SK SAS og eierskiftet - rutetråden

Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Det er (ennå) ikke noe codeshare på plass mellom Delta og SAS.

Det de har er en litt "utvidet" interline.
Ser du har helt rett i at det er kun interline jeg får opp og ikke SK nr på Delta flygningene
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Jeg jobbet for Swissair i ATL for 25 år siden, og under den tiden byttet vi alliansepartner fra Delta til American og da merket vi virkelig forskjellen. Vi gikk fra smekkfulle 747-300’er til A330 med middels load ..

ATL vil nok gå bra, liten tvil om det.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Codeshare med Virgin Altantic på plass, med virkning fra 1.9, så da får vi tilgang til en del nye og spennende destinasjoner
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Er det noen som vet hvordan SAS ligger ann med codeshare avtaler med de nye partnerne i SkyTeam og når disse åpnes opp for booking hos SAS? Tenker da spesielt på AF og KL (men også andre), da det ikke er mange valgene etter 1. sept per nå tilgjengelig innenfor Europa.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Noen som vil driste seg til å spå når JFK-OSL blir operativ? Eventuelt om de kommer til å vurdere ATL-OSL?

Har en lengre tur til USA i midten av November. Bortover går fint, via CPH-LAX, men returen fra MSY går konsekvent innom ATL før den "hekter seg på igjen" i EWR og tilbake til OSL-AES. Delta har direkte MSY-JFK som da hadde gitt en mer behagelig rute tilbake.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Noen som vil driste seg til å spå når JFK-OSL blir operativ?

Tidligst sommerprogrammet 2025, hvis de i det hele tatt rekker det

Har en lengre tur til USA i midten av November. Bortover går fint, via CPH-LAX, men returen fra MSY går konsekvent innom ATL før den "hekter seg på igjen" i EWR og tilbake til OSL-AES. Delta har direkte MSY-JFK som da hadde gitt en mer behagelig rute tilbake.

Samarbeidet med Delta er per i dag litt sånn halvveis og midlertidig satt sammen og for OSL (og ARN) sin del er det ganske dårlig da mye kommer opp f.eks OSL-EWR-ATL-XXX
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Tidligst sommerprogrammet 2025, hvis de i det hele tatt rekker det

Samarbeidet med Delta er per i dag litt sånn halvveis og midlertidig satt sammen og for OSL (og ARN) sin del er det ganske dårlig da mye kommer opp f.eks OSL-EWR-ATL-XXX

Nesten så jeg vurderer UA til EWR kvelden før eller noe, men det kan være ett lyspunkt her, nemlig om/at Delta er mer samarbeidsvillig på gjennomgående biz/first enn det UA har vært. Da skal jeg alltids overleve to domesticflighter
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Noen som vil driste seg til å spå når JFK-OSL blir operativ? Eventuelt om de kommer til å vurdere ATL-OSL?

Har en lengre tur til USA i midten av November. Bortover går fint, via CPH-LAX, men returen fra MSY går konsekvent innom ATL før den "hekter seg på igjen" i EWR og tilbake til OSL-AES. Delta har direkte MSY-JFK som da hadde gitt en mer behagelig rute tilbake.

Ikke godt aa si, men jeg vil tro at SAS tar OSL-JFK og Delta eventuelt OSL-ATL. Det samme fra Stockholm.
 
Last edited:
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Noen som vil driste seg til å spå når JFK-OSL blir operativ? Eventuelt om de kommer til å vurdere ATL-OSL?

Har en lengre tur til USA i midten av November. Bortover går fint, via CPH-LAX, men returen fra MSY går konsekvent innom ATL før den "hekter seg på igjen" i EWR og tilbake til OSL-AES. Delta har direkte MSY-JFK som da hadde gitt en mer behagelig rute tilbake.
ARN og OSL rykker til JFK, når der kommer brugbare slots. Det bliver tidligst til næste år.
Udover det, så kommer der næppe mere før SAS indtræder i JV med KLM/Air France/Delta/Virgin Atlantic. Det er nok også mere sandsynligt med "kortere" ruter, sandsynligvis noget BOS eller MSP, som kan klares med en A321LR
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Noen som vil driste seg til å spå når JFK-OSL blir operativ? Eventuelt om de kommer til å vurdere ATL-OSL?

Har en lengre tur til USA i midten av November. Bortover går fint, via CPH-LAX, men returen fra MSY går konsekvent innom ATL før den "hekter seg på igjen" i EWR og tilbake til OSL-AES. Delta har direkte MSY-JFK som da hadde gitt en mer behagelig rute tilbake.

Blir det i det hele tatt operativt da? Må ikke SAS gi fra seg slots, og er tvunget til å nedskalere?!

De burde samle alt IC på et sted så de i hvert fall har en minimal sjangs til å overleve.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Blir det i det hele tatt operativt da? Må ikke SAS gi fra seg slots, og er tvunget til å nedskalere?!

De burde samle alt IC på et sted så de i hvert fall har en minimal sjangs til å overleve.
1. OSL-JFK kommer til å skje, og det skjer så fort slots blir tilgjengelig
2. De må gi fra seg slots noen steder, men langt fra alle. De er ikke forhindret i å handle slots på vanlig måte heller
3. SAS kommer til å overleve; de er over den verste knekken nå. Rapportene sier ca 400 mill i pluss i mai, så det kommer seg
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Da kan vel KLM codeshare (rart at det ikke kom samtidig da det er felles eier) ikke være langt unna.


Nå er jo codeshare en administrasjon greie, og ikke eierspørsmål [emoji6]
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

AirFrance flyver selv ruten ud af Paris. Måske kobles den på senere hen.

Men det gør de jo også til CPH, OSL, ARN, HEL, BGO, TOS året rundt, og sæsonruter til EVE og KRN, som også får.
Samtidig får SAS deres kode på AF's BLL-CDG, men ikke GOT-CDG.
Det er lidt opsigtsvækkende at Sveriges næststørste, og nordens femtestørste, by ikke er med, når de fleste sekundære markeder i Skandinavien ellers er
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Her er viktige knutepunkt i SkyTeams. Tror nok at Detroit og Minneapolis vil bli de neste LH-destinasjonene til SAS når flyparken av widebody-maskiner øker.

Dersom Air France/KLM lykkes med oppkjøpet av TAP og de også går over til SkyTeam, vil nok Lisboa seile opp som et viktig europeisk knutepunkt og FCO forsvinne. Dette vil nok igjen gjøre GRU og GIG til viktige SkyTeam knutepunkt i Sør-Amerika i tillegg til MEX.
Slikt utvikling er interessant å følge med på.

https://finalcall.travel/no/dette-er-skyteams-viktigste-knutepunkter/
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Her er viktige knutepunkt i SkyTeams. Tror nok at Detroit og Minneapolis vil bli de neste LH-destinasjonene til SAS når flyparken av widebody-maskiner øker.

Dersom Air France/KLM lykkes med oppkjøpet av TAP og de også går over til SkyTeam, vil nok Lisboa seile opp som et viktig europeisk knutepunkt og FCO forsvinne. Dette vil nok igjen gjøre GRU og GIG til viktige SkyTeam knutepunkt i Sør-Amerika i tillegg til MEX.
Slikt utvikling er interessant å følge med på.

https://finalcall.travel/no/dette-er-skyteams-viktigste-knutepunkter/

Med ITA på full fart inn i Star så er det jo naturlig at FCO forsvinner.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Med ITA på full fart inn i Star så er det jo naturlig at FCO forsvinner.

Jo, men det går nok en stund til før de bytter allianse. Så pr i dag er det jo en viktig hub.
 
Back
Top