS operated by Air France
Paris Charles de Gaulle – Dubai
Paris Charles de Gaulle – Ho Chi Minh City
Paris Charles de Gaulle – Manila

SAS operated by KLM
Amsterdam – Dubai
https://www.aeroroutes.com/eng/250505-skcodeshare
 
Re: SAS åbner København - Mumbai

Håper SAS forsvinner fra Norge. Hvorfor skal norske flypassasjerer finansiere en HUB i Danmark? Dette er bare tull.
 
Re: SAS åbner København - Mumbai

Håper SAS forsvinner fra Norge. Hvorfor skal norske flypassasjerer finansiere en HUB i Danmark? Dette er bare tull.

Så holder du dig bare til at flyve med Norwegian, Widerøe og en enkelt sæsonrute med Norse til Bangkok :up:

Hvis alle i denne verden kun ville flyve med selskaber med hub i deres eget hjemland, så ville der ikke være fri konkurrence og prisen på flybilletter ville stige til samme niveau som for 50 år siden.
 
Re: SAS åbner København - Mumbai

Og for veldig mange nordmenn er det vel minst like praktisk at HUBen er på CPH som på OSL.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: SAS åbner København - Mumbai

Og for veldig mange nordmenn er det vel minst like praktisk at HUBen er på CPH som på OSL.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Cph er jo heller ikke langt unna flymessig. Tar under en time

Sent from my SM-S921B using Tapatalk
 
Re: SAS åbner København - Mumbai

Håper SAS forsvinner fra Norge. Hvorfor skal norske flypassasjerer finansiere en HUB i Danmark? Dette er bare tull.

En hub betjener mer enn ett market - det ligger i navnet. Ikke glem at nå som SAS er ute av Star, er feed fra f.eks. Tyskland viktigere enn noen gang. Dette skaper volum, som skaper flere avganger, som igjen skaper bedre tilbud for de som bor i treffområdene. Norge er ikke bare OSL og for distriktene vil CPH være et minst like godt alternativ som OSL.
 
Re: SAS åbner København - Mumbai

Vi på forumet gleder oss til tripreport fra du har vært i Seattle og Tokyo med 737ene til Norwegian!
Det er ikke det det handler om. Danmark, Sverige og Norge er i det samme markedet og konkurrerer om bedriftsetableringer, hovedkontorer, forskning, turisme, konferanser osv osv. Det handler om Norges økonomi og arbeidsplasser. Hver gang norske passasjerer bruker SAS og København når de flyr er de også med å svekke Norges konkurransekraft. Danskene har skjønt dette for mange år siden.
Bruk heller andre selskaper og HUBer hvis man ikke kan fly direkte fra Norge.
 
Re: SAS åbner København - Mumbai

Så holder du dig bare til at flyve med Norwegian, Widerøe og en enkelt sæsonrute med Norse til Bangkok :up:

Hvis alle i denne verden kun ville flyve med selskaber med hub i deres eget hjemland, så ville der ikke være fri konkurrence og prisen på flybilletter ville stige til samme niveau som for 50 år siden.
SAS har aldri vært prisredempende i Norge, eller for økt konkurranse. Snarere tvert imot. SAS har konsekvent motarbeidet alle forsøk på å styrke konkurranse i Norge eller OSL som HUB. De vil gjerne ha monopol slik at de kan melke norske flypassasjerer og finansiere HUB og dyre lønninger i Danmark.
 
Back
Top