SK SAS og eierskiftet - rutetråden

Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Men det gør de jo også til CPH, OSL, ARN, HEL, BGO, TOS året rundt, og sæsonruter til EVE og KRN, som også får.
Samtidig får SAS deres kode på AF's BLL-CDG, men ikke GOT-CDG.
Det er lidt opsigtsvækkende at Sveriges næststørste, og nordens femtestørste, by ikke er med, når de fleste sekundære markeder i Skandinavien ellers er


Ja, med tanke på alt annet var det nesten rart både AFs CDG-GOT og SKs ARN-GOT og CPH-GOT mangler.

Skulle tro det var en viktigere marked enn Kiruna.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

SAS melder også det er skrevet codeshareavtale med KLM, men er ikke lagt ut hvilke ruter det gjelder. Så antar det kanskje ikke er lastet opp i systemene ennå?
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Dukker opp mye KLM med SK flightnummer når jeg søker på sas.no
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Dukker opp mye KLM med SK flightnummer når jeg søker på sas.no
Er det meningen at det skal være umulig å bestille OSL-AMS med KLM gjennom SAS, men at hvis man feks bestiller OSL-AMS-BIO er OSL-AMS med KLM tilgjengelig? merkelig isåfall, for hvis man søker på feks OSL-ZRH i dag kommer jo både SAS og Swiss opp
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

SAS skifter desuden fra terminal 1 til 2B i CDG fra 16. juli


Er det midlertidig? Da 2B vel ikke er en terminal som brukes mye av Skyteam. Dog henger den jo sammen med resten av terminal 2 på et vis.
 
SAS og eierskiftet - rutetråden

Er det meningen at det skal være umulig å bestille OSL-AMS med KLM gjennom SAS, men at hvis man feks bestiller OSL-AMS-BIO er OSL-AMS med KLM tilgjengelig? merkelig isåfall, for hvis man søker på feks OSL-ZRH i dag kommer jo både SAS og Swiss opp


Tja, ikke helt unormalt heller. De har codeshare til AMS som du sier, men virker kun være for connections. Husk at de strengt tatt faktisk vil fortsatt være pliktige til å konkurrere her også etter 1/9. Husk også at codeshare primært brukes for å øke nettverket og skaffe mer feed, begge veier, da bidrar de ikke så mye med å ha codeshare på nonstopruter som er eksisterende.

Ser forresten ut som Plus mappes til Business hos AF og KL?

91c9e978c6a2a22d63ba8f1a31f18671.jpg
 
Last edited:
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Er det midlertidig? Da 2B vel ikke er en terminal som brukes mye av Skyteam. Dog henger den jo sammen med resten av terminal 2 på et vis.

Det formoder jeg. Jeg tænker der eventuelt er pladsmangel i 2E/F eller der er noget computersystem ting der skal på plads, inden de kan rykke helt sammen med AF.
Jeg tænker at SAS på sigt skal dele check in faciliteter med AF og KL i både CDG og AMS. Det er næppe usandsynligt at vi ser KL, AF og evt. DL i Terminal 3 i CPH og 5 i ARN heller
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Tja, ikke helt unormalt heller. De har codeshare til AMS som du sier, men virker kun være for connections. Husk at de strengt tatt faktisk vil fortsatt være pliktige til å konkurrere her også etter 1/9. Husk også at codeshare primært brukes for å øke nettverket og skaffe mer feed, begge veier, da bidrar de ikke så mye med å ha codeshare på nonstopruter som er eksisterende.

Ser forresten ut som Plus mappes til Business hos AF og KL?

91c9e978c6a2a22d63ba8f1a31f18671.jpg
Jepp, klar over at codeshare i hovedsak brukes for feed. Dog hadde det jo gitt mening for AF/KL-SK å selge billetter på kun OSL-CDG/AMS også på alle plattformer de kan for å forsøke å utkonkurrere Norwegian. Om man kan gå inn på sas.no og velge i 6 avganger på en dag kontra 2 hos Norwegian (vet ikke hva tallene faktisk er), skulle man jo tro at man over tid ville kunne ta markedsandeler.

Etter min mening bør SAS nå som de er på vei inn i et bedre samarbeidsklima enn de har vært i benytte muligheten til å prøve å virkelig dra nytte av samarbeid for å ta andeler fra Norwegian. Norwegian er populære blant nordmenn som ikke anerkjenner forskjell på komforten i 737 kontra 320neo, så her bør SAS prøve å gå offensivt til verks (også benytte nyhetens interesse).
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Det formoder jeg. Jeg tænker der eventuelt er pladsmangel i 2E/F eller der er noget computersystem ting der skal på plads, inden de kan rykke helt sammen med AF.
Jeg tænker at SAS på sigt skal dele check in faciliteter med AF og KL i både CDG og AMS. Det er næppe usandsynligt at vi ser KL, AF og evt. DL i Terminal 3 i CPH og 5 i ARN heller

Delta är redan på T5 på ARN så den flytten blir kort :cool: KL/AF är däremot på T2.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Det formoder jeg. Jeg tænker der eventuelt er pladsmangel i 2E/F eller der er noget computersystem ting der skal på plads, inden de kan rykke helt sammen med AF.
Jeg tænker at SAS på sigt skal dele check in faciliteter med AF og KL i både CDG og AMS. Det er næppe usandsynligt at vi ser KL, AF og evt. DL i Terminal 3 i CPH og 5 i ARN heller

Enig i det. SAs flytter nok etterhvert til 2F, da alle SAS' flyvninger fra CDG er intra-Schengen. Etter det jeg ser er det p.t. kun OK som benytter 2D av Skyteamselskapene, og det selskapet er det ikke saa mye igjen av. Saudia benytter T1 av uvisse grunner. Man faar proeve SAS til Paris igjen etter byttet da. Jeg tror jeg har vaert paa alle terminaler paa CDG unntatt 2A og B. Det skal vel gaa greit med 2B. Sist jeg var der gikk transfer fra 2F til 2G med buss lettere enn foer, og 2B kan naas uten buss, men litt trasking blir det ved transfer. Jeg skulle bare oenske de kunne fikse litt lounger med adgang for Priority Pass og slikt.

Ifoelge denne oversikten benytter DY Terminal 2B. Stemmer det?
https://www.bonjour-ratp.fr/aeroports/voyage-avion/liste-compagnies/
 
Last edited:
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Delta är redan på T5 på ARN så den flytten blir kort :cool: KL/AF är däremot på T2.

Priority Pass loungen på T2 har større potensial enn Norsken på T5, så kanskje det motiverer Lufthanasa til et bytte.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

https://www.aeroroutes.com/eng/240715-klskcodeshare

Da var også codeshare rutene med KLM offentlig.
Det ser ut til å være mye kopi av det de har med Air France.

Jeg skulle ha ønsket at det hadde vært mer codeshare på rutene mellom AMS/CDG og Skandinavia, slik at at også dem som bor utenfor ARN/CPH/OSL får et større utbytte av samarbeidet og SkyTeam.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

https://www.aeroroutes.com/eng/240715-klskcodeshare

Da var også codeshare rutene med KLM offentlig.
Det ser ut til å være mye kopi av det de har med Air France.

Jeg skulle ha ønsket at det hadde vært mer codeshare på rutene mellom AMS/CDG og Skandinavia, slik at at også dem som bor utenfor ARN/CPH/OSL får et større utbytte av samarbeidet og SkyTeam.


Også her var GOT utelatt, bortsett fra GOT-LLA

Tja, codeshare er ikke nødvendigvis avhengig for å innbytte av allianse. Det kommer helt an på typen interline og ikke minst: om det er gjennomgående priset. Selv om det i blant/ofte/typisk innebærer f.eks at SAS ikke selv selger det via egne kanaler (les: hjemmeside/app)
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Utenom BLL så er det vel kun ARN/CPH/OSL som er inne for AF.

Ja nå vet jeg at codeshare ikke har noe direkte med alliansebytte eller interline, men tror det ville vært bra for markedsføringen (codeshare kommer vel ofte opp foran i søk) og dermed billettsalget om man også hadde inkludert flere ruter mellom:
Alle innenriksruter i Frankrike (ex CDG), Danmark, Norge og Sverige.
AMS-England, Ireland, Tyskland og Øst- Europa.
CDG-Frankrike, Tyskland, Sveits, Spania, Portugal og Italia.
AMS/CDG - Distrikt Skandinavia (BLL/GOT/SVG/TRD).
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Ser ut til at codeshare med Thai slutter 27. oktober. Samtidig beholdes både interline og SPA-avtaler for gjennomprising.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Lurer på om SAS vil fortsette å fly til AMS og CDG fremover eller om de overlater den trafikken til KLM/ AF?
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Lurer på om SAS vil fortsette å fly til AMS og CDG fremover eller om de overlater den trafikken til KLM/ AF?

Da vil det være en sterk mistanke om marked- og rutekoordinasjon, og de kan vente seg en milliardbot fra ymse konkurransemyndigheter hvis det stemmer. :old
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Da vil det være en sterk mistanke om marked- og rutekoordinasjon, og de kan vente seg en milliardbot fra ymse konkurransemyndigheter hvis det stemmer. :old

Ja det har du nok rett i. Hvis det blir noen endringer på forholdet mellom SAS og KLM/AF mellom Skandinavia og CDG/AMS så kommer de neppe fra første øyeblikk i så fall. Men jeg blir ikke forundret om det blir noen endringer.

Forøvrig vet vi jo at ruten AMS-CPH blir en av de første som KLM setter inn sin A321 på, så de forventer tydeligvis mer trafikk på den ruten. Det kan jo også være at etterspørselen øker som følge av at SAS går til SkyTeam noe som krever flere avganger og/eller flere fly mellom Skandi og CDG/AMS.
 
Back
Top